BIAB i Beersmith for dummies?

n5k

Norbrygg-medlem
Sitter her og prøver å sette meg litt inn i Beersmith. Lastet ned en trialversjon til å begynne med.
Jeg sliter med å skjønne meg på noe som helst, egentlig. Har søkt meg gul og blå - både her og på Google, men finner ingen som har en bra oppskrift på hvordan sette opp utstyrsprofilen. Det jeg finner av folk som har spurt om det samme, så får de svar som ligger over hodet på meg som hjelp - og som dermed ikke gir meg noe.

Så - brygger du på 36-liters BIAB-kit? Bruker du Beersmith 2?
Hvordan har du satt opp utstyrsprofilen din?
 
Hei, jeg satte opp en utstyrsprofil basert på den første batchen deres.
Siden dere kokte vekk 5 liter på 90 min, har jeg økt boil volume til 30 liter.
Da sitter dere igjen med 25 liter etter kok.
Utifra denne profilen beregnes mengden av skyllevann slik at dere alltid ender
opp med ca. 30 liter preboil.
biab profile.jpg
 
Thanks! Jeg tror kanskje snart jeg må bli med min medbrygger på sosial visitt hos deg, hehe. Kjenner deg kun fra Internett nå ;) Smakte på IPAen i kveld, forresten - den gikk veldig bra ifølge våre ganer ihvertfall! Det er vel et par flasker på vei mot din del av bygda etter hvert...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da har jeg lagt inn oppsettet ditt i programmet. Vi går i gang med batch 2 på lørdag. Det blir en Kölsch. Kjører settet til Bryggselv. Det jeg lurte på i den sammenheng var: hvordan vet jeg hva jeg skal legge inn i Beersmith av ingredienser? Når jeg f.eks. skriver pilsnermalt, så kommer det jo opp en hel del forskjellige typer - men i oppskriften til Bryggselv er det ikke spesifisert noen produsent osv. Litt irriterende. Jeg er jo ikke avhengig av å ha oppskriften i programmet, sånn sett, men jeg er sugen på å trykke inn alt vi brygger inni der, slik at vi har alt samlet et sted. Er litt systemfreak der og...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sannsynligvis er det ikke store forskjeller på verken farge eller potensielt utbytte på basemaltene som pils og hvete.

Du kan også legge til egne råvarer for å få det helt på stell.
 
Tilbake
Topp