Beregne EBC

I en vørter på 17 liter (ved kokestart, kokte den i 60 minutter og tilsatte vann opp til 18 litersmerket i gjæringsdunken) så har jeg brukt følgende:

Pre-boil tea (jeg lagde en te på korn, fra kjelen stod på komfyren frem til 77 grader C):
125 g Black Patent (432 - 525 Lovibond)
85 g Roasted Barley (275 - 325 Lovibond)
Dette var Lovibond-verdiene som var oppgitt på nettbutikken jeg handlet fra. Stod ingen eksakt verdi på kornet jeg mottok.

Når kornet var fjernet og vannet etterhvert begynte å koke tilsatte jeg følgende maltekstrakt:
3.6 kg Muntons Dark Dry Malt Extract (44 - 70 EBC i følge websidene til Muntons)
455 g Muntons Light Dry Malt Extract (7 - 12 EBC i følge websidene til Muntons)

Hvordan beregner jeg egentlig fargen på dette?
 
Det finnes en formel for å regne ut dette.
Men hvist du ikke er spesielt interesert, vil jeg heller anbefale deg å bruke et program til dette.
F.eks. beersmith, ellers så finnes det en del sider for utregning.
Her er en jeg har brukt en del selv.
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi Denne rengnerut det du trenger for å sette opp et brygg.
 
Dersom du vil regne om fra Srm i grader Lovibond til EBC så kan du brukke denne tommelfingerregel:

[tt][size=12pt]EBC = (SRM - 0.46) / 0.375 [/size] [/tt]

Det blir litt vanskeligere med maltekstrakten som har såpass store intervaller. Du kan kjøre 'worst case', 'best case' og en beregning med bare gjennomsnittstall for å se hva du kan ende opp med. Men tatt i betraktning at du har brukt såpass mye mørk malt så ender du sikkert op med et veldig mørk øl uansett, da ommer det ikke an på noen EBC mer eller mindre.

EDIT: Jeg har prøvd meg på Beercalc

Worst case: 81 EBC
Best case: 65 EBC

Du havner nok mellom en mørk juleøl og en porter, nærmere porter.

Øvrige verdier: OG=1089, så det blir et sterkt brygg!
 
Passer det fargeintervallet (65 - 81) på en spesial stout?

OG var 1081 på 22 grader C, målet for FG er 1020. Gjæret noe helt vanvittig det andre døgnet, nå er det et plopp hvert 4. sekund eller så (er på 5. døgnet nå).

Hvis brygget smaker bra så skal det delta i NM i spesialklassen.

IBU er ca. 80. Tror nok at alfasyre-nivået i smakshumlen var høyere enn oppskriften egentlig tok høyde for, men det kan bli spennende. Standard alfasyrenivå for den typen humle er 1,5% lavere enn det jeg fikk tilsendt. Har i tillegg krydret brygget med en ingrediens som skal balansere humlen og det svarte kornet, så jeg er veldig spent.
 
De fleste stout typene har en farge fra mørk brun til svart så verdiene passer fint.
Ser ut til at du har brygget noe lik en Imperial Stout som har følgende stil:
OG: 1075-1090
FG:1020-1030 (
IBU:50 - 80
Farge: 20-40 SRM (50 - 110 EBC)
Extremely rich malty profile. Roasted bitterness.
Agressively hopped to balance maltiness.
Low Diacetyl ok.

Husk en ting før du evt. sender inn til NM. Det er ikke oppskriften som alltid definerer hvilket øl du til slutt ender opp med!
Se, lukt og smak på ølet og prøv å sette det inn i underklassen som svarer til dine inntrykk. I klassen Sterke Spesialøl har du kanskje ikke så mange valg.
 
Tilbake
Topp