Belgisk Wit slutter ikke gjære!

john petter

Fylkesstyre
Hei, jeg trenger råd om hva jeg bør gjøre med min Belgiske Wit, Gahr edition fra Bryggselv.
Jeg er ganske fersk brygger, men har lest litt.

Brygget 4. juni. 24 liter OG 1.056.
Oppskriften sier 25 liter OG 1.050-55.
https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/belgisk wit2.pdf
Tørrgjær var Mangrove Jack's Craft series M21 Belgian Wit. Rehydrert med kokt/avkjølt vann i kolbe.

Hadde hørt denne ølen skulle stormgjære voldsomt, men jeg synes ikke den var så heftig. Etter noen dager ga den seg betraktelig og det ble mindre bobleaktivitet, trodde den hadde gitt seg.

Etter oppskriften skal denne ølen gjære i 14 dager på 18-23 grader. Fatet har stått rolig samme sted hvor temperaturen har holdt seg på ca. 21 grader.
19. juni (etter 15 dager) målte jeg 1.015 og tenkte jeg skulle fate/flaske ølet i dag, 22. juni. Men så satte den i gang med en ny gjæring der det bobler ganske greit, og det holder den fremdeles på med. Nå er ølet nede i 1.011. Oppskriften sier FG 1.013-15.

Så hva gjør jeg?
Fater/flasker eller venter til gjæringen gir seg?

Vil bli glad for litt hjelp her. :)

Syns ikke grumset jeg tapper ut for gravitymåling smaker så utpreget godt, men så er jeg ikke vant med øltypen. -Brygget til min fru... ;-)

Mvh John Petter.
 
Hei, jeg trenger råd om hva jeg bør gjøre med min Belgiske Wit, Gahr edition fra Bryggselv.
Jeg er ganske fersk brygger, men har lest litt.

Brygget 4. juni. 24 liter OG 1.056.
Oppskriften sier 25 liter OG 1.050-55.
https://www.bryggselv.no/media/multicase/documents/oppskrifter/belgisk wit2.pdf
Tørrgjær var Mangrove Jack's Craft series M21 Belgian Wit. Rehydrert med kokt/avkjølt vann i kolbe.

Hadde hørt denne ølen skulle stormgjære voldsomt, men jeg synes ikke den var så heftig. Etter noen dager ga den seg betraktelig og det ble mindre bobleaktivitet, trodde den hadde gitt seg.

Etter oppskriften skal denne ølen gjære i 14 dager på 18-23 grader. Fatet har stått rolig samme sted hvor temperaturen har holdt seg på ca. 21 grader.
19. juni (etter 15 dager) målte jeg 1.015 og tenkte jeg skulle fate/flaske ølet i dag, 22. juni. Men så satte den i gang med en ny gjæring der det bobler ganske greit, og det holder den fremdeles på med. Nå er ølet nede i 1.011. Oppskriften sier FG 1.013-15.

Så hva gjør jeg?
Fater/flasker eller venter til gjæringen gir seg?

Vil bli glad for litt hjelp her. :)

Syns ikke grumset jeg tapper ut for gravitymåling smaker så utpreget godt, men så er jeg ikke vant med øltypen. -Brygget til min fru... ;-)

Mvh John Petter.

Jeg kjenner ikke akkurat den gjæren, men det du forteller om, høres ut som sånt som belgiske gjærtyper kan finne på. Så ta det med ro - og hør på rådet til @erikraude. (Digresjon: Jeg ville ellers vært forsiktig med å lytte til en som tar navnet - nesten, i alle fall - til mannen som oppfant moderne markedsføring:p.)
 
Jeg er i samme situasjon som deg, men enda mer ekstremt! Samme gjærtype (M21) har i løpet av 28 dager gjæret helt ned fra 1049 til 1003. Hadde en 'pause' etter 14 dager da jeg trodde den var ferdig på 1016. Satte opp temperaturen til 23 grader - og gjæringen fortsetter, plopper fortsatt noe i gjærlåsen. Ølet smaker godt, dog noe tørt, og ser normalt ut med tanke på infeksjon.
Det er et ølsett fra olbrygging.no. Jeg planlegger å tappe den i dag.

