BIAB for første gang. Noen spørsmål

Da er tiden kommet for å prøve meg på min første batch BIAB og har da noen spørsmål.

Tenkte å prøve meg på denne Porter oppskrifta:
Volume: 13 litres
Efficiency: 65%

2.5kg Maris Otter
1.3kg Munic Maltt
300g Crystal Malt
100g Chocolate Malt
100g Black Malt

15g Chinook - 60min
15g Northern Brewer - 15min

WLP007

Mesker i 90min.

Høres oppskrifta ok ut?
Synes selv det virka som litt lite humle, men beercalc gir en IBU på 47.


Lurer litt på dette med vannmengde. Tenkte å bruke alt vannet fra starten av (no sparge), og har sett flere steder at man kan forvente et vanntap på ca 0.7l/kg malt ved biab.
I tillegg koker jeg vel bort omlag 10-15%.
Så tenkte derfor å starte med ca 18liter. (3 liter svinn i malten og ca 2 liter som kokes bort).
Høres dette fornuftig ut?

Siden dette er min første gang så la jeg inn 65% utbytte, men hva gjør jeg dersom utbyttet blir høyere enn dette og jeg bommer på OG'en?
Kan jeg vanne ut vørteren etter kok?
Det beste hadde kanskje vært å måle pre-boil OG for å forutse noenlunde hva OG vil bli, for så å spe med vann når jeg koker.
Men hvordan kan man beregne hvor mye man må legge til for å komme ned på riktig OG når man i tillegg må ta hensyn til svinnet fra kokingen? Finnes det noen fin formel for dette?

Regner med en del av dette vil bli klarere når jeg har fått kjørt min første runde, men er foreløpig ganske blank så setter pris på alle innspill :)
 
10% mer eller mindre er vel bare en bagatell når det gjelder første brygging :bank2: 
Øl blir det jo uansett

Selv ville jeg latt det bli det det blir og korrigert utbytte for neste brygging (med mindre du får helt vanvittige tall)
 
 
Jøss, dette ser helt likt ut som slik jeg gikk frem da jeg brygget BIAB første gang for ikke så lenge siden. 13 liter og 4 kg for meg også.

Jeg tror kanskje jeg havna på 65% effektivitet. Problemet mitt er at jeg ble skremt av mengden trub (eller slik kuldebunnfall), slik at jeg unngikk å ta med de to-tre siste literene fra kjelen, og heller spedde ut vørteren med 2 liter vann i ettertid (hadde litt høy IBU også, så gikk vel bra). I ettertid har jeg lest at jeg kunne tatt med mye av dette jeg slo ut... :(

Jeg synes du kanskje bør bruke et par liter mer enn du tror, hvertfall basert på min erfaring. Du kommer nok til å la hvertfall én liter ligge igjen i kjelen tenker jeg meg.

Og kanskje varme et par liter vann som du heller litt over maltsekken etter du har tatt den ut, for å få meg litt av godsakene som ligger igjen i maltet?
 
Hei,

Jeg har brygget 4 ganger nå med BIAB, og har konsekvent havnet på 65% utbytte etter mesking. Jeg tar med alt i kjelen og dumper rett ned i gjæringskaret. Det blir lite øl om jeg skal la være å ta med trub.
Ølet blir helt klart og ingen bi-smak så langt.

Det er en fordel å ha en målepinne for å måle hvor mye vørter du har, og ta en prøve for å se pre-boil gravity.
DA er det enkelt å se hvor høy effektivitet du har og du kan også forutsi hvor du havner etter kok. Du legger til vannet etter vørteren er ferdig nedkjølt og er i gjæringsdunken
 
Sjekk denne siden: www.biabrewer.info
Her får du svar på det meste om BIAB, de har bl.a. en kalkulator for å beregne maltmengde, vann o.l. tilpasset kjelestørrelsen din. Veldig hendig, tror ikke de kan garantere sluttresultatet ditt vel og merke  ;)
 
Hei! Moro med flere BIAB'ere  :skitbra:

Jeg synes dette ser bra ut. Min erfaring er at kornet suger drøyt 0,7L/kg, da er kornet veldig finmalt og jeg klemmer greit på posen etter mesking for å få ut mest mulig vørter. Jeg brygger vanligvis batcher på 12L og beregner volum ved flasking til ca 9L. Det blir en del trub, total ca 4 liter(da både kjele og gjæringsbøtte) dersom jeg ikke tar med truben fra kjelen til gjæringsbøtta, og i underkant av 2 liter dersom jeg tar med alt over. Tydelig at det komprimeres bra når det får stå i gjæringsbøtta et par uker.

Bortsett fra forskjell i volum ved flasking, har noen erfaring med forskjell i smak med eller uten trub i gjæringskaret? For gjæren sin del er det vel bra med trub, men humle og alt blir jo med over!

