Beste ølsett?

hva er de øl-settene (ekstrakt) du har vært mest fornøyd med?

Selv har jeg vært fornøyd med mangrove jack sin hvete og nz pils nylig.
 
Husk at du kan ha et knallbra ølsett men med dårlig hygiene og mye oksidering blir det fortsatt middelmådig.
Det er enkelt å skjule bryggetekniske feil bak mørke tunge øl eller mye humle.
 
Fra Mangroves.
American Pale Ale'en var absolutt nydelig.
IPA pouch'en var sånn tja. bør tørrhumles synes jeg
Night Watchmen Porter. ganske lik som hansa sin porter synes jeg.

Har nå satt ett american IPA sett fra Youngs
 
Du er ikke den første som føler det. Den pouchen er litt irriterende for hvis du leser det med litt mindre skrift ved siden av der det står "IPA", så kommer det frem at det er en engelsk IPA.
Hvem leser det med liten skrift? :p Så engelsk ipa er med mye maltsmak enn humle da?
 
Har prøvd MJ Chocklate Brownale. Veldig bra smak på den sirupen der. Jazzer du opp med litt DME og evnt noe steepgrains, kan du lage seriøst god øl. Evnt velge en annen gjærtype.. laget en med saison gjær og litt appelsinskall .. ble en svært morsom hybrid med minimal innsats . Anbefales


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har prøvd MJ Chocklate Brownale. Veldig bra smak på den sirupen der. Jazzer du opp med litt DME og evnt noe steepgrains, kan du lage seriøst god øl. Evnt velge en annen gjærtype.. laget en med saison gjær og litt appelsinskall .. ble en svært morsom hybrid med minimal innsats . Anbefales


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg må ha gjort noe galt for akkurat den likte jeg ikke. Kjørte uten korn, bare settet og medfølgende gjær (+ dme)
 
Jeg må ha gjort noe galt for akkurat den likte jeg ikke. Kjørte uten korn, bare settet og medfølgende gjær (+ dme)


Ikke sikkert det er noe galt, men har selv svært trist erfaring med den medfølgende gjæra.

Dette var tilbake da jeg ikke hadde gjæringsskap.
Prøvde da å lage en slags mørk sterkøl og det taklet jo sef ikke den gjæra.. (selv om jeg brukte 2pakker) ble en slags kvalm søt greie på høy FG. Her mistenker jeg den gjæra. Tror faktisk de har kuttet den ut.
Med annen gjær ble det noe helt annet:

Litt usikker på om det er nut brownale eller chocklate brownale når jeg glor i notatene her.. men har brukt begge. Brukte en belgisk trippel gjær og candy-sukker samt plenty DME og steepgrains, og en runde med French Sasion gjær i den andre, fritt komponert med noe abbey og sjokolade-malt steepet.. litt ekstra humle siden det ble sterke brygg. Synes det funket som fly.

(Ironi: har aldri brygget det som en brownale etter oppskriften [emoji51][emoji851][emoji1308]. Har en notorisk tendens til å tenke smaker jeg tror vil funke sammen og modifiserer alltid slike sett [emoji85])


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tror MJ uk dark ale som den heter er erstattet med en som heter m-15 empire ale i disse patchene nå. Klarte selvfølgelig ikke å la være å prøve denne.. så i en wee-heavy måtte jeg frem med røreplate og Nottingham for å få gjæret ut..den stoppet bare opp.. igjen. [emoji36] Mulig dette er bra gjør, men får den bare ikke til.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp