Billige varmeelementer

Flott tips!!

Går det an å bøye til elementene på enkelt vis, slik at de kan festes på en stang eller liknende ned i gryta?
Skulle gjerne hatt et ekstra element for kjappere kok (har 1x 3kW som kostet meg over 3000,-...!).
 
Rent teknisk vil det sikkert være mulig, men det kan jo være fare for at metallet får seg en knekk. Dette er jo originale berederelementer og jeg mener å ha lest at de ikke må være "tørre". Og som jeg da skjønner må jo hele elementet være i væske og da får man jo et issue med det å beskytte koblingen i enden mot væsken. Konklusjonen er vell at det sikkert finnes andre løsninger som kanskje egner seg bedre.
 
Her er bilde av tilsvarende element som jeg har, og de er jo ment for å være i en væske, så det er det rundt man eventuelt trenger hjelp til.
En rustfrisveiser burde vel kunne ta saken? Men bøyen skulle jeg altså gjerne hatt.
 

Vedlegg

  • varmeelement.jpg
    varmeelement.jpg
    53 KB · Sett: 2.542
Mulig du får til en slik løsning, da må du i så fall velge Low Density elementene så du er sikker på at de er lange nok. Uansett med den prisen går du ikke på verdens største blemme hvis det skulle vise seg og ikke gå. Mener å huske at det var ganske snill shipping pris på disse også.
 
Lars skrev:
Her er bilde av tilsvarende element som jeg har, og de er jo ment for å være i en væske, så det er det rundt man eventuelt trenger hjelp til.
En rustfrisveiser burde vel kunne ta saken? Men bøyen skulle jeg altså gjerne hatt.

Jeg har bygd ett slik av turnamatelement (de er enklest). Det er brukt en muffe som det er boret hull i for 16 mm rør til kabel, i enden på muffa er det blindplugg.
Også ett av VVB element, her måtte jeg lodde på "mutter" for å kunne skru på muffa, resten det samme som turnamat elementet,
Har desverre ikke bilder her.
 
tomas.angeltun skrev:
Mulig du får til en slik løsning, da må du i så fall velge Low Density elementene så du er sikker på at de er lange nok. Uansett med den prisen går du ikke på verdens største blemme hvis det skulle vise seg og ikke gå. Mener å huske at det var ganske snill shipping pris på disse også.

Minste Low Density element der på 240V er på 4500W.  Da trenger du en sikring på 18.75 A, I praksis trenger du minimum 20A.  Det er vel ikke vanlig sikringskurs i norske kjellere...  Der stopper mine el. kunnskaper.  Kanskje det er mulig å få til noe med 3-fas på et slikt element?  Eller en større kurs? Men med større kurs må vel andre kontakter brukes?
 
Lars skrev:
Flott tips!!

Går det an å bøye til elementene på enkelt vis, slik at de kan festes på en stang eller liknende ned i gryta?
Skulle gjerne hatt et ekstra element for kjappere kok (har 1x 3kW som kostet meg over 3000,-...!).

Eg har eit par slike 2Kw element. Det eine har eg bøygd til det knakk, og det var ein ganske tight bøyg før røyret brast. Elementet inni var fortsatt like heilt men det kan sjølvsagt ikkje brukast. Tilsvarande bøyg som på biletet over burde vere null problem.

Denne butikken har også mykje snadder i røyrdeler i rustfritt her: http://www.plumbingsupply.com/stainles.html muffer, unionar, bend osv. Om ein feks teinkjer på å bygge seg ein varmar til RIMS-løysing er dette plassen, berre å skru saman delene med teflon-tape på gjengene.
 
Er ikke helt med når deg gjelder varmeelementer, men hva med en Melkevarmer?

Det er noe bøndene bruker for å varme opp melk før de gir det til kalvene. Jeg har også en sånn en og den bruker jeg for å holde vannet varmt når jeg murer i kaldt vær.

http://www.atec.no/article.php?articleID=215
Da har du både termostat og varmeelement.
 
Ramsvatn skrev:
Er ikke helt med når deg gjelder varmeelementer, men hva med en Melkevarmer?

Det er noe bøndene bruker for å varme opp melk før de gir det til kalvene. Jeg har også en sånn en og den bruker jeg for å holde vannet varmt når jeg murer i kaldt vær.

http://www.atec.no/article.php?articleID=215
Da har du både termostat og varmeelement.

Skal ein ha varmeelement på "stake" er det heilt klart eit alternativ, men er forholdsvis dyrt. www.gjeteren.no har nokre alternativ og, men 2,2Kw til 2000,-++ er lit dyrt når ein kan få ein kolbe montert i kjelen for 10 dollar pluss frakt.
 
Skulle det ikke bare være å montere et av disse (high density) elementene i en stake, så lenge man får overgangen tett? (og gjerne får elementet bøyd..)

protto: Hvordan og hvor mye bøyde du elementene?
 
Ørjan B skrev:
tomas.angeltun skrev:
Mulig du får til en slik løsning, da må du i så fall velge Low Density elementene så du er sikker på at de er lange nok. Uansett med den prisen går du ikke på verdens største blemme hvis det skulle vise seg og ikke gå. Mener å huske at det var ganske snill shipping pris på disse også.

Minste Low Density element der på 240V er på 4500W.  Da trenger du en sikring på 18.75 A, I praksis trenger du minimum 20A.  Det er vel ikke vanlig sikringskurs i norske kjellere...  Der stopper mine el. kunnskaper.  Kanskje det er mulig å få til noe med 3-fas på et slikt element?  Eller en større kurs? Men med større kurs må vel andre kontakter brukes?

Vi bruker 3 stk av disse 4500W elementene fra Plumbingsupply og mener de er oppgitt ved 250V (ikke 240 som det står på nettsiden). Dette tilsier at de er på "kun" 3800W og trekker 16,6A ved 230V. Dette skulle vel akkurat gå på en 16A kurs. Dersom jeg husker feil og de er oppgitt ved 240V så er de på 4,1KW ved 230V og trekker 18A... Dersom du har lavere nettspenning enn 230V så vil vel det gå, men du oppererer i et grenseområde.

Vi benytter våre 3 elementer på en 3 fase 32A kurs.
 
Lars skrev:
protto: Hvordan og hvor mye bøyde du elementene?

Litt vanskeleg å beskrive med ord men eg bøygde det på midten heilt lilbake for å prøve å halvere lengden på det. Det knakk når eg var nesten i mål. Kunne ha gått med ein (dobbel) røyrbøygar kansje...
 
Hei er ny her men tror du kan bøye elementene gradvis. Åpne opp skrustikka så du får inn elementene og bøy litt av gangen med 5mm mellomrom. Det vil danne seg en fin og lang bue. Prøv med litt ståltråd så får du en anelse.
 
Hei.

Jeg er inne på denne siden nå, og der jeg skal skrive inn shippinginformasjon går det ikke an å skrive inn land. I tillegg står det på FAQ-siden at de kun sender til USA. Hvordan bestilte du fra dem?
 
Jeg benytter http://myus2.myus.com/. Jeg vet ikke hvordan jetcarrier har utviklet seg, men synes denne siden var mye bedre for et par år siden i alle fall. Man har alt fra gratis abonnement til fast pris i måneden ut i fra hvor mange tjenester du ønsker å benytte deg av. Man får 15m2 lagerplass med egen adresse, rask og billig shipping med DHL eller UPS som tar 2 dager og de kan kjøpe varer for deg på sider som ikke godtar Norske Visakort (selvfølgelig med et gebyr).
 
Noen som har erfaring fra denne siden? Hvordan gjorde dere med bestilling/frakt?
 
Tilbake
Topp