Jeg støtter jan ivars innlegg her om at du bare bestemmer deg for noen verdier som virker fornuftige og fyrer løs. Den første gangen blir garantert ikke som planlagt uansett, og erfaringen kan du ta med deg videre og beregne bedre! Jeg har nå 6 BIAB bak meg og begynner å få teken på det, men sliter fortsatt litt med volum og temperaturberegning. Utbytte på ca 79% sist i følge beersmith. Lå på 63-65% i starten jeg også.


Har du et skikkelig termometer som du vet er korrekt rundt mesketemperatur? Det hadde ikke jeg og det gav mye rart øl. Pass på å ta SG målinger før og etter kok + mål væskevolum før og etter mesk og før og etter kok. Da blir det lettere å beregne riktig neste gang!

Det viktigste er bare å kjøre på, du kommer til å oppdage mye rart underveis! Lykke til!  :biersmile:
 
Hva med å bruke sånn rustfri "nettingstrømpe" som man bruker i meskedunken i kokekaret også? Den vil vel filtrere bort det meste grumset sånn at du kan få med mest mulig ren vørter over i gjæringsdunken?
 
sstordahl skrev:
Min erfaring er at kornet suger drøyt 0,7L/kg, da er kornet veldig finmalt og jeg klemmer greit på posen etter mesking for å få ut mest mulig vørter.

Man bør absolutt unngå å klemme posen får å få ut mest mulig vørter, dette kan fort dra med seg garvesyre fra skallet og da medfølgende astringente bismaker.

sstordahl skrev:
For gjæren sin del er det vel bra med trub, men humle og alt blir jo med over!

Det er meir enn nok protein og næring til gjæren i klar vørter uten trub, så generelt anbefales det å unngå så mykje trub som mulig. Men om du får med litt trub har det nok lite å sei i den store sammenheng. Prøv for eks. protafloc 1/2 tab for 20-25 liter på 15 min før kokeslutt, det fungerer veldig bra på å klarne vørteren, og å få trub til å legge seg bedre i bunn av kjelen, men det er uansett greit å la vørteren stå i ca. 30 min etter kjøling, slik at truben får lagt seg godt i bunn.
 
Terje W skrev:
Hva med å bruke sånn rustfri "nettingstrømpe" som man bruker i meskedunken i kokekaret også? Den vil vel filtrere bort det meste grumset sånn at du kan få med mest mulig ren vørter over i gjæringsdunken?

Den vil nok ta skallrester og humle (hvis den ikke går tett, da), men trub er verre. Skal man absolutt ha minst mulig trub er nok ikke biab det enkleste.
 
Torvald skrev:
Man bør absolutt unngå å klemme posen får å få ut mest mulig vørter, dette kan fort dra med seg garvesyre fra skallet og da medfølgende astringente bismaker.

Ja, dette har jeg også lest, men samtidig så har jeg lest så mange erfaringer fra folk som klemmer til de blir blå i trynet og ikke merker noe forskjell. Selv har jeg ikke merket noe galt med ølet, men det kan jo bare være pga. lite erfaring og utrent tunge. Uansett, hvis jeg ikke klemmer med så finmalt korn så mister jeg ytterlige 2 liter vørter så kornet suger da 1,4L/kg i stedet for 0,7L/kg. Da går det bort totalt over 4 liter vørter på en 12L batch. Dette kan jo kompenseres for, men uansett går vel utbyttet ned. Så lenge jeg ikke kjenner noe usmak så vil jeg nok fortsette å klemme en del, skal dog prøve å la være en gang igjen for å teste!


Går det forresten av å forklare hva "astrigente smaker" smaker?
 
sstordahl skrev:
Torvald skrev:
Man bør absolutt unngå å klemme posen får å få ut mest mulig vørter, dette kan fort dra med seg garvesyre fra skallet og da medfølgende astringente bismaker.

Ja, dette har jeg også lest, men samtidig så har jeg lest så mange erfaringer fra folk som klemmer til de blir blå i trynet og ikke merker noe forskjell. Selv har jeg ikke merket noe galt med ølet, men det kan jo bare være pga. lite erfaring og utrent tunge. Uansett, hvis jeg ikke klemmer med så finmalt korn så mister jeg ytterlige 2 liter vørter så kornet suger da 1,4L/kg i stedet for 0,7L/kg. Da går det bort totalt over 4 liter vørter på en 12L batch. Dette kan jo kompenseres for, men uansett går vel utbyttet ned. Så lenge jeg ikke kjenner noe usmak så vil jeg nok fortsette å klemme en del, skal dog prøve å la være en gang igjen for å teste!


Går det forresten av å forklare hva "astrigente smaker" smaker?

