Bjørkesevje i øl

Bendik Slind

Norbrygg-medlem
For alle de som har lekt med tanken om å bruke bjørkesevje i øl, er tiden moden for innhøsting. Borret et 10mm hull på skrå oppover i bjørka, og satte i et rør, med slange ned i et lukket spann. Det begynte å dryppe med en gang. Dette er noe jeg aldri har prøvd tidligere, men tenkte å lage en trippel (st sunniva) hvor meske og skyllevann er byttet ut med bjørkesevje. Om det er noen andre på forumet som har erfaring med bjørkesevje i øl, og kunne tenke seg å dele erfaringer, ville jeg satt stor pris på det. Kanskje en oppskrift eller to?
 
Hei, jeg brygget nettopp en kølch der jeg byttet ut alt vannet med bjørkesaft, det ble den beste vørteren jeg har smakt, siden det var litt fylde fra saften. Mistenker egentlig at den forsvinner ila gjæringen. Uansett spennende, og gleder meg til å høre hvordan det går! Utbyttet ble noe høyere enn vanlig
 
Spennende prosjekt!  :)
Er det mulig å tappe mye sevje fra et tre, kanskje litt varierende men sånn ca ?
Hva med sukkerinhold i sevja?
 
Dette ble også tatt opp tidligere i år. Det var noen som hadde gode resultater med det og! :)

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,18719.msg185283.html#msg185283
 
julius skrev:
Spennende prosjekt!  :)
Er det mulig å tappe mye sevje fra et tre, kanskje litt varierende men sånn ca ?
Hva med sukkerinhold i sevja?
[/quote  Man kan visst tappe ca 1-4 liter i døgnet, sukkerinnholdet kan variere men ca 10-15g pr liter
 
Jeg har aldri smakt bjørkesevje før, så blir vel en tur ut i hagen med drillen i morgen. Men hvordan blir ølen? Blir det "brygge-en-gang-spesielt" eller blir det faktisk godt at man vil gjenta det? Ser liksom for meg drikke øl med kvaesmak...


Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
jarle a skrev:
Hei, jeg brygget nettopp en kølch der jeg byttet ut alt vannet med bjørkesaft, det ble den beste vørteren jeg har smakt, siden det var litt fylde fra saften. Mistenker egentlig at den forsvinner ila gjæringen. Uansett spennende, og gleder meg til å høre hvordan det går! Utbyttet ble noe høyere enn vanlig

Du fikk ikke høyere utbytte pga sukkeret i bjørkesaften?
 
Til dere som har tenkt å tappe så kan du ikke gjøre det når som helst, du må sjekke om sevja stiger først og dette skjer til forskjellige tider alt etter som hvor du bor i landet.
 Her er f.eks en måte å sjekke det på;
   Stikk kniven ca. en halv cm inn i treet med en vinkel på ca45 grader.
   Bøy kniven litt ned slik at det blir en liten glipe mellom neveren og bladet
   Siver det ut en dråpe sevje er det klart for å tappe sevje.
Å tappe sevje kan gjøres på to måter, enten borre hull som dere snakker om eller du kan kappe av en kvist.
 
Etter å ha tappet et par dager fra bjørka spikker du en plugg som bankes inn i treet og sages av. Da stopper dryppingen og treet er uskadd  :biersmile:

Bjørkesirup er forøvrig ferskvare og må oppbevares kjølig. Du kan evt. fryses ned bjørkesirupen, da kan den oppbevares i lang tid.
 
Hadde tenkt å gjøre dette selv. Men fortsatt litt tidlig her.
Vente til knoppene begynner så vidt å vise. I fjor da jeg lagde bjørkesirrup fikk jeg ut 10liter fra 1 tre på under 24 timer!
Tappet 50 liter og kokte det ned på speidelen til ca 20 liter og derretter kokte jeg den i kjele ned til 1,5 liter ferdig sirrup.
Tok jevlig lang tid, men sirrupen vart himmelsk! Rødbrun og klar på farge.
Mere info om tapping finner dere her: http://ut.no/artikkel/1.11006915
 
Hmmmm..... