Billig maltmølle

Vil først si at jeg er ganske ny i denne hobbyen, har prøvd mæ på ekstraktbrygging (med spesial malt). Jeg har planer om å oppgradere utstyr mitt gradevis til jeg har fult utstyr til maltbrygning. Jeg ønsker å bruke minst mulig penger på oppgraderingen og gjerne lage noe selv (har laget vørterkjøler). Det som æ ser som den største utgiften er maltmøllen, jeg håper på å slippe å bruke en hel høvding bare på den. Er det mulig å få tak i en billig maltmølle i Norge? eventuelt kan man bruke noe annet (kaffekvern eller en annen type kvern)?
 
Hei! En sånn sak som denne duger godt nok og du kan sikkert få den en del billigere òg:

http://www.brouwland.com/shop/product.asp?cfid=4&id=1733&cat=333&dt=7
1100304.jpg
 
Takk for svarene, tror nok det blir den fra petit agentur. Men et siste spørsmål før æ går til innkjøp av den. Som æ forstår så må man ha en kvern/mølle med innstilingsmuligheter? så sånn gammel kjøkkenkvern er uegnet? 
 
Et lite tips, det er mange som har kjøpt denne og endt opp med noe bedre etterhvert... Så det finnes sikkert mange sånne brukte her på forumet...  Legg ut en tråd på kjøp/salg at du ønsker en brukt en.
 
Det kommer litt an på hvilken slags kjøkkenkvern du snakker om. En 'ordentlig' maltkværn har to eller flerende valser som kværner malten. Denne kvernen du ser på bildet har to ruglete plater som ødelegger malten litt mer enn ønsket, men fører likevel til greie resultater. Har du derimot en kvern som virkelig hakker malten i stykker, da har du en uegnet kvern.
 
Hvis du ønsker en mølle med skikkelig knusing og justeringsmuligheter til en fornuftig penge, som du ikke vil føle noe behov for å bytte om 6mnd, så kan jeg på det varmeste anbefale Barleycrusher mølle.
Koster $115 + ca $60 i frakt, så ca 1400kr ink. frakt og MVA.

7lb og 15lb varianten har akkurat samme mølle, det er bare beholderen som er forskjellig.

barleycrushers.jpg
 
En stor beholder er å foretrekke, etter min mening. Har også sett at det går an å forstørre maltbeholderen på Porkertmøllen. Bare klippe opp en stor vannflaske (1,5 eller 5 l Imsdal) slik at den har åpen bunn og passer på møllen.
 
Tilbake
Topp