Stygt redd for at det er et hakk over mine begrensede evnerHvis du bruker brett vil humlesmaken kunne holde seg lenger, fordi brett fortsetter å forbruke oksygen under lagringen. Jeg synes min India 100% Brett Ale fremdeles er god (kanskje enda bedre), nå ca. 1 år etter tapping. (OT)
Tøft! Hva har du bestilt?
Dette er en gammel tråd, men jeg prøver likevel. Nedskalert du malt og humle lineært, og på hvilke tidspunkt i kokingen tilsetter du humle? Var brygget vellykket?Fikk oppskriften hos Kinn Bryggeri på Solsnu her forleden dag. For de som er interesserte:
Her kjem oppskrifta på Solsnu.
OG 1.067 FG 1.010
85,5% Pilsner Malt
9,5% Munich Type II
4,5% Carahell
0,5% Carafa Special Type II
Meisketemperatur 63 grader
Bitterhumle: Northern Brewer
Aromahumle: Hallertauer Mittelfrüher
IBU justeres til 25.
Forholdstall: I vår oppskrift på 4000L brukar vi 3,7kg bitterhumle og 3kg aromahumle.
Gjæres ut på 18 grader med WYeast 3787 Trappist High Gravity.
Dette er en litt “ukjent” ølstil i Norge. Jeg fikk fullklaff under NM i 2016, og vant med denne.Vurderer å prøve meg på en Biere de Garde etterhvert. Det er et par fine oppskrifter her.
Takker. Er mer i Ambree jeg tenker også. Din er ikke helt ulik Jenlain klonen jeg pr.nå tenker å som utgangspunkt. Har foreløpig landet på K-97 eller Lallemand Köln jeg også.Dette er en litt “ukjent” ølstil i Norge. Jeg fikk fullklaff under NM i 2016, og vant med denne.
Den har ikke noen spesielt fancy gjærsorter. Men i lyse varianter av stilen spiller gjæren en mer fremtredende rolle. (Min var ganske mørk, og da er de mer maltdrevne). Jeg slet mest må finne riktig gjær. Har brukt både Saison-mix og mer nøytrale tyske ale-gjær. Sistnevnte er nok mest typeriktig. WLP029, WLP036, Lallemand Köln eller K-97, f.eks.