BIAB volum?

Da må du sy meskeposen selv. Skal være et stoff fra Ikea som er velegnet. Men det blir skrekkelig tungt å løfte ut meskeposen. Du trenger talje og solid takfeste.
Anbefaler egen dunk for mesking.
 
er med i en pistolklubb, og er mange i klubben som ønsker å brygge

har innendørs bane og tenkte å brygge felles på banne, usikker på hva vei en ska ta i oppsettet men tenkte biab er en grei start men må få litt volum slik at det blir øl på alle som er med
 
Krabbekoker med korg; sy pose som passer i korga, løft ut korg og pose med talje eller 2-3-4 sterke karer.

EDIT-Krabbegryte selvfølgelig...
 
Med 15kg malt i en stor pose, effektivitet på 70% (Forutsetter nok en skylling eller to) og 65 liter etter kok får du 1.052 i OG iht beercalc. Det meste jeg har hatt i  en BIAB-pose var 12kg. Jeg er ikke spesielt sterk og jeg skulle ha greid å løfte litt til. Dere er jo flere sammen og da kan to løfte mens en tredje kan eventuelt være handtlanger. Jeg tror dette går fint, ulempen er at det er litt manuelt tungarbeid og at dere vil få en øvre begrensing på OG. Dersom dere kan handtere posen med en talje så er det bare å bryte så mye i som dere tørr før posen revner....  >:D :jaha:
Hva med å brygge i to 50L heller? Koster jo litt for en ekstra kjele og bryggedagen blir litt (1-2-3 timer) lengre, men dere får mer øl (70-80L) og 2 sorter pr bryggedag.  :skitbra:
 
Jeg sett eksempler på veldig store volumer på biabbrewer.info. Da brukes talje og ofte forsterkede poser, det er nok lettere å finne konkrete erfaringer på storvolum biab der. En på homebrewtalk syr  biabposer etter mål på gryten, tror han kan gjøre ganske store volumer. Søk på custom biab bags.
 
GuttormG skrev:
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60260330/ (aner ikke om det er brukbart?)

eller spør hos en sjappe som selger gardiner/stoffer i metervis etter "polyester voile"

Har brukt dette stoffet til å lage trubfilter og det er muligens for finmaska.

De har også et stoff som heter lill med litt større maskestørelse, har ikke brukt det til noe ennå. Sammenlikner du med posene som bryggselv selger så har, de et liknende stoff med lill i bunn og teresia på sidevegg (med litt større maske vidde). Begge gardinene er 100% poliester. Stoffet som er brukt i biabposen til bryggselv er forøvrig mye mer solid. Med litt kreativitet og en symaskin så burde dette la seg gjøre, regner med at dere burde ha dobbel eller trippel bag (om dere bruker ikea gardiner), samt talje i taket. Legg ut bilder om dere lager mega bag oppsett :)
 
Skal det kokes så mye som 80 liter i Biab så tror eg det er en fordel å koke i 2 kjeler på ca 46 liter pr.kjele,det kan vi gjør og skal vi koke mer så ser eg at vi bør gå for et annet system. Meskeposen er da stappfull,tung og upraktisk,det skal også skyldes i mesket etterpå. Eg tror BIAB passer best for opp til 25-30 liter vørtel pr.kjele. Vi bruker gass inne i garasjen og det funker helt kanon :biersmile:
 
Tilbake
Topp