Kan det være at Mangrove Jack sin Belgisk Wit M21 kan oppføre seg slik under gitte omstendigheter? Jeg mesket på 65 grader, og pitchet og gjæret på ca 19. Økte altså til ca 23 etter 14 dager. Er det noen bryggere som har teori om hva som kan ha skjedd?
 
Ut ifra det jeg har lest og hørt er de fleste belgiske gjærer helt ville, min gjæret og boblet lenge etter den skulle vert "ferdig". Så bare ta tiden til rette og mål som overnevnt.
 
Har konkludert med at det var en infeksjon fra dårlig rengjort tappekran på gjæringsbøtte. Smaker fremdeles som om et produkt fra malingsavdelingen på Coop Bygg har blandet seg inn her.... Samtidig er det et øl. Med litt høy ABV. Gir passe svingstang i toppetasjen når en tester om kanskje noe har endret seg etter litt lengre lagringstid. ;-)

Har tatt lærdom av fadesen: bruk starsan både før og etter tapping for å sjekke SG. Demonter fullstendig alt av tappekraner og kok/bruk starsan for å minske risikoen for infeksjoner.
 
Veldig synd, men sånt skjer jo. Ellers så hadde det ikke overrasket meg om gjæringen faktisk tok så lang tid. Jeg har ikke brukt den gjæra der selv, men har brukt WLP400 Belgian Wit Ale Yeast, og den tar regelmessig 4 uker å gjære ut, til og med på høy temp. Smaker det virkelig så fælt? Kan være morsomt å la sånt stå en stund og se om det blir bedre, gitt du har en bøtte til overs. Hvem vet, kanskje du får et spennende surøl av dette?
 
Har konkludert med at det var en infeksjon fra dårlig rengjort tappekran på gjæringsbøtte. Smaker fremdeles som om et produkt fra malingsavdelingen på Coop Bygg har blandet seg inn her.... Samtidig er det et øl. Med litt høy ABV. Gir passe svingstang i toppetasjen når en tester om kanskje noe har endret seg etter litt lengre lagringstid. ;-)

Har tatt lærdom av fadesen: bruk starsan både før og etter tapping for å sjekke SG. Demonter fullstendig alt av tappekraner og kok/bruk starsan for å minske risikoen for infeksjoner.
Jeg fant nøyaktig samme problem på mine gjæringsbøtter (bryggselv sine), fant mugg/dritt inni kranen. Dynka alt i PBW i varmt vann og lot det sto en stund. Har ikke turn å koke de plastikk kranene enda, men mulig jeg skal legge de i ferdigkokt vann en stund slik at det får løsne. De skal vel tåle det ...
 
Jeg fant nøyaktig samme problem på mine gjæringsbøtter (bryggselv sine), fant mugg/dritt inni kranen. Dynka alt i PBW i varmt vann og lot det sto en stund. Har ikke turn å koke de plastikk kranene enda, men mulig jeg skal legge de i ferdigkokt vann en stund slik at det får løsne. De skal vel tåle det ...

Gi det god tid i PBW-vannet. La det ligge et døgn, og så skrubber du så godt du kan.

Mulig dette er ovekill, men er det dannet biofilm, er ikke det noe som forsvinner med en kjapp vask.
 
Jeg fant nøyaktig samme problem på mine gjæringsbøtter (bryggselv sine), fant mugg/dritt inni kranen. Dynka alt i PBW i varmt vann og lot det sto en stund. Har ikke turn å koke de plastikk kranene enda, men mulig jeg skal legge de i ferdigkokt vann en stund slik at det får løsne. De skal vel tåle det ...
Jeg koker kranene hver gang. Har i utgangspunktet ikke hatt problemer med det, men på den siste batchen min så lakk krana litt avhengig av hvordan den sto rotert. Ikke noe stort problem, og ikke sikkert det har med koking å gjøre, men det _kan_ jo være resultat av gjentatt koking. Uansett, de samler opp så mye dritt som det er umulig å få ut at jeg heller koker og lever med noen dråper lekking.
 
Tilbake
Topp