Bitterhumle, det samme hva man bruker?!

Jokis

 
Bitterheten smaker vel ikke noe annet enn bittert, så er det da egentlig detsamme hva man bruker?
 
Ja, kanskje unntatt lyse øl med lite humle (pils etc), og hvis du tilsetter i kok og ikke fw.
 
Jeg kommer til å bytte ut 11g columbus med 11g magnum på 60min siden jeg akkurat ikke har nok humle til bitter i oppskriften min, forventer fremdeles at det blir en god IRA. Ekspertene er nok uenige, men for oss andre tror jeg det er safe.
 
Bitterhumlen vil kunne gi smak. Dersom du bruker en humle med lav alfasyre som bitterhumle må du ha en større mengde av denne for å oppnå samme antall IBU som dersom du hadde brukt en med høy alfasyre. Humlen med lav alfasyre vil da kunne gi mer smak enn den med høyt alfasyreinnhold, slik jeg har forstått det.
 
Bitterhumle som kokes 60 minutter vil gi både bitterhet, smak og litt aroma, men dersom man har tilsetninger av andre humletyper senere i prosessen eller tørrhumler, vil disse i stor grad overdøve aroma- og til dels smaks-bidraget man fikk av bitterhumlen, så da står man igjen med hvilken bitterhet humlen gir. Typen bitterhet man får av humlen vil dog variere fra rund bitterhet til kraftig katte-piss-aktig bitter/beskhet, slik at humlevalg er ikke helt uvesentlig mtp smaksbildet. bruker du feks simcoe som bitterhumle alene kan bitterheten bli litt vel kraftig, mens bruk av mer edle humler kan gi mykere bitterhet. Og så vil bitterhet til viss grad veies opp av maltsammensetningen.

Men ganer er forskjellige, og ikke alle vil merke forskjellen like mye.
 
Ph under kok er også en faktor. Lavere ph gir rundere bitterhet, men også noe dårligere IBU-utbytte. IBU-utbyttet blir bedre ved 5,5, men det blir en røffere bitterhet. Så hvis du går for den runde bitterheten du får nede ved ph 5,2 ved kokestart, skal du kanskje justere opp bittertilsetningen litt.
 
Gahr bruker vel en standard bitterhumle til alle typer brygg, så da er det bra nok for oss også. Så får du prøve deg frem til en type og metode som gir egenskapene du liker. :)
 
Mange gode svar her! Takk!
Lærte mye nå, og tips til videre lesing.
Jeg bruker ofte det jeg har for hånden over 10%, og kommer nok da til å fortsette med det en stund. Føler jeg har mere å gå på på andre områder før dette blir aktuelt.
 
Tilbake
Topp