BIAB vs silkar

Hei

Vi har brygget noen runder med BIAB og jeg lurer på om det er lurt å utvide utstyrssamlingen med silkar. Vi pleier å løfte ut posen og skylle i en gjæringsdunk, men når posen bikker 20 kg er den ikke så grei å løfte ut. Ei heller å feste til et tau el for ei løftetalje. Vi har 50 l kjele Ø40 cm, så i farta kan det se ut som om silkaret til BB60 kan passe.

Tanken er da å meske i kjelen med silkaret, løfte dette opp, evt med talje, slik at dette kan stå på et stativ over kjelen for avrenning og batchsparging. Finnes det stativ som er tilpasset dette? Og hva er fordeler/ulemper i forhold til BIAB.
 
Har selv 50l kjele og har tenkt på det samme. Men droppet det da jeg så målene til silkaret. Den er mye smalere enn kjelen, så det blir mange liter som ikke kommer i kontakt med malt, dessuten er den høyere slik at lokket på kjelen ikke går på. Hadde jeg funnet silkar som passer kjelen hadde jeg gått for det.

Hvor mye vann mesker du med når du bruker 20kg malt? Jeg brukte 12kg en gang og fant ut at det var max. Bruker 3l vann pr kg malt.

Edit: ser det ikke står 20kg malt, så går ut i fra at 20 kg er inkl vørter i malten?
 
Det kan bli vanskelig å få tett lokk, ja. 2,5 cm glippe på sidene er ganske tight, men det spiller jo ingen rolle når karet er for høyt.

Ang mengde: Ja, det er totalt. Alene har jeg på mirakuløst vis klart å løfte ut pose med 10 kg malt og tilhørende vørter, men da var det ikke tid til å stå og la det renne.. Når vi er to går det ganske greit, men jeg har vurdert å montere maljer langs kanten av posen for å ha noe å feste løfteline i. 12 kg er nok på grensa, ja, men hvis du går ned til 2,5 l/kg er det mulig det går å pushe det litt mer.

Noen andre alternativ til meskepose? Til 50 l kjele, Ø40 cm og høyde 40 cm?
 
Mesk i kjøleboks er et alternativ, eller mesking i en kjele nr 2 og sirkuler mellom den og kokekjele.
 
Tilbake
Topp