Billig HLT (vannkoker)

Dette må jo være et godt alternativ til resorvar eller En småskala brygger.
Bra pris i allefall
26 liter 680 + mva.
image.jpg
 
Har akkurat bestilt en sånn en, regner med å få den i morgen.
Må ha firma for å bestille, de selger ikke til privatpersoner.
Og de legger på 300,- i fortolling, regner med mva er en del av denne summen.
Sendes fra Tyskland. Prisen var 635,- i forrige uke når jeg bestilte. Sikkert valutasvingninger som gjør den dyrere nå.
 
Ja, prisen er grei. Jeg har kjøpt den for å kunne brygge to ganger når jeg først har bryggedag. Jeg har en bb30 og tenker å bruke bb'en til å meske, ta ut malten, tømme vørter over i vannkoker og starte kok, samtidig som jeg starter mesking nr. 2 i bb30 med varmt vann fra vannkokeren. Blir mye mer effektiv bryggedag, har jo aldri nok øl...
 
Sist redigert:
Hehe sånn går no dagan,ser jo nesten ut som Bb'n er i slekt med vannkokeren,
Kunne tenkt meg en jeg å, må få høre om den er noe tess
 
Ja, den ligner, ut fra målene er den lavere, men diameteren er omtrent helt lik, så jeg regner med at maltrøret fra bb'en passer, uten at jeg vet om jeg noen gang kommer til å bruke den til mesking. Regner med å teste den på torsdag, rapport kommer...
 
Mp storkjøkken selger slike,Google it,husker ikke adressen i hodet.. Tror de kan sende til privatpersoner ved forhåndsbetaling :)
 
ser di selger disse bøttene å.
vantette på 50-75 95 liter.
montro hva vi kan bruke disse til:)

700 for 50 literen på finn:)

20_8972680.jpg
 
Fikk testet kokeren på 26 liter i dag med en dobbel-batch med havrestout. Tok en test med vann i går, den bruker 55 min. på å koke opp 25 liter, så det er vel ok.

Termostaten var, som ventet, en vits. Måtte skru opp til rundt 70 grader før den koblet inn, med iskaldt vann. Men greit nok, en må jo bruke termometer for å måle temperatur allikevel. Ble litt skeptisk når jeg så i bruksanvisningen at den skulle varme opp vann til kok, og så koble seg ut. Men heldigvis, når termostaten står på max er varmeelementet innkoblet konstant.

En svakhet at det er bare av/på, kun ett element på 3000w. Hvis en vil ha mer nøyaktig styring så må det kobles inn en effektregulator. Kan være et problem på en 16A kurs også hvis en har andre ting som står på, selv om jeg brukte opptil 4400w i korte perioder i dag uten noe problem...

Fungerte greit under kok av vørter, den sto på max hele tiden og ga en jevn koking. Men den blir for liten for meg, måtte ha en kasserolle på 4 liter i tillegg, allikevel ble det kun 20 liter vørter. Måtte fylle på med 2 liter rent vann for å treffe OG.

Som vannvarmer, f.eks. til skylling er den helt ok, til kok av vørter i mindre batcher også. Men jeg kommer ikke til å bruke den til vørter mer, da den blir for liten. Prisen ender vel på rundt kr. 1100-1200, det viste seg at de 300,- ekstra kun var for tolldokumenter, moms kommer i tillegg med ca. 200,-.
 
Tilbake
Topp