BIAB mesking update V2.0

les litt i denne tråden :)

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,1429.msg8747.html#msg8747
 
Lurer på om jeg bare ville lagt en slange oppi karet. Da kan du leke med lokket på samtidig og ikke ha så stort temperaturtap. Varmen forsvinner rimelig fort uten lokk.
 
hmmm, nå ble jeg litt usikker, kansje de bare blir å legge slangen rett oppi og under vann. For å ungå å tilføre oksygen, noe dette definitivt vill gjøre. Hensikten var jo å få ut mer av mesken å få bedre øl, ikke motsatt :noway: Men har ikke brukt lokket når jeg har brygget før, verken under mesking eller kok. Bare får å få vann temp opp før jeg starter mesking. De har ikke vert et problem å holde tempen oppe men. De kan nok være et par grader i temp forskjeld mellom bunn og topp av kjele. De kunne nok bedres av å bruke lokk. Sikkert også bedres av å bruke sirkulasjonspumpen, å til å holde gjamnere temperatur. Får gruble litt mer over hvordan jeg kan distrubuere vann over kornet uten å tilføre oksygen. Men men, ein ide påkommet innkjøpt konstruert og testet i fylla måtte de jo nesten blir slik :skitbra: Men gøy var det :yes:Hehehe!
 
labbeleif skrev:
hmmm, nå ble jeg litt usikker, kanskje de bare blir å legge slangen rett oppi og under vann. For å ungå å tilføre oksygen, noe dette definitivt vill gjøre. Hensikten var jo å få ut mer av mesken å få bedre øl, ikke motsatt :noway: Men har ikke brukt lokket når jeg har brygget før, verken under mesking eller kok. Bare får å få vann temp opp før jeg starter mesking. De har ikke vert et problem å holde tempen oppe men. De kan nok være et par grader i temp forskjeld mellom bunn og topp av kjele. De kunne nok bedres av å bruke lokk. Sikkert også bedres av å bruke sirkulasjonspumpen, å til å holde gjamnere temperatur. Får gruble litt mer over hvordan jeg kan distrubuere vann over kornet uten å tilføre oksygen. Men men, ein idé påkommet innkjøpt konstruert og testet i fylla måtte de jo nesten blir slik :skitbra: Men gøy var det :yes:Hehehe!

Tror ikke du trenger være i overkant bekymret mtp det å tilføre oksygen. Du trenger f.eks ikke ha slangen under mesken, har du den under mesken kan den forstyrre maltsengen, uten at du ser det, forøvrig.

Du kan f.eks skifte til spandèrbuksene og bestille en slik http://www.ebay.com/itm/52mm-Dia-St...55?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item484f4e33d7 Men sjekk diameter/størrelsen på hullet så det passer slangen din.


Har du sirkulasjonspumpe?

Og det du snakker om nå er under skylling, eller generelt?
 
Så var de brygging, BrewDog Punk IPA. I dag ble det mesking med slangen så vidt under overflaten oppi meskeposen. Hadde oppi 5480Gram med Maris Otter pale malt, og etterfylte til gryta var nesten helt full, dvs ca 36 Liter ved 69 Grader. Pumpen sirkulerte hele meske tiden 60min, rørte rolig med sleiva en kansje 5 ganger 30sek iløpet av mesketiden. Når det var gått 50min fyrte jeg opp for å nå 76grader i 10 minutt som utmesk. Da ble pumpen koblet ifra og sekken løftet ut og satt på rist over gryten og skyllet over med vann som var 76grader. Til de hadde runnet nok gjennom sekken til gryta var ved ca35,5Liter. Så 90min koking med humle gjærnæring og moss ilegg på gitte tider. Endte på 24,6L i gjæringskaret. De lå 3,6L igjen i bunnen av gryta, pleier å ligge igjen 2,5 liter, men de var utrolig mye hummle i denne oppskriften, kan pumpen ha forårsaket dette ved å skylle mer partikkler gjennom posen? Uansett ikke et problem, da det bunnfalt fint iløpet av nedkjølingstiden og vørteren var klar og fin. OG endte på 1050 som også var estimert i Brewsmith. Er litt trøtt nå men,, hva blir så effektivitet på dette brygget? I %?

Hadde oppi en pakke med Safale Us-05, som jeg hydrerte en halvtime i en kopp lunka vann mens jeg lagte en liter med starter. Dette sto på magnetrøreren fra 23.00 i går til de gikk rett i gjærings karet nå kl 20.00 , de bobblet pent når jeg var å kikket nå.
Så er de bare å håpe på at de blir masse godt øl å drikke på om noen uker :)
 
Tilbake
Topp