Bitterhet ved tørrhumling

loebrygg

Norbrygg-medlem
Åpnet en flaske hjemmebrygget IPA idag som hadde stått i kjelleren siden slutten av mars
Det var tydeligvis en av de siste flaskene jeg hadde tappet, for det var en del humleslam igjen
Denne var markant bitrere, noe av det bitreste ølet jeg har smakt og mindre aromatisk enn de tidligere flaskene
Er det nå så sikkert at det ikke trekkes ut no alfasyrer ved tørrhumling?
Jeg stiller meg tvilende
Det samme gjelder en humlevodka som ble tørrhumlet i 10 -12 dager
Den var udrikkelig, ikke fordi den ikke var god og hadde en enorm aroma, men fordi ettersmaken ble alt for bitter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Er du sikker på at det ikke var en del tanniner fra humlerestene, du også kjente? Jeg ble også nysgjerrig på dette etter det som ble sagt i den andre tråden.

Her er det en fyr som også har tørrhumlet litt voda og har kommet frem til det samme som deg

http://eurekabrewing.wordpress.com/2012/06/07/dry-hopping-vs-bitterness/
 
Jeg syntes det virker unaturlig at det ikke skulle trekkes ut noe bitterhet også ved lavere temperaturer
Spørsmålet er vel bare i hvilken grad
Hvilken hastighetslov føler det


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg editerte posten min mens du skrev innlegget. Les øverste delen av kommentarfeltet. The plot thickens.
 
En kjemisk prosess er basert på tid, temperatur/trykk og energi.

Ifølge eksperimentet som er linket til (http://eurekabrewing.wordpress.com/2012/06/07/dry-hopping-vs-bitterness/)
Vil teorien om at isomerisering av humle skje selv på lave temperaturer.
4 g/L - bitter
8 g/L - mer bitter
16 g/L - bitterhet lik 8 g/L
32 g/L - bitterhet lik 8 g/L

Tatt i betrakning at alle løsningene stod like lenge i samme temperatur vil kunne gi mening med at 4 g/L - og 8 g/L - løsningene klarte å oppnå maks izomerisering,
mens 16 g/L - og 32 g/L - løsningene stod like lang tid og under samme temperatur og rakk dermed ikke å nå maks izomerisering.


En annet interresant teori som er kommentert på samme side:
"Fabian mentioned that during the compressing step in the production of pellets, the pellets get relatively warm and you have to cool them actively. He then assumes that some parts of the hops might get warm enough to have isomerization happening. These isomerized alpha-acids then could be extracted during the dry hopping step and thus leading to an increase in bitterness."
 
Eureka

Ikke rart vodkan min ble aromatisk og bitter mtp at jeg brukte 30g Mosaic per liter ren vodka (2g/6cl)
 
Når det ligger igjen humle på flaske trekker du ut mye annet enn det man er ute etter. Blir som å trekke te i mange timer kontra et par minutter.
Det finnes andre syrer enn alfa syrer i humlen som ikke smaker like godt.
 
Beta syrene i humle kan skape bitterhet ved oksidering, det kan være det som gjør at bitterheten oppleves som økt. Beta bitterhet blir også ofte beskrevet som litt skarperer eller mer brysk enn bitterhet fra iso-alpha syre.

Hvilken humle brukte du? Det er store forskjeller i beta syre innhold på forskjellige humle typer.
 
hehe, det var jo endel kandidater. Ikke godt å si

Har ikke mye troen på kald langtids isomerisering av alpha syrer ved lagring, om noe så skal alpha bitterhet synke ved lagring. Er endel spennende forskning rundt beta-syrer bitterhet da det har vist seg å være mer holdbare og tåle sollys uten skunkifisering enn alpha syrer.

The Institute of Brewing & Distilling har lagt ut ett fint sammendrag rundt bruken av forskjellige humle produkter i bryggerier, ikke alt som er like relevent for oss hjemmebryggere men en grei lesning.

www.ibd.org.uk/cms/file/315
 
Jeg tilsatte 70g Cascade og 30g Chinook til en IBA som hadde en fantastisk god smak for snart 4 dager siden. I dag gjorde jeg en test, og den var nå svært bitter! Litt nervøs for dette, da den ikke var i nærheten så god som den var før tørrhumlingen.
Temperaturen har vært 19°. Håper den fine runde smaken kommer tilbake når får modnet litt.
 
Jeg tilsatte 70g Cascade og 30g Chinook til en IBA som hadde en fantastisk god smak for snart 4 dager siden. I dag gjorde jeg en test, og den var nå svært bitter! Litt nervøs for dette, da den ikke var i nærheten så god som den var før tørrhumlingen.
Temperaturen har vært 19°. Håper den fine runde smaken kommer tilbake når får modnet litt.

Det er nok alt det som flyter rundt du har reagert på. Nylig tørrhumlet øl smaker fryktelig bittert og pels på tenna.
 
Mja... Jeg tørrhumlet i en stainless «humlesylinder», og prøven jeg tappet ut var meget klar. Men det er klart det kan være mye små partikler som svever rundt der. Har satt den til cold crash nå, så krysser fingrene for at det rydder opp litt i smaken. :)
 
"Mysteriet" er oppklart.. Smakte på en IPA jeg hadde stående på fat, og det var som å drikke harpiks. Fikk min far til å kontrollsmake både IPA og IBA, og han kunne bekrefte at de smakte slik de hadde gjort 4 dager tidligere. Konklusjonen var altså at det var smaksløkene mine som hadde fått seg en trøkk(!?).

For øvrig er de nå tilbake til noen lunde "kalibrert" modus, og IBA'en er ikke lengre overdrevent bitter. :)
 
Jeg har for øvrig en liten erfaring å bidra med (selv om jeg sjelden gjør tørrhumling). En av ølene jeg brygget med mye humle ble ekstremt bitter... Mye bitrere enn oppskriften skulle tilsi.

Sannsynligvis var årsaken til at bitterhumlen kom fra en gammel og en ny pose, og i den gamle posen med humle var det ganske mye "humlestøv" som ble med i brygget. Jeg mistenker sterkt at dette humlestøvet bidro med bitterhet på en helt annen måte enn annen humle, og sannsynligvis har det også blitt med i både gjæringskar og kanskje til og med i flasker.

Bottom line: Vær forsiktig med humlestøv. Det kan gi store avvik fra oppskriften.
 
"Mysteriet" er oppklart.. Smakte på en IPA jeg hadde stående på fat, og det var som å drikke harpiks. Fikk min far til å kontrollsmake både IPA og IBA, og han kunne bekrefte at de smakte slik de hadde gjort 4 dager tidligere. Konklusjonen var altså at det var smaksløkene mine som hadde fått seg en trøkk(!?).

For øvrig er de nå tilbake til noen lunde "kalibrert" modus, og IBA'en er ikke lengre overdrevent bitter. :)

Jeg har også noen sånne dager. Har lurt på årsaken, men ikke funnet noen god forklaring. Men jeg har i alle fall slutta å bli kjempedeprimert når ølet plutselig er blitt dårlig:).
 
Tilbake
Topp