Best practice - Whirlpooling med drill (når man ikke tilsetter humle)

ADale

Norbrygg-medlem
Fordelen er som sagt å komme raskt ned fra koketemp der uhumskheter blir produsert, samt å tilføre oksygen til gjæringsfasen.

Hvor lenge? Hørte 5 min, men synes dette er lenge

Hvor lenge la stå etterpå før jeg overfører til gjæringskar? Hørte 20-30 min

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
 
Jeg lar det gjerne stå en times tid før jeg pumper over til gjæringstanken. Det meste av trub har da lagt seg, og får klarere vørter over til gjæring.
 
Jeg gjør som @Rune Kallhovd .

Etter at jeg har plukket ut kjølespiralen, rører jeg et par minutter med meskespaden. Jeg tror ikke det er så viktig med stor hastighet, bare en jevn stødig sirkel. Jeg prøver å plaske minst mulig. Og så får det hele stå en times tid.

Jeg har en Ss kjele med "trub dam". Jeg får litt grums til å begynne med når jeg tapper, så jeg hiver ut de første halvannen desiliterne. Så tapper jeg to liter til karbonering, og det som deretter havner i gjæringskaret er helt reint.

Når det begynner å komme grums, stopper jeg. Da er det igjen 4-5 liter i kjelen, og det tapper jeg over det meste av på en 5-liter. Når det får stått et døgn, kan jeg dekantere 1-2 liter med vørter som jeg bruker til startere.

Jeg beregner altså oppskriftene mine sånn at jeg sitter med 31-32 liter i kjelen etter nedkjøling. Da får jeg 25 liter i dunken + det jeg trenger til karbonering + en del startervørter.
 
Jeg gjør som @Rune Kallhovd .

Jeg har en Ss kjele med "trub dam". Jeg får litt grums til å begynne med når jeg tapper, så jeg hiver ut de første halvannen desiliterne. Så tapper jeg to liter til karbonering, og det som deretter havner i gjæringskaret er helt reint..

OK. Men hva mente du med 2 liter til karbonering? Hvorfor det? Det er jo ikke gjæret på dette stadiet i prosessen?
 
OK. Men hva mente du med 2 liter til karbonering? Hvorfor det? Det er jo ikke gjæret på dette stadiet i prosessen?

Jeg tapper det på plastflasker og fryser det ned. Så tiner jeg det når jeg skal flaske ølet, gir det noen minutters koking for sikkerhets skyld, og bruker det til karbonering i stedet for sukker.

Jeg tror jo egentlig ikke det blir noe bedre øl av det enn om jeg hadde brukt sukker, men jeg får litt mer øl på denne måten. Jeg gjærer i vanlige 30-liters bøtter, og tør ikke fylle opp til mer enn 25 liter. Men på denne måten kan jeg altså lage et par liter ekstra hver gang jeg brygger, og gjennom et år så blir det en del mer øl:p. (Avhengig av OG bruker jeg fra 1 til 2 liter til karboneringa.)
 
Jeg tapper det på plastflasker og fryser det ned. Så tiner jeg det når jeg skal flaske ølet, gir det noen minutters koking for sikkerhets skyld, og bruker det til karbonering i stedet for sukker.

Jeg tror jo egentlig ikke det blir noe bedre øl av det enn om jeg hadde brukt sukker, men jeg får litt mer øl på denne måten. Jeg gjærer i vanlige 30-liters bøtter, og tør ikke fylle opp til mer enn 25 liter. Men på denne måten kan jeg altså lage et par liter ekstra hver gang jeg brygger, og gjennom et år så blir det en del mer øl:p. (Avhengig av OG bruker jeg fra 1 til 2 liter til karboneringa.)
Dette var jo et kjempetips. Eneste som gjenstår nå er hvordan jeg regner ut hvor mye vørter jeg trenger? Med sukker er det enkelt, bare gange opp konsentrasjonen med antall liter.
 
Dette var jo et kjempetips. Eneste som gjenstår nå er hvordan jeg regner ut hvor mye vørter jeg trenger? Med sukker er det enkelt, bare gange opp konsentrasjonen med antall liter.

Såre enkelt med litt hjelp fra bryggernes venn:): Gyle and Krausen Priming Calculator - Brewer's Friend

Der det står "volume being packaged" legger du inn det volumet ferdiggjæret øl du har. Du skal altså ikke begynne å kløne med å legge til den vørteren du karbonerer med!

Ellers er det ingen problemer. Skulle du ha for lite vørter, beregner den hvor mye sukker du trenger i tillegg.

Skroller du ned litt, finner du karboneringsnivået for ulike grupper av øl.
 
Tilbake
Topp