Brygging av biere de garde

Gahr

Norbrygg-medlem
Jeg har planlagt å brygge en biere de garde i morgen kveld. Det meste er klart, men siden jeg har relativt liten erfaring med øltypen, tenkte jeg å høre om det er noen på forumet som har spesielle tips å komme med. Anyone?
 
Har fått med meg det, ja. Det var i grunnen det som gav meg støtet til å brygge ølet!
 
Bière de Garde er etter planen den neste store suksessen, men mine reiser på verdensveven har ikke bidratt med mye i retning av oppskrifter. Har noen av dere, gode forumbrukere, laget slikt - eller snublet over oppskrifter som er tillitsvekkende? Aller helst i mellomfarveskiktet (ambrée), men både blonde og brune varianter mottas med takk.
 
Andrimne Biere de Garde (Biere de Gahr)

OG: 1.075
FG: 1.012
IBU: 27 (Noonan)

5 kg pilsnermalt, 3 EBC
1 kg munchenermalt, 25 EBC
300 g crystal malt, 120 EBC
25 g black malt, 1400 EBC
400 g farin
44 g Styrian Goldings, pellets, 5,1 % aa, 60 min.
1 tab Servomyces, 15 min.
1/2 tab Protafloc, 15 min.
White Labs WLP011 European Ale Yeast, 0,75-1 mill. celler/ml/°P

Mesking i 15 min på 55 °C, 45 min. på 66 °C, 5 min. på 77 °C. Koking i 90 min. Gjæring på 18-20 °C i 14 dager.
 
Så flott å få så hurtig svar. Dette skulle vel bli omtrent ambrée også? Oppskriften lagt inn i beercalculus hevder at FG'en vil bli i høyeste laget, men det trenger jeg ikke nødvendigvis å henge meg opp i. Jeg ser for meg at jeg vil gi den noe mer humle, men ikke stort. Garde-delen da, selve lagringen, hvordan har du forholdt deg til den?
 
Trenger ikke nødvendigvis lagre den så lenge, men en måneds tid er nok bra. Jeg kunne tenke meg å lagre den kaldt en tid.
 
Jeg tilsetter sukker i kok.

Med tørrgjær hadde jeg antakelig valgt US-05 og mesket på ganske høy temperatur. Eventuelt kunne man ha brygget den som en lager (som biére de garde ofte er) og brukt W34/70.
 
Sist redigert:
Denne typen her har jeg ikke hørt om og er helt nytt for meg. Basert på beskrivelser og malt/humle sammensetning ser den ut som en lys og fresh ale, dog ganske sterk, som kan minne om en saison uten hvetelementene? Kan dere som har testet dette beskrive sånn ca hva slags smak man kan forvente av dette? Fikk plutselig veldig lyst til å brygge dette.
 
Solsnu fra Kinn er vel Norges første og foreløpig eneste kommersielle Bière de Garde.

Edit: Det kan stemme det at det ligner en Saison uten hvete. (Det ER vel en Saison uten hvete basically).
 
Takk for svar! Det er kanskje litt vel ambisiøst for en som er passe fersk, men jeg hopper i det. Har lett etter en slik type øl en stund , så da er det bare å kjøre på.
EDIT: Jeg har stort sett stabilt 22 grader der jeg har gjæringsbøtta og ikke kjempemange options på temp kontroll, vil dette føre til usmaker og slike ting eller på andre måter ødelegge smaken?
 
Sist redigert:
Du vil nok få et klarere preg av gjæren på 22 grader. Hvis du vil ha en mer "ren" profil, så bør du nok ned på 17-18 grader på gjæringen.
 
Takker, jeg får vel heller bare prøve å finne en løsning på gjæringstemp.
Edit: Nå har jeg sett at det ikke er lett å finne Styrian Goldings, men Fuggles og willamette foreslås som alternativ. Regner med det blir noenlunde lik smaksprofil når man bruker det som bitterhumle? Og hvor mye av OG'en utgjør 400 gram sukker? Kunne tenke meg denne nærmere 7,5. Er det en ide å halvere sukkeret eller ta i littegranne mindre pilsnermalt?
 
Sist redigert:
Solsnu fra Kinn er vel Norges første og foreløpig eneste kommersielle Bière de Garde.

Edit: Det kan stemme det at det ligner en Saison uten hvete. (Det ER vel en Saison uten hvete basically).

Srengt tatt er det vel vanligere at franske biére de gardes ikke bruker belgisk gjær. Moderne eksemplarer er gjerne brygget med lagergjær eller nøytral alegjær.
 
Antar da at wlp 011 er en nøytral ale gjær? Har bestilt alle ingrediensene basert på din oppskrift Gahr, mange takk for den. Forsøker denne slavisk slik at jeg får en ide av hvordan denne ølen er. Gleder meg merker jeg. Jeg har litt lav efficiency med BIAB så når nok ikke helt opp rent OG messig
 
Antar da at wlp 011 er en nøytral ale gjær? Har bestilt alle ingrediensene basert på din oppskrift Gahr, mange takk for den. Forsøker denne slavisk slik at jeg får en ide av hvordan denne ølen er. Gleder meg merker jeg. Jeg har litt lav efficiency med BIAB så når nok ikke helt opp rent OG messig

WLP011 er ganske nøytral, ja.
 
Tilbake
Topp