1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bestmalz Acidulated, hvor "sur"?

En tråd i 'Råvarer' startet av YngveKL, 15 Jun 2018.

1. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ser i databladet at syreinnholdet er angitt til min 40% - max 50%... av hva da? Har lest at denne type malt har typisk 2-3% syre... Blir jo helt mongo å legge inn eks. 45% i excelarket EZ_water_calculator... :confused:

2. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Weyrmann oppgir vel at 1% syremalt i oppskriften senker pH i mesken med 0,1. Det stemmer noenlunde med mine erfaringer med Bestmalz' tilsvarende produkt.

Men det hjelper deg vel ikke når du skal legge inn data i regnearket:(.

YngveKL liker dette.
  3. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei stussa litt når jeg leste databladet... men den tommelfingerregelen du gav er jo egentlig helt grei den :)

4. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Fant en kilde, så du veit at det ikke er tatt ut av lufta:

"Weyermann® Acidulated Malt is perfect to adjust the pH level in mash or wort. There is a simple formula to calculate the dosage of Acidulated Malt: You have to use 1% of Acidulated malt to reduce the pH by 0.1. (Example: 3% Acidulated malt reduce the pH leve in mash by 0.3).

The exact effect depends of course on the special conditions in the mash or wort (buffering capacity …) and on the composition of the brew water." ( https://www.weyermann.de/cz/faq.asp?umenue=yes&idmenue=250&sprache=13 )

#4 Finn Berger, 15 Jun 2018
    Sist redigert: 15 Jun 2018
    YngveKL liker dette.
  5. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hehe, med en gang du nevnte weyermann sjekka jeg og fant det selv :D

Finn Berger liker dette.

Del denne siden