Belgisk - Wyeast 1388 har stoppet opp? Hjelp!

Hei!

Jeg driver på med en Belgian Golden Strong Ale, noe i retning av Duvel. Alt har gått fint hittil, det har gjæret friskt og fint i mange dager, men nå er det stopp (ser det ut til):

OG var 1.092, SG er nå 1.030. Det var den også i forgårs.
Temperaturer har vært fra 18 ºC (dag én), til ca 27 ºC i dag (dag 10).
Jeg har økt temperaturen litt for hver dag.

Oppskriften var 80% pilsnermalt, 3% carapils og 17 % hvitt kandissukker (alt sukkeret ble tilsatt før koking).
Kokte i 60 minutter, muligens noen minutter mer.

Mesket på 65 ºC i 90 minutter, deretter 67 ºC i 15 minutter (sikkert helt unødvendig, men likevel).

Gjæra er altså Wyeast 1388 Belgian Strong Ale, 2. generasjon, hele kaka.
Det første brygget var en belgisk Blonde (15 liter) med OG 1.064, SG 1.014 (og som allerede nå er kjempegod! :)).
Kun to døgns "hvile" for gjæra mellom disse bryggene, den burde være i toppform!?

Brygget både lukter og smaker kjempegodt, men SG er altså alt, alt for høy.

Dere som har erfaring med denne gjæra: Er dette normalt?
Er det bare å ta tiden til hjelp?
Og skal/bør den fortsatt stå ved så høy temperatur?
Eller skal jeg øke temperaturen ytterligere?

Blir litt usikker, jeg ...
:jaha:

Huub, Eduard, Gahr, hjelp!
:help:
 
Du har brukt store mengder gjær er, i alle fall! Kanskje litt for mye. En mulighet er rett og slett at det har blitt knapt med næring for den store mengden gjær, og at det derfor har stoppet. Hvordan luftet du vørteren? For dårlig oksygentilgang er et svært vanlig problem, særlig i øl med høy OG.
 
Takk for svar, Gahr!
:)

Lufting foregikk med tynn stråle fra tappekranen i gryta ca en 1/2 meter over gjæringskaret. Deretter kraftig risting på dunken (med lokket på  ;D).

Bør jeg kanskje tilsette mer gjærnæringssalt?

Glemte å skrive at jeg tilsatte en god 1/2 teskje av dette under kokingen.

Så vidt jeg kjenner til, så trenger gjæra primært oksygen for å formere seg, deretter jobber den anaerobt. Eller tar jeg feil?
Hvis gjærmengen var mer enn tilstrekkelig, så burde vel ikke oksygenmangel være problemet her?
 
Jeg tror at OG 1067 og FG 1006 er i retning av en Duvel-type. Med OG 1092 får du aldri et tørt og lettdrikkelig øl som du ønsker her?
 
Duvel har vel en OG rundt 1072 et sted, 1092 er i alle fall godt over.
 
Er klar over det, men det er ikke poenget. Jeg vil ha noe a la Duvel, men kraftigere. Ingen kloning, altså. Belgian Golden Strong Ale brygges helt opp mot 1.095.

Poenget er: Denne gjæra skal i flg Wyeast tåle 12-13% alkohol; men foreløpig holder ikke brygget mitt mer enn 8.1%. Går det virkelig så sakte på slutten? Er det normalt for denne gjæra?

Og skal brygget fortsatt stå varmt, eller bør det nå settes kjøligere?
 
Tilbake
Topp