Anbefal meg et ikke veldig dyrt pH-meter

Bjarte H

Dommer
Finnes dette? Billig og bra pH meter? Det ligger en drøss på ebay til en billig penge, men fungerer de?

Tips mottas med takk :)
 
jeg har et fra ebay til ca 18$
fungerer helt fint.... nøyaktigheten er ihvertfall større en ph-papir (tror jeg da:))
 
pH strips er uslåelig på pris, men hvor nøyaktige målinger trenger du?
Clas Ohlson har digitale til ca 500 mener jeg. Tror den var nøyaktig til ± 0.1.
Eller du kan sjekke på akvariebutikker, kanskje du finner kina-produserte til halve prisen, tror nok ærlig talt de også gjør en god nok jobb.
 
Mitt fungerer fint. 25 dollar på e-bay.  Jeg har hatt det i 1 1/2 år nå og det virker enda. Dessuten er de så billige at de må ses på som "forbruksvare" så hvis de bare holder i 2 år så er det greit for meg. Sensoren (den lille "glass" kula) står i en væske som er mettet med KCL når jeg setter pH meteret bort etter endt brygging - jeg tror det er viktig for holbarheten.
 
Høres bra ut. Fint om dere legger ut et bilde eller en link til pH-meteret, det er ganske mange forskjellige på ebay :)
 
Kanskje denne kineseren lurer på hvorfor det plutselig datt inn 4 bestillingen til Norge ila noen timer den 22. mai :D
 
For ikke å si 5 bestillinger. Jeg har tenkt på å kjøpe ei stund, men denne tråden hjalp meg å få ut fingeren.
 
Rettelse: 6!
Kineseren gleder seg vel over at sjappa endelig har fått internasjonalt gjennombrudd. :)
 
Flott at flere kjøper og starter med dette, tør vi håpe på en (billig) pH-meterguide for dummies?

Selv kjøpte jeg dette for en stund siden:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=200463072355

Ser ikke særlig ulikt ut til deres, men automatisk temperaturjustering fungerer definitivt ikke, noe som også har forvirret meg kraftig, siden jeg opplever ganske varierende resultat ved forskjellige temperaturer. Forsøker å justere til 25°C som pH-meteret er kalibrert for, men det er også en litt kinkig prosess.
Ellers var de medfølgende kalibreringsløsningene kun nok til 2 kalibreringer (jeg kalibrerte på feil temperatur første gang).
Skyllet også av pH-meteret med batterivann (Biltema), som jeg har forstått er avionisert, og derfor skal ha en pH på 7 (selv om det også er lettpåvirkelig i og med at det ikke har noe buffer), men her mener jeg det viste det på et tidspunkt 6,00 og 5,80 10 minutt senere..
Ved forrige brygging (single malt India Pale Ale - vannjustering etter Gahrs skjema), målte jeg ved skylling pH på 5,46 på det første meskevannet, og 5,60 etter en tid med skylling, mens pH ved hotbreak viste 5,50, alle verdier ved 25 grader. I tillegg ga refraktometeret (mener jeg har kalibrert dette, også Hong Kong-vare) og hydrometeret (viser 0 ved 20 grader vann) endel forskjellige resultater av målinger underveis, blant annet OG på henholdsvis 1.070 og 1.074.

I Brewing Better Beer får jeg inntrykk av at Gordon Strong mener pH-justering er vesentlig mer viktig enn mineraltilsetninger, og han nevner at pH på rundt 5,5 måles i mesken på mesketemperatur (noe pH-meterne våre ikke er oppgitt å tåle), hvis ikke skal man kompensere med 0,3pH (opp synes jeg vagt å huske?, men har ikke boka foran meg dessverre) ved romtemperatur. Jeg tror iallefall han har et poeng med viktigheten rundt pH, da jeg opplever fra tid til annen astringens i endel ulike øl.

Om det er det billige pH-meteret som er et merkelig verktøy, eller om det er fjotten som holder det som gjør at dette har vært et litt klønete prosjekt til nå, får tiden vise.
Håper å få litt bedre taket på dette etterhvert ialllefall, og da hjelper det forhåpentligvis at det er finnes stadig flere kjemikere og billige pH-meter i omløp her inne.  :)
 
Lars skrev:
Forsøker å justere til 25°C som pH-meteret er kalibrert for, men det er også en litt kinkig prosess.
Jeg øser opp veske fra mesken (nok til å fylle den lille korken) på en kald tallerken. Da kjøles dette ned til romtemperatur iløpet av noen sekunder.

Lars skrev:
Ellers var de medfølgende kalibreringsløsningene kun nok til 2 kalibreringer (jeg kalibrerte på feil temperatur første gang).
Ja - en må kjøpe mer bufferløsning. Jeg prøvde også med batterivann men det var vanskelig å få stabil lesning da.

Prøven bør kjøles ned til 25 grader og skal være i området 5.4 - 5.7. Over 6.0 gir fare for astringens...
In Brewing Science and Practice Briggs states that the pH of a cooled wort sample at room temperatures compared to the pH of the same wort at saccharification rest temperatures is 0.35 higher [Briggs, 2004]. That explains some of the differences of mash pH reported in the (home brewing) literature. He reports that the pH optimum for most fermentable worts is between 5.1 and 5.3 when measured at mash temperatures (65C/149F) and 5.4 - 5.7 at room temperature (25C/77F).

Dette er klippet ut fra Braukaiser (som har mye godt stoff, blant annet om pH)
http://braukaiser.com/wiki/index.php/The_Theory_of_Mashing
 
Viktste skrev:
Lars skrev:
Forsøker å justere til 25°C som pH-meteret er kalibrert for, men det er også en litt kinkig prosess.
Jeg øser opp veske fra mesken (nok til å fylle den lille korken) på en kald tallerken. Da kjøles dette ned til romtemperatur iløpet av noen sekunder.

Lars skrev:
Ellers var de medfølgende kalibreringsløsningene kun nok til 2 kalibreringer (jeg kalibrerte på feil temperatur første gang).
Ja - en må kjøpe mer bufferløsning. Jeg prøvde også med batterivann men det var vanskelig å få stabil lesning da.

Prøven bør kjøles ned til 25 grader og skal være i området 5.4 - 5.7. Over 6.0 gir fare for astringens...
In Brewing Science and Practice Briggs states that the pH of a cooled wort sample at room temperatures compared to the pH of the same wort at saccharification rest temperatures is 0.35 higher [Briggs, 2004]. That explains some of the differences of mash pH reported in the (home brewing) literature. He reports that the pH optimum for most fermentable worts is between 5.1 and 5.3 when measured at mash temperatures (65C/149F) and 5.4 - 5.7 at room temperature (25C/77F).

Dette er klippet ut fra Braukaiser (som har mye godt stoff, blant annet om pH)
http://braukaiser.com/wiki/index.php/The_Theory_of_Mashing

Takk for gode innspill! Måler du rett i korken?
Jeg har målt i glass, da det gjerne har måttet stå litt for å nå rett temperatur, og å la det stabilisere seg.
 
Tilbake
Topp