BIAB med sirkuleringspumpe

Ole Bråten

Norbrygg-medlem
Finner ikke noe serlig om emnet her i forumet.

Spørsmålet er om jeg vil få merkbart bedre utbytte ved sirkulering under mesking med BIAB-metoden, eller er det da best å benytte seg av en falsk bunn?

Ideèn kommer fra et bilde jeg så på Bryggselv sin side på Facebook.

Håper noen sitter på erfaringer/tips de vil dele.

Ole
 
Faren er gjerne at det ikke strømmer jevnt gjennom mesken hvis du sirkulerer med biab. Men du kan jo prøve. Hvis det ikke funker, er det ikke allverden du må investere for å få en falskbunn.
 
Gahr skrev:
Faren er gjerne at det ikke strømmer jevnt gjennom mesken hvis du sirkulerer med biab. Men du kan jo prøve. Hvis det ikke funker, er det ikke allverden du må investere for å få en falskbunn.
Takk for tips!
 
Hei,

Jeg har et BIAB oppsett der jeg resirkulerer.
Har aldri brygget rent BIAB uten resirk, så jeg vet ikke hvordan det måler seg utbyttemessig sammenlignet med dette, men ved sist brygg så hadde jeg et utbytte på 77%. Dette begynte noe lavere men har steget etterhvert som jeg har fått erfaring med utstyret. Dette tallet er dog med et lite forbehold, fordi jeg benytter et regneark utviklet for BIAB, så jeg vet ikke hvordan dette regner ut utbytte og hvilke antagelser som evt. er gjort.

Angående strømning nede i kjelen så vet jeg ikke helt hva som skjer, men dersom du har stor nok volumstrøm så tror jeg ikke det vil være et problem dersom du fører det tilbake i senter av kjelen.
Jeg føler selv at jeg har litt lav volumstrøm, som jeg tror skyldes høy motstand i kretsen.
 
Evenr skrev:
Hei,

Jeg har et BIAB oppsett der jeg resirkulerer.
Har aldri brygget rent BIAB uten resirk, så jeg vet ikke hvordan det måler seg utbyttemessig sammenlignet med dette, men ved sist brygg så hadde jeg et utbytte på 77%. Dette begynte noe lavere men har steget etterhvert som jeg har fått erfaring med utstyret. Dette tallet er dog med et lite forbehold, fordi jeg benytter et regneark utviklet for BIAB, så jeg vet ikke hvordan dette regner ut utbytte og hvilke antagelser som evt. er gjort.

Angående strømning nede i kjelen så vet jeg ikke helt hva som skjer, men dersom du har stor nok volumstrøm så tror jeg ikke det vil være et problem dersom du fører det tilbake i senter av kjelen.
Jeg føler selv at jeg har litt lav volumstrøm, som jeg tror skyldes høy motstand i kretsen.
Ok. Interessant! :) Mulig jeg spør dumt nå, men jeg har en teori. Vil meskeposen bli dratt mot utløpet/krana innvendig i kjelen når en pumper, eller er dette ikke et problem?
 
Jeg tenker å ha samme oppsett, og ta ser jeg for meg at jeg bretter meskeposen rundt kanten, og fester den med lastestropp rundt gryten slik at det vil være vanskelig for posen å nå helt ned i bunn, og dermed blir det ikke noe problem med at posen stenger inntaket.
 
Fint å høre at andre også er inne på sammen tanken. Jeg tror jeg skal prøve å få til å dekke krana innvendig med et veldig finmasket materiale, som tåler selvfølgelig tåler å bli kokt.
 
Posen kan bli satt fast i utløpet, og det har skjedd meg en gang, men det var med invendig bend pekende noe oppover. Når bendet peker nedover har jeg ikke opplevd det.

Det er naturlig at posen vil bli trukket mot utløpet siden dette området vil ha et lavere trykk pga strømningen ut så det kan være verdt å tenke på å ha et bend eller noe på innsiden som forhindrer at det tetter seg.

Angående meskeposestørrelse så har jeg lest på utenlandske forum at det mest optimale er at posen ligger helt inntil sidene/bunnen av kjelen, hvorfor vet jeg ikke....
 
Selv om det ikke er samme oppsett har du kanskje interesse av denne tråden:
http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,14628.0.html Mye bra input her. Jeg bruker alltis falsk bunn selv om jeg ikke tapper med krane, og jeg fester posen med strikk slik at den ikke sklir ned. Selv om du sirkulerer ville jeg rørt i mesken for å få ut godstoffene, ellers vil det tette seg veldig rundt utløp og effektiviteten går ned.
 
Det vet jeg faktisk ikke, jeg har en vanlig 90 graders rustrfribend med 1/2 " gjenger på innsiden, så noe større er den enn denne..
Men jeg tror den vil gå greit, mener å ha sett lignende i bruk hos andre som resirkulerer.  Hos meg er hovedmotstanden en kobberspiral som jeg har i en vannkoker for å styre temperaturen som gir det største trykkmotstanden i kretsen...

Jeg bruker en speidelpumpe, som jo ikke er den aller kraftigste, så et alternativ er jo selvsagt å gå for en større pumpe, f.eks. en march pumpe..
 
Ole Bråten skrev:
Takker for innspill! Vil denne fungere på innsiden av kjelen: http://www.bryggselv.no/products/dip-tube-kit
Eller er røret for lite i diameter til at det blir god nok gjennomstrømning ved bruk av pumpe?


For det første spørs det kva du har av gjenger på innsida av kjelen din.  Deretter så vert  DIP tube  vanlegvis brukt til å henta opp vørter under ein silbotn av eit eller anna slag.

For mesking  treng du ikkje ei kraftig pumpe og eg kan ikkje tru anna enn at dip-tuben du viser til har nok gjennomstrøyming til det.  Eg tippar også at dei fleste som meskar med f.eks. March eller Chugger pumper struper pumpa ein god del.   Mange brukar også små 12 volts pumper til mesking/sirkulasjon.
 
Speidelpumpe er nydelig til sirkulering under mesking. Stille og kraftig nok for å sirkulere bra til normalt store batcher.

Sent from my GT-N8000 using Tapatalk 2
 
Tilbake
Topp