Har samme erfaring som deg, har brygget to identiske brygg på BIAB, på den ene ble posen med malt klemt, på den andre lot jeg den være. Merket ingen smaksforskjell på de to.
samme gjæringsforløp, samme mesketemp. samme maltmengde og ingredienser forøvrig.
 
sstordahl skrev:
Ja, dette har jeg også lest, men samtidig så har jeg lest så mange erfaringer fra folk som klemmer til de blir blå i trynet og ikke merker noe forskjell. Selv har jeg ikke merket noe galt med ølet, men det kan jo bare være pga. lite erfaring og utrent tunge. Uansett, hvis jeg ikke klemmer med så finmalt korn så mister jeg ytterlige 2 liter vørter så kornet suger da 1,4L/kg i stedet for 0,7L/kg. Da går det bort totalt over 4 liter vørter på en 12L batch. Dette kan jo kompenseres for, men uansett går vel utbyttet ned. Så lenge jeg ikke kjenner noe usmak så vil jeg nok fortsette å klemme en del, skal dog prøve å la være en gang igjen for å teste!

Du må sjølvagt gjør som du vil, men du velger jo da å gamble med resultatet, istaden for å gjøre ein enkel kompanasjon for vatntapet og få eit litt lavere utbytte. Det koster ikkje mykje å legge på dasj ekstra malt, det koster deg heller meir i arbeid og slit  hvis det viser seg at ølet ikkje blei like godt som det kunne ha blitt...

Det er ikkje sikkert at det vil vere så tydelig i alle sammenhenger, ein velhumla IPA for eks. kan skjule så mangt, men brygger du ein dark mild eller anna mildt session ale, så vil du nokk merke det i betydlig større grad.
 
Takker for mange innspill. Mye å ta til seg her.
Men er nok som flere sier, at jeg bare må gå for noe første gang og bruke dette som læring.
Syntes det hørtes fornuftig ut med et par liter til å skylle posen med etter å ha tatt den ut.
Så tenkte å prøve med 18L i kjelen til mesk + 2L til å skylle posen med.
Høres dette fornuftig ut?

Hva må temperaturen være på vannet før tilsetting av kornet dersom jeg skal ha en mesketemperatur på 66 grader og kornet holder ca20 grader før tilsetting?
Og hvilken temperatur bør/må skyllevannet holde?
Skjønner det er kalkulatorer som kan gi svar på dette, men fant ikke noe svar på dette i farten.

Hva med utmesking? Er dette noe jeg trenger å bry meg med?
Vil det evt være riktig å øke temperaturen til 77grader for å holde det de siste 10 minuttene av 90 minutters mesk, eller har jeg misforstått dette?

Er egentlig ikke så bekymret for uklart øl denne første gangen, så akkurat den biten får bli som det blir for denne gang :)
 
BIAB, eller Brew in a bag, er en bryggemetode som har navnet fra at man har malten i en bag (pose) når man mesker, for at man deretter tar posen ut av kjelen, og bruker samme kjele og koke med. Relativt lite utstyrskrevende og enkel metode å lage god øl på :)
 
HSel skrev:
Hva må temperaturen være på vannet før tilsetting av kornet dersom jeg skal ha en mesketemperatur på 66 grader og kornet holder ca20 grader før tilsetting?
Og hvilken temperatur bør/må skyllevannet holde?
Skjønner det er kalkulatorer som kan gi svar på dette, men fant ikke noe svar på dette i farten.

Hva med utmesking? Er dette noe jeg trenger å bry meg med?
Vil det evt være riktig å øke temperaturen til 77grader for å holde det de siste 10 minuttene av 90 minutters mesk, eller har jeg misforstått dette?

Skyllevannet kan vel holde 70-75 grader, tenker jeg.

Sats på bare noen få grader over det du planlegger på, og så heller varme opp den siste graden (om nødvendig) i kjelen mens du rører. Det jeg har gjort iallefall.

Jeg varmer opp mesken til ca 75 grader før jeg løfter opp baggen, for at mest mulig sukker skal bli med ut av posen :)
 
ok sjønner boil in a bag  :jaha:bibab koker selv på omygget vamtvansbereder etter per inge håvik metode med hevbar innergryte designet til og koke 100l funker bra etter litt justeringer/ombygginger  :biersmile:
 
rolle skrev:
gammel brygger men fersk på navn/utrykk div lurer på om noen kan forklare BIAB (nyskjerrig)

BIAB står for Brew In A Bag og går kort sagt ut på å meske i en finmasket pose og koke i en og samme kjele med hele vanninholdet. Tradisjonelt ingen skylling. Når mesking er ferdig tar man ut posen med malten og kan starte kokeprosessen som vanlig.  :)

BIAB krever lite utstyr, lite plass og er enkelt å komme i gang med for en nybegynner, men du må ha en stor kjele i forhold til mengden øl du kan brygge fordi hele vannmengden før mesk + korn må få plass i kjelen.

Her har du fremgangsmåten med noen bilder! http://www.brewersfriend.com/2009/06/20/brew-in-a-bag-biab-all-grain-brewing-method/
Noe redundant informasjon her, men en god ting kan ikke gjentas for ofte  ;D
 
Tilbake
Topp