Best german tradition malt

Kan det sammenlignes med pilsnermalt? jeg trenger pilsnermalt til en bock og lurer på å gå for dette! hjelp :)
 
Så vidt jeg vet er det der gulvmaltet pilsnermalt.
For å ikke kludre til tråden om bryggeland mer tar jeg det her. Var innom bryggselv idag, og de kunne fortelle at det var gølvmalta, men at det var en limited edition og at de hadde solgt lite av det. De hadde en del igjen, men kom ikke til å få inn mer.
 
For å ikke kludre til tråden om bryggeland mer tar jeg det her. Var innom bryggselv idag, og de kunne fortelle at det var gølvmalta, men at det var en limited edition og at de hadde solgt lite av det. De hadde en del igjen, men kom ikke til å få inn mer.

Svaret mitt den gangen var nok også basert på den info'en fra en av gutta på Bryggselv. Men jeg er ikke helt sikker på om den stemmer. Vi får se om jeg får svar fra Bestmalz. (Der er jeg også litt spent på å høre om Hva det de kaller "Heidelberg" egentlig er.)

edit: Nå har de faktisk lagt ut info fra Bestmaz på Bryggselvs side:

"BEST German Tradition

Produced from quality spring barley. Using our unique process, BESTMALZ uses carefully selected grains before malting them. BEST German Tradition leads to an intense flavor and pleasant mouthfeel. This malt can be used for all types of beers as base malt. Flavor: Typical malty taste, lemongrass ."

Står ikke noe der om at det er gulvmaltet, og det ville de vel ganske sikkert har skervet om det var det?
 
Svaret mitt den gangen var nok også basert på den info'en fra en av gutta på Bryggselv. Men jeg er ikke helt sikker på om den stemmer. Vi får se om jeg får svar fra Bestmalz. (Der er jeg også litt spent på å høre om Hva det de kaller "Heidelberg" egentlig er.)

edit: Nå har de faktisk lagt ut info fra Bestmaz på Bryggselvs side:

"BEST German Tradition

Produced from quality spring barley. Using our unique process, BESTMALZ uses carefully selected grains before malting them. BEST German Tradition leads to an intense flavor and pleasant mouthfeel. This malt can be used for all types of beers as base malt. Flavor: Typical malty taste, lemongrass ."

Står ikke noe der om at det er gulvmaltet, og det ville de vel ganske sikkert har skervet om det var det?
Ja, det vil jeg jo tro. Han karen jeg prata med sa han skulle sjekke med butikksjefen når han var på jobb, så han kan jo helt klart ha tatt feil, men han sa nå som sagt det var gølvmalta. Det virker jo mer sannsynlig at det ikke er det siden de ikke skriver det, men jeg er fortsatt spent på svaret fra bestmalz. Tok du fram skoletysken? Sehr geerter herr...
 
Ja, det vil jeg jo tro. Han karen jeg prata med sa han skulle sjekke med butikksjefen når han var på jobb, så han kan jo helt klart ha tatt feil, men han sa nå som sagt det var gølvmalta. Det virker jo mer sannsynlig at det ikke er det siden de ikke skriver det, men jeg er fortsatt spent på svaret fra bestmalz. Tok du fram skoletysken? Sehr geerter herr...

hehe - nei, jeg tror ikke den ville gjort så godt inntrykk:p. Jeg klarer meg på et vis når jeg er i Tyskland, men jeg er vesentlig bedre i engelsk.

Jeg mener - som sagt i den andre tråden - å ha lest noe på Bestmalz' sider om denne malten tidligere, og at det var maltsorten som var det spesielle.
 
hehe - nei, jeg tror ikke den ville gjort så godt inntrykk:p. Jeg klarer meg på et vis når jeg er i Tyskland, men jeg er vesentlig bedre i engelsk.

Jeg mener - som sagt i den andre tråden - å ha lest noe på Bestmalz' sider om denne malten tidligere, og at det var maltsorten som var det spesielle.
Prøvde å gå igjennom sidene til Bestmalz på waybackmachine, men jeg fant ikke noe der heller.
 
Fikk hyggelig svar fra Patrick på Bryggselv i Oslo. Dette er et pilsnermalt laget av en gammel tysk byggsort, Barke. Det er ikke gulvmaltet. Har godt med enzymer, og skal gi veldig godt utbytte. Mange tyske bryggerier som vektlegger tradisjon, bruker malt av denne byggsorten, bl.a. Augustiner. Så Augustiner's Helles, som er et fryktelig godt øl, er nok brygget på malt av den. (Min konklusjon.)

Patrick sier at det er "rundere og fyldigere enn vanlig pilsmalt og egner seg best til de mørkere og mer maltorienterte ølstiler som kellerbier, munich dunkel, bock, altbier, osv. Den har fargen 3 EBC." Jeg er ikke uten videre enig i det siste der. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med de lyse ølene jeg har brygget med det.

Antakelig er Weyermanns gulvmaltede også Barke, men det kan jeg ikke si så sikkert. Jeg brygget forresten kølsch med det i går, og fikk den klareste vørter fra mesken som jeg noen gang har fått.
 
Sleipingene i Weyermann har registrert Barke som varemerke:( - det er derfor Bestmalz måtte kalle sin versjon for "Tradition". Weyermann's markedsføring av lanseringen: https://www.weyermann.de/cz/news.asp?go=ne&show=yes&idne=3502&umenue=yes&idmenue=4&sprache=2

Gulvmaltet til Weyermann er laget av en böhmisk vårbyggvariant, ikke Barke. (Muligens Hanka eller Tolar).
Jeg blir så lykkelig når du skriver "böhmisk" og ikke "bohemian". :)

Og kult at du fikk svar. Rart de har sagt så ofte at den er gølvmalta, men uansett kult å vite hva det er. Jeg syns også den gir et veldig rundt og elegant øl, men jeg har også brukt den i helt lyse øl og vært veldig fornøyd med resultatet. Burde kanskje prøve den i en bayer?
 
Jeg blir så lykkelig når du skriver "böhmisk" og ikke "bohemian". :)

Og kult at du fikk svar. Rart de har sagt så ofte at den er gølvmalta, men uansett kult å vite hva det er. Jeg syns også den gir et veldig rundt og elegant øl, men jeg har også brukt den i helt lyse øl og vært veldig fornøyd med resultatet. Burde kanskje prøve den i en bayer?

Hei, artig at du så den med "böhmisk" - og NB! med ö, ikke ø;). (Jeg har jobba litt med tsjekkisk historie, så jeg har ei greie på det der.)

Og jeg er helt enig i det med lyse øl. Trist om den ikke blir å få tak i mer - så jeg venter spent på svar fra Bestmalz. Jeg tror forresten Patrick fikk info fra dem litt raskere enn meg:) - så vidt jeg kunne skjønne. Så de hadde nok ikke denne informasjonen tidligere.
 
Det er nok helt det samme. Flott bilde - det sier noe om hvor mye arbeid det ligger i denne måten å malte på. Og dra raka gjennom malten krever visst sin mann.
 
Spør i denne tråden, jeg. Tenkte å brygge en pils med denne malten. Noen som har prøvd å kjøre 100% German tradition?
 
Tilbake
Topp