Bishops finger

PerEinar

Norbrygg-medlem
Jeg og min kone var noen dager i London i høstferien. Uplanlagt var også mine foreldre der på samme tid. De bodde i sjømannskirken de og i kjøleskapet i leiligheten fant de noen bokser med en øl kalt bishops finger(litt morsomt navn etter hvor de bodde :) ). På boksen står den omtalt som kentish strong ale med avb på 5,4%. Dette er et veldig godt øl medley god malt smak, passe bitter og lite smak av humle. Jeg fant "clone" en oppskrift, dette blir nok mitt neste brygg, og er som følger:

All grain, premium bitter
Batch size 21 L (gjærbart volum)
OG 1.055
FG 1.013

Malt/korn
3.3 kg gladfield pilsner 72.2%
340 g torrified wheat 7.4%
450 g flaked corn 9.8%
369 g gladfield medium crystal 8.1%
113 g UK amber 2.5%

Humle
21 g target pellets - alpha 9.2 - 90 min
16 g east Kent goldings -alpha 5 - 15 min
16 g styrian goldings - alpha 5.5 - 15 min
28 g east Kent goldings - alpha 5 - 1 min

Annet

1 ts irish Moss - kokes 15 min

Mesk - 66 grader C i 90 min

Gjær
wyeast thames valley ale 1275 (214 billioner celler, 2 rør eller med starter)
17 grader C

Denne har jeg også lyst å prøve, men Gladfield malt er vel kanskje ikke så lett å få tak i her på berget? Er det noen som har noen formening om det er noe spesielt med Gladfield malt, eller om det går like greit å bruke malt fra andre malterier? Samme med UK Amber malt?

Jeg anbefaler denne :)
Jeg benyttet meg av heidelberg pilsner malt og ambermalt fra bryggselv og mais flak og varmebehandlet hvete fra petit. Da jeg sto å veide opp malten oppdaget jeg at crystal malten ikke var bestilt, så jeg brukte munic mørk fra bryggselv. Utifra hvordan jeg husker orginalen synes jeg at jeg har truffet godt og at byttingen av malt ikke hadde for mye å si. Smaken utvikler seg fortsatt, så denne må nok ha litt tid på modning.
Denne skal definitivt brygges igjen ;) (da med crystal som i oppskriften)

Tilbake
Topp