Bergamott blader

Hei
Inspirert av Nøgne Ø Asian Pale Ale skal vi forsøke oss på å bruke bergamottblader i øl. Overraskede nok klarer jeg ikke å finne noen som har erfaring med å bruke dette i øl (derimot er det mange som bruker det i/som te naturligvis), verken her på forumet eller ute i den store verdensveven. Jeg ser for meg at dette kanskje bør tilsettes ved flame out og/eller "tørrhumles", men hvor mye bør man bruke?
Er det noen har, eller kjenner til noen som har, prøvd bergamottblader i øl, og som kan dele sine erfaringer?
 
Dette synes jeg at er en knakelibrakende god idé, lukten av Earl Grey bør kunne overflyttes til en eller annen øl (selv har jeg sett for meg en wit). Jeg har ikke forsøkt selv, men jeg har tenkt at ved flameout vil være bra. Smaker og lukter bladene som bergamottolje fra skallet til frukten?
 
Jeg vet ikke, men jeg vil tro at oljen kan smake litt ulikt. Har tenkt på oljen, men er også redd for å overdosere dette. Føler blader er litt mer safe, men har ingen holdepunkter for dette. Noen andre som har erfaring/tanker?

Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
 
Hvordan gikk det med bladene? Skal prøve meg på en Asian Pale Ale jeg også. Tok dere ut bladene eller ble de med i gjæringen? (Har lest litt ulike råd om det.)
Og: Hvor fikk dere tak i bergamott?
 
Tilbake
Topp