Beregne ABV

Jeg har brygget en barleywine med OG på 1.111 og FG på 1.027
I følge beersmith gir det 11,2%
I følge brewersfriend standard equation er det 11,03%
I følge brewers friend alternate equation (for higher gravity beers) er det 12,45%

Hvorfor er det så stort sprik på beregnet ABV?

Forstår det sånn at forholdet mellom OG og FG ikke er helt lineært og med høyere gravity må man ha en litt mer avansert formel ... men da burde beersmith tatt høyde for det? Finnes det en eksakt vitenskapelig formel som vil virke uansett OG? Viktigst av alt, hvor mye ABV er det i mitt brygg? :) Hva gjør dere for å beregne ABV på kraftige brygg med høy OG?
 
(OG - FG) x 131,25 så får du ABV

11,025 % er det korrekte svaret


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
(OG - FG) x 131,25 så får du ABV

11,025 % er det korrekte svaret


Sent from my iPhone using Tapatalk
Denne formelen skalerer ikke kjempegodt for brygg over 1.050-1.010. Den er forenklet, hvor originalen bruker en del multiplikativer som gir en tilnærmet lineær økning i forholdstallet 131,25.
Men siden jeg suger i matte og klokka er halv to, gidder jeg ikke finne ut hva det riktige svaret er :p
 
Jeg har brygget en barleywine med OG på 1.111 og FG på 1.027
I følge beersmith gir det 11,2%
I følge brewersfriend standard equation er det 11,03%
I følge brewers friend alternate equation (for higher gravity beers) er det 12,45%

Hvorfor er det så stort sprik på beregnet ABV?
Det brukes to forskjellige formler, den første fungerer best på øl med opptil 6% ABV, den andre på sterkere øl Brewersfriend alternative for øl over 6% ABV er
ABV =(76.08 * (og-fg) / (1.775-og)) * (fg / 0.794)

og standard er som tidligere nevnt
ABV = (og – fg) * 131.25
Hvorfor beersmith gir avvik vet jeg ikke, avrundingsproblematikk i utregningen ;)
I ditt tilfelle blir vel ABV på 12.45% den beste tilnærmingen.
Forstår det sånn at forholdet mellom OG og FG ikke er helt lineært og med høyere gravity må man ha en litt mer avansert formel ... men da burde beersmith tatt høyde for det? Finnes det en eksakt vitenskapelig formel som vil virke uansett OG? Viktigst av alt, hvor mye ABV er det i mitt brygg? :) Hva gjør dere for å beregne ABV på kraftige brygg med høy OG?
Nei, det er ingen eksakt vitenskapelig formel for å regne ut ABV basert på gravity målinger, kun tilnærminger.
Et annet spørsmål er jo hvor nøyaktige målinger av OG og FG du greier å ta, samt måleinstrumentenes nøyaktighet, ( refraktometer/hydrometer)
Jeg har kjøpt tre presisjons hydrometere som dekker hvert sitt område, men selv da er det krevende nok å måle ned til ochslegraden pga. kullsyrebobler i ølet som fester seg på glasset.
Jeg har vært mere opptatt av å treffe på OG og FG enn å regne på ABV, men Brewersfriend alternative formel må være den beste tilnærmingen for sterke brygg
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp