Brygging av biere de garde

Ser på HBT en som har brukt Barbe Rouge og Mistral i en IPA.
Mistral gav lychee og BR jordbær. Barbe-Rouge skal visstnok være fantastisk som tørrhumle. Han ville hatt en ekstra som fylte ut og vurderte Triskel.
 
Vurderer å prøve meg på en Biere de Garde etterhvert. Det er et par fine oppskrifter her.
Dette er en litt “ukjent” ølstil i Norge. Jeg fikk fullklaff under NM i 2016, og vant med denne.
Den har ikke noen spesielt fancy gjærsorter. Men i lyse varianter av stilen spiller gjæren en mer fremtredende rolle. (Min var ganske mørk, og da er de mer maltdrevne). Jeg slet mest må finne riktig gjær. Har brukt både Saison-mix og mer nøytrale tyske ale-gjær. Sistnevnte er nok mest typeriktig. WLP029, WLP036, Lallemand Köln eller K-97, f.eks.
 
Dette er en litt “ukjent” ølstil i Norge. Jeg fikk fullklaff under NM i 2016, og vant med denne.
Den har ikke noen spesielt fancy gjærsorter. Men i lyse varianter av stilen spiller gjæren en mer fremtredende rolle. (Min var ganske mørk, og da er de mer maltdrevne). Jeg slet mest må finne riktig gjær. Har brukt både Saison-mix og mer nøytrale tyske ale-gjær. Sistnevnte er nok mest typeriktig. WLP029, WLP036, Lallemand Köln eller K-97, f.eks.
Takker. Er mer i Ambree jeg tenker også. Din er ikke helt ulik Jenlain klonen jeg pr.nå tenker å som utgangspunkt. Har foreløpig landet på K-97 eller Lallemand Köln jeg også.

Kan gå safe og bruke klassiske humler, men har lyst til å prøve franske humler siden det er en fransk stil. Uten at det nødvendigvis gjør den mer typeriktig. Har foreløpig landet på en miks av Barbe Rouge og Mistral. Uansett er denne veldig på planleggingsstadiet.
 
Fra Farmhouse Ales av Phil Markowski, s. 71-72: "Most French brewers appear to have a somewhat relaxed approach to yeast strain selection. Soem use ale cultures (at reduced tempertaures) while other prefer to use lager strains at elevated temperatures. Generally, the emphasis is on achieving restrained fruitiness and higher-than-typical attenuation from the yeast."

Markowski nevner ett bryggeri - Brasserie La Choulette - som eksempel på en mer gammeldags tilnærming i gjærvalget, med vekt på en syrlig fruktighet, til forskjell fra tendensen til å bruke en nøytral gjær, som han mener er en nyere utvikling (dog femti år gammel:)).

Bør vel si at jeg har liten erfaring med dette ølet. Jeg har bare drukket den mest vanlige, som vi fikk på supermarkedene og som jeg ikke klarer å huske navnet på nå. Det var både lyst og mørkt, og jeg syntes ikke det var godt - så jeg har ligget unna øltypen seinere. Sikkert noe jeg burde ta opp til revisjon:).
 
Fra Farmhouse Ales av Phil Markowski, s. 71-72: "Most French brewers appear to have a somewhat relaxed approach to yeast strain selection. Soem use ale cultures (at reduced tempertaures) while other prefer to use lager strains at elevated temperatures. Generally, the emphasis is on achieving restrained fruitiness and higher-than-typical attenuation from the yeast."

Markowski nevner ett bryggeri - Brasserie La Choulette - som eksempel på en mer gammeldags tilnærming i gjærvalget, med vekt på en syrlig fruktighet, til forskjell fra tendensen til å bruke en nøytral gjær, som han mener er en nyere utvikling (dog femti år gammel:)).

Bør vel si at jeg har liten erfaring med dette ølet. Jeg har bare drukket den mest vanlige, som vi fikk på supermarkedene og som jeg ikke klarer å huske navnet på nå. Det var både lyst og mørkt, og jeg syntes ikke det var godt - så jeg har ligget unna øltypen seinere. Sikkert noe jeg burde ta opp til revisjon:).

Det er en oppskrift på Biere de Mars som er inne på syrlighet, nå skal jeg være særdeles forsikrig fordi jeg skriver om noe jeg lite kunnskap om, men om jeg har skjønt det riktig er denne stilen til en viss grad lik Biere de Garde og noe overlappende.

Her legger man opp til Brett på gamle måten ved å tilsette en håndfull hvete i fermenteringskaret for å få en kontrollert infeksjon.

Med andre ord ikke noe å teste for en nybegynner som har mer enn nok med å skjønne og få kontroll på prosessene.
 
Neste brygg blir en Biere de Garde.

Oppskriften er så klar som den kan være før den går i gjæringskaret. Dvs det kan alltid bli noen endringer :) . Og dersom noen har innspill er jeg alltid åpen for det.

Gristen
Screenshot_20211122-080034.jpg
Humler
Screenshot_20211122-083519.jpg

Meskes i 60min på 65°
Gjæres med Lallemand Köln på 15-16°

Litt lavere ABV enn BdG ofte har, så jeg kaller den Biere de Mars og satser på at den peaker til påskelammet.
 
Sist redigert:
Kinn Solsnu, er det noen som har en oppdatert oppskrift å dele?
Siste som er kjent er i innlegg 33 i denne tråden.

Innlegg i tråden 'Bière de Garde' https://forum.norbrygg.no/threads/biere-de-garde.12899/post-316976

Utfra beskrivelsen stemmer det med hva hjemmesiden sier om ølet.

Du kan sende e-post til Kinn og spørre om de har endret. Dersom det er endringer tipper jeg det er små justeringer.
 
Siste som er kjent er i innlegg 33 i denne tråden.

Innlegg i tråden 'Bière de Garde' https://forum.norbrygg.no/threads/biere-de-garde.12899/post-316976

Utfra beskrivelsen stemmer det med hva hjemmesiden sier om ølet.

Du kan sende e-post til Kinn og spørre om de har endret. Dersom det er endringer tipper jeg det er små justeringer.
Prøver det, mange takk.
 
Prøver det, mange takk.
Hei
Jeg skal nedskallere til et brygg på 25 liter til gjæring. Har du erfaring med denne oppskriften?
kjøpte et bryggesett fra Vestbrygg, men savnet litt av den særegne smaken av Solsnu. Kan kanskje skyldes gjæren som fulgte settet?

Har du erfaringer du kan dele etter å ha brukt denne oppskriften hører jeg gjerne fra deg. Fikk ikke svar fra Kinn.

Asle
 
Jeg ville brukt Westmallegjæren. (WLP530, Imperial yeast B-48 eller Wyeast 3787). Vil tro det er den Kinn bruker. Den er grusom å holde under kontroll, vil ut av gjæringskaret straks du snur ryggen til. Har du ikke tilgang til ferskgjær kan du prøve Lallemands Abbaye, evt SafAle T-58 . Den er i nærheten. Kveik virker sikker også.
 
Jeg skal nedskallere til et brygg på 25 liter til gjæring. Har du erfaring med denne oppskriften?
kjøpte et bryggesett fra Vestbrygg, men savnet litt av den særegne smaken av Solsnu. Kan kanskje skyldes gjæren som fulgte settet?

Har du erfaringer du kan dele etter å ha brukt denne oppskriften hører jeg gjerne fra deg. Fikk ikke svar fra Kinn.
Jeg har ikke brygget denne selv. Men her er gjæren viktig ja. Kinn oppgav selv Wyeast 3787, denne finnes ikke som tørrgjær. Men Imperial og WLP har alternativer som @Terjedd nevner. Alle disse skal ha opphav hos Westmalle.

Ser Vestbrygg har levert denne med S33, dette er en gjær som har britisk opphav. Den ble en stund solgt som belgisk av Fermentis, og den kan gi estere som går i den retningen, men noen god erstatning for Wyeast 3787 vil den aldri kunne bli.

@Mc. Kjørte en uhøytidelig sammenligning for en tid tilbake.
Innlegg i tråden 'Erfaring med Belgisk tørrgjær.' https://forum.norbrygg.no/threads/erfaring-med-belgisk-torrgjaer.42817/post-602133

Der kom Lallemand Abbaye godt ut, jeg skal bruke denne selv neste gang jeg brygger belgisk. Det blir mitt første forsøk med denne.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Har hatt dialog med Vestbrygg og fått bekreftet at de ikke benytter bitterhumle Northern Brewer lengre. Den er byttet ut med 17gr. Magnum som kokes i 60 min. Hva Kinn gjør vet jeg ikke.
 
Har hatt dialog med Vestbrygg og fått bekreftet at de ikke benytter bitterhumle Northern Brewer lengre. Den er byttet ut med 17gr. Magnum som kokes i 60 min. Hva Kinn gjør vet jeg ikke.
Du skal ha svært velutviklede smaksløker om du kjenner forskjellen på de 2 som bitterhumle. Hvilken gjær bruker Vestbrygg? @Jannicke vet kanskje det?
 
Her ble det brygget en Bière de Garde i dag, prøver å kopiere Klosterbryggeriet sin. Har prøvd en gang før, men det ble et tabbebrygg med alt for høy mesketemp og 3,0% abv. Ser bedre ut denne med OG 1.069.

Kamilleblomst og sitruszest i gode mengder. Lallemand farmhouse gjær. Gjærer på høyere temperatur enn jeg har gjort på en stund for å få fram et belgisk preg. Starter på 20°C.

20240121_160453.jpg20240121_160430.jpg20240121_160408.jpg20240121_160350.jpg20240121_160318.jpg20240121_160335.jpg
 
Gjærer på høyere temperatur enn jeg har gjort på en stund for å få fram et belgisk preg.
Belgisk preg er ikke helt typeriktig i BdG.

En nordfransk gårdsøl, som på grunn av lang og kjølig lagring vil ha en god del lager-karakter.

Men det har jo kun betydning ved innsending til konkurranse :D
 
Aldri forstått meg helt på denne ølstilen, er det ikke bare en litt tam Saison?
Nei, selv om den ofte kalles en farmhouse beer ligner den ikke på saison. Fra BJCP:
"Calling this a farmhouse beer invites comparisons to Saison, which has a completely different balance – Bière de Garde is malty and smooth, while Saison is hoppy and bitter. Actually has more of a similarity in malt profile to a Bock"
 
Tilbake
Topp