Best bitter (engelsk) på ekstrakt - innspill

FrodeSy

Norbrygg-medlem
Herre! Her har jeg nettopp satt min 3. batch og er allereie klar for neste brygg...  :jaha:...

Vel, nå legger jeg ølsett-perioden bak meg. Og siden jeg har brygget to engelske bitterøl, vil jeg at mitt første uhumlet ekstrakt-brygg skal bli noe lignende slik at jeg kan sammenligne humlet og uhumlet ekstrakt. Tenker at dette må være en grei kunnskap å ta med seg.

Har leika meg litt på The Beer Recipator og komt fram til følgende forslag til en spraymalt-bitter av engelsk opphav tatt fra mitt og andres hoder... (hva no i all verden det kan bli...)

Brewer: FrodeSy
Beer: Best Bitter hophead
Style: English Strong (Extra Special) Bitter
Type: Extract Size: 23 liters

Color: 20 HCU (~12 SRM)
Bitterness: 33 IBU
OG: 1.057 FG: 1.013
Alcohol: 5.7% v/v (4.5% w/w)
Boil: 60 minutes SG 1.101 13 liters
3kg Light dry malt extract
500g Dark dry malt extract

Hops (i humlepose): 90g Kent Goldings (5% AA, 60 min.)
50g Kent Goldings (5% AA, 15 min.)
60g Kent Goldings (aroma)

Er veldig usikker på om denne kan funke. Håper derfor noen barmhjertige sjeler kan sjekke om jeg er på ville veier...
Innspill mottas med stor takk  :yes:
 
Jeg har ikke noen særlig peiling på ekstraktøl, men en bitter bør ha innslag av krystallmalt. Humleskjemaet ser greit, jeg ville kanskje ha økt IBU bittelitt til 35-38 siden du satser på en relativt høy OG.
 
Ølvind skrev:
Jeg har ikke noen særlig peiling på ekstraktøl, men en bitter bør ha innslag av krystallmalt. Humleskjemaet ser greit, jeg ville kanskje ha økt IBU bittelitt til 35-38 siden du satser på en relativt høy OG.

Takk for tipset om krystallmalt. Får se å få kjøpt og kverna meg litt av det før brygging. Ser fra enkelte oppskrifter at andelen krystallmalt utgjør opp mot 16 - 17 %. Syns å huske at en ikke bør bruke mer enn 10 % spesialmalt i brygg. Har du eller noen annen peiling hvor stor andel krystallmalt en trenger i en bitter?

Flott også med tipset om litt mer IBU pga høy OG. Jeg ønsker meg litt mer alkohol i mine (lyse og mørke) øl enn hva en får i ordinær klasse D-øl, også m.h.t. til smak og fylde, men er litt mer skeptisk til for mye sødme.
 
Her er Jamils ESB fra Brewing Classic styles:

Ingredient                           Amount %         MCU When
US Pale Ale Malt                   5.440 kg 94,1 % 6.7 In Mash/Steeped
UK Light Crystal                   0.227 kg 3,9 % 3.4 In Mash/Steeped
UK Medium Crystal (120EBC) 0.113 kg 2,0 % 1.8 In Mash/Steeped

Variety Alpha Amount IBU Form When
UK Golding 5,5 % 57 g 30.8 Bagged Pellet Hops 60 Min From End
UK Golding 5,5 % 28 g 0.0 Bagged Pellet Hops At turn off

Mitt første forsøk på denne ble en smule for søtt, men det var klart min feil. Har akkurat brygga den igjen nå, så får vi se hva det blir til denne gangen. Vet noen om det er standard med å ha såpass mye mer bitterhumle enn aromahumle i en ESB? Det vil nok avhenge av humla, men med med 5-6% alfa?
 
Ja, det brukes stort sett lite aromahumle i engelsk bitter. I Brew Your Own British Real Ale er det stort sett under 20 gram humle mot slutten (på 23 liter), nesten uansett hvor sterkt ølet er.
 
Kjetil S skrev:
Ja, det brukes stort sett lite aromahumle i engelsk bitter. I Brew Your Own British Real Ale er det stort sett under 20 gram humle mot slutten (på 23 liter), nesten uansett hvor sterkt ølet er.

Interessant, og det er nok sant når jeg sammenligner med de jeg har drukket i UK.

NØs bitter (klasse D) har stort innslag av aromahumle synes jeg, men det er vel her den enkelte bryggers personlige preferanser spiller inn.
 
frode_skarstein skrev:
Her er Jamils ESB fra Brewing Classic styles:

Ingredient                            Amount %  MCU When
US Pale Ale Malt            5.440 kg 94,1 % 6.7 In Mash/Steeped
UK Light Crystal            0.227 kg 3,9 % 3.4 In Mash/Steeped
UK Medium Crystal (120EBC)  0.113 kg 2,0 % 1.8 In Mash/Steeped

Syns å huske en påstand om at en kan bruke same mengde ekstrakt som malt, men tviler på det når jeg ser mengden her. (For det er vel til en oppskrift på 23 - 25 liter vørter eller deromkring?) Er det noen som vet forholdet mellom de to?
 
FrodeSy skrev:
Syns å huske en påstand om at en kan bruke same mengde ekstrakt som malt, men tviler på det når jeg ser mengden her. (For det er vel til en oppskrift på 23 - 25 liter vørter eller deromkring?) Er det noen som vet forholdet mellom de to?

Mitt bryggeprogram forteller meg at om jeg mesker 1 kg pale ale malt så får jeg ca en vørter med OG 1010. Hiver jeg 1 kg light dried malt extract får jeg OG1017. Bruker jeg 1 kg light fluid malt extract får jeg OG 1014. Hjalp det?

De nøyaktige tall vil jo variere fra malt til malt og fra metode til metode, men oppskriftsmessig for å ta en all-grain til ekstrakt, burde disse funke. Men du kan jo også få ditt bryggeprogram til å gjøre denne konverteringen for deg...
 
Mitt bryggeprogram forteller meg at om jeg mesker 1 kg pale ale malt så får jeg ca en vørter med OG 1010. Hiver jeg 1 kg light dried malt extract får jeg OG1017. Bruker jeg 1 kg light fluid malt extract får jeg OG 1014. Hjalp det?
De nøyaktige tall vil jo variere fra malt til malt og fra metode til metode, men oppskriftsmessig for å ta en all-grain til ekstrakt, burde disse funke. Men du kan jo også få ditt bryggeprogram til å gjøre denne konverteringen for deg...
[/quote]

Mange takk for innspillet, Frode. Det var veldig nyttig  :skitbra:
(Dog litt flaut på mine vegne å ikke sjekke i / leike med bryggeprogrammet før jeg spurte...)
Artig FB-sida di!
 
Tilbake
Topp