Beregne meskevann

Hei. Min første bryggedag noensinne skal finne sted på søndag. jeg har kjøpt utstyr, råvarer og gleder meg sikkelig.

Men det er en ting jeg stusser over. jeg har en 25 liters kjele, i bryggebutikken har de satt opp en oppskrift til meg. Men jeg skjønner ikke hvor mye vann jeg skal varme opp helt i begynelsen til å treffe riktig volum i kjelen, når malten er oppi. Malten må jo ta opp mye plass... Har prøvd litt forskjellig brygge kalkulatorer, men blir ikke klok på det.

her er oppskriften: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/print/646989

kom gjerne med tips og innspill :D

på forhånd tusen takk, Og beklager, det finnes sikkert tusenvis av spørsmål om meskevann :)

Aha! så om jeg da regner 2,5L*5,6kg = 14L

Det vil si at om jeg fyller på 14 liter, vil jeg da treffe riktig ønsket volum?

jeg vurderte også å kjøpe 5,6 kg havregryn, å teste hvor mye plass det tok :p

Aha! så om jeg da regner 2,5L*5,6kg = 14L

Det vil si at om jeg fyller på 14 liter, vil jeg da treffe riktig ønsket volum?

jeg vurderte også å kjøpe 5,6 kg havregryn, å teste hvor mye plass det tok :p
Du må jo ha plass til skyllevann også i den gryta di, hvis du skal skylle.

Så da bare legger jeg meg litt under så jeg får plass til skyllevann også?

Hadde blitt utrolig glad om noen flinke bryggere der ute kunne fortalt meg akuratt mengde vann å starte med samt, hvor mye jeg burde spare til skyllevann.

Tror du må fortelle litt mer om hvordan du har tenkt å brygge... er det med meskepose, iglo meskerør eller hvordan skal du brygge. Da får du svar du kan bruke til noe

Tror du må fortelle litt mer om hvordan du har tenkt å brygge... er det med meskepose, iglo meskerør eller hvordan skal du brygge. Da får du svar du kan bruke til noe

Hei beklager lite utfylende informasjon.

Jeg skal brygge en American ipa, med biab metoden. Jeg har en kjele på 25 liter. Oppskriften jeg har fått laget av gulating, er på 5,6 kg malt. bergent til 20 liter ferdig øl.
Dere kan lese oppskriften her: https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/print/646989

Så det jeg lurer på er: Hvor mye burde jeg fylle kjelen med, hvor mye vann burde jeg skylle med. Jeg er redd at jeg skal få for mye vann når malten er oppi, og at det skal renne over...

Så da bare legger jeg meg litt under så jeg får plass til skyllevann også?

Hadde blitt utrolig glad om noen flinke bryggere der ute kunne fortalt meg akuratt mengde vann å starte med samt, hvor mye jeg burde spare til skyllevann.

Malten tar opp plass, nærmere bestemt 0,65 liter per kilo. I ditt tilfelle nå blir det litt i overkant av tre og en halv liter. Så det er hva du må legge til vannmengden når du skal finne ut det totale volumet i kjelen.

Kjele på 25 liter er helt topp til å meske 5,6 kilo med biab. 14 liter meskevann er supert, rør inn malten. Du må regne med at den absorberer cirka 1 liter per kilo, så når du tar ut meskeposen har du cirka 9 liter "first runnings". Du skyller så med 15 liter 79 graders vann så du får maks i kjelen før kok. Koker du en time har du cirka 21-22 liter igjen, og med en american ipa må du nok påregne en del trub. Tipper du klarer 17 liter til gjæring.

Bruk 2,5l/kg. Tror det går i kjelen din det.
Ha i en liter vann eller tre hvis du ser det er plass etter innmesk. Kaldt hvis du er kommet for høyt
og varmt hvis du har fått for lav temperatur. Har du vannkoker kan den være grei til slikt.
Du får en utfordring ved oppkok. Selv med skumdempende middel kan det koke over.
Har du ikke det kan du koke opp f eks 18-20l først og så skumme av. Så tilsetter du den resterende
vørteren etter hvert.
Bli ikke skuffet om du får mindre volum enn beregnet. Tømmer du allt i bøtta etter kok får du mest øl
til slutt. Tipper at det ikke er noe som skal lagres dette og da går det å gjøre det slik.

Tilbake
Topp