Belgisk Blonde - Har du en oppskrift?

StoreMy skrev:
Ikke som løsning på nåværende problem, men for å unngå tilsvarende.

Nevner atter en gang at jeg fikk langt bedre utgjæring da jeg begynte å bruke akvariepumpe.
Nok gjær er selvsagt en annen side av denne skaen.

Atter en gang er en stund siden, hva gjør du med pumpen?
 
Håkon skrev:
StoreMy skrev:
Ikke som løsning på nåværende problem, men for å unngå tilsvarende.

Nevner atter en gang at jeg fikk langt bedre utgjæring da jeg begynte å bruke akvariepumpe.
Nok gjær er selvsagt en annen side av denne skaen.

Atter en gang er en stund siden, hva gjør du med pumpen?

Etter at vørteren er tappet i gjæringskaret senkes "brusesteinen" (i metall) ned i vørteren.
Pumpen står så og går en god halvtime (andre mener 20 min er nok) for å få luft inn i vørteren og dermed bedre levevilkårene for gjæren.
Litt Foam Controll er å anbefale i denne fasen.

En av de bedre brygginvesteringene jeg har gjort.
 
Jeg ville ha flasket nå. En FG på 1012 er ingen katastrofe ( selv ikke for en blonde) liker selv å få den ned mot 1008, men hadde ikke risikert noe "ekstra tiltak" for å få det til.
Ville statset på en ny bryggerunde, og da ville jeg valgt å meske på 63/64 grader. Bruker du akvariepumpe, ville jeg også rørt litt underveis. Bør gjøres selv om man benytter ren oksygen.
Jeg starter på 17 grader, og lar gjæringen løpe fritt, men holder den under 25 grader. Benytter mest wyeast 3522 og wlp 400 til mine blonde ale.
 
Hvis du vil prøve tiltak ville jeg prøvd råd fra Brede, eventuelt ville jeg ventet 3-4 dager uten å gjøre tiltak, slik at jeg følte meg sikker på at gjæringen faktisk er over.
Hvis du ikke er sikker, vent, så unngår du hvertfall overkarbonert øl, eller i verste tilfelle flaskebomber

Ellers enig med det som sies: sukker er tvilsomt årsaken til nedgangen i tettheten.
 
OK.. skal ta steget med å lufte vørteren videre i neste brygg. Tenkte å bestille dette kittet fra petit, noe dere har erfaring med?
http://shop.petit-agentur.no/products/luftepumpe-med-knusestein-og-filter-02-mikro2
 
Har prøvd den brusesteinen, om du kjøper det settet bør du hvertfall ikke koke denne brusesteinen for da kan/vil den gå i oppløsning.
Personlig ville jeg brukt noen kroner til på å få en brusestein i rustfritt stål.
 
Med en OG på 1075 og en FG på 1012, tror jeg absolutt ølet er ferdiggjæret. Kan ikke se det skulle være noe å gjøre her.
 
Gahr skrev:
Med en OG på 1075 og en FG på 1012, tror jeg absolutt ølet er ferdiggjæret. Kan ikke se det skulle være noe å gjøre her.

Med andre ord er 84% av det som kan være gjærbart allerede utgjæret.
 
1012 er bra nok. Har fulgt den siden den kom på flaske med ugjevne mellomrom.
Etter et par dager smakte den gjær
Etter et par dager til smakte den litt mindre gjær
Etter enda et par dager hadde jeg en følelse av at noe var riktig
Igår forspiste jeg meg på fenalår og andre godpølser sammen med en nydelig belgisk blonde :D

Gristen var 98% pilser malt (gammel men nykvernet), 2% munich type 1. Kun bitterhumle i 60 minutter, koketid 90 minutter.
Steggjæret fra 18 til 22 grader ila en uke, deretter gjevne 22 i to uker. Tilsatt 50g sukker for å få ned FG og "tørre" den ut etter tips fra Jamil, det fungerte

Knallgod!
 
Tenkte å sette denne på søndag om tiden strekker til:

Statistics
Volume: 22 liters
Boil Volume: 0 liters
OG: 1054
BG: NaN
FG: 
Alcohol: 5.4 % by vol.
Colour: 9 EBC (Golden)
Bitterness: 21 IBU
BU/GU: 0.38


Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC  3 EBC  2530 g
Wheat Malt  3 EBC  1805 g
Munich Malt 20 EBC  20 EBC  505 g
torrifiead Wheat Malt  3 EBC  802 g

Mash schedule: 56 degrees for 10 minutes, 67 degrees for 45 minutes, 78 degrees for 5 minutes.



Hops
East Kent Golding 4.4% alpha  34 g  60 minutes
Saaz 2.8% alpha  8 g  5 minutes
50g tørket appelsinskall, 25g knust korriander 5 minutes

Fermentation
Yeast: WLP400 Belgian Wit Ale
Fermented at 20 degrees C for 14 days.

Hatt god erfaring med den tideligere, men tenkte å denne gangen prøve noe nytt.  Faktisk å tilsette Chili. Noen som har prøvd det før? Forslag til mendgde? og hvordan. Eg sitter jo med to-tre måter å tilsette den på.
1. koke den i fem min med appelsinskallene.
2. tilsette det rett i gjæringskarret som oppskårne biter (med/uten frø).
3. "tørhumle" med Chili kokt i vann etter en uke på dunk..

Forslag? Trur i hvertfall at min "White Lady" kommer til å bli en skikkelig fyrrig djevel  >:D
 
Hei!  :jaha:

jeg tenkte å brygge en blonde i løpet av uka.
har kjøpt inn pilsnermalt, hvetemalt og cara.
har i tillegg tenkt å bruke citrahumla som aromahumle.
Men er litt usikker på bitterhumle?
Tenkte egentlig å bruke Hallertau Mittelfru, noen som vet hvordan denne er å bruke som bitterhumle?

Takk!

Mads
 
Eg brukte Mittelfru som både bitter og aroma i ein Kölsch. Funka fint det, men kan godt hende det fins bedre alternativ.
 
Jeg bruker som regel magnum som bitterhumle i blonde, med godt resultat. Mittelfru kan også brukes som bitterhumle, men i større mengde. Jeg ville brukt den som aromahumle.
 
Jeg brukte centennial i min blonde, med cascade som aroma. Vil da tro at centennial og citra passer finfint sammen i blonde.

Det spørs jo veldig hvikken type blonde du er ute etter, jeg har brygget mine etter en oppskrift som heter "centennial blonde", google den så finner du oppskriften. Denne blonden brygger jeg et par ganger i året, super som tørstedrikk ;)
 
Brynsj skrev:
Jeg bruker som regel magnum som bitterhumle i blonde, med godt resultat. Mittelfru kan også brukes som bitterhumle, men i større mengde. Jeg ville brukt den som aromahumle.

+1
 
Tilbake
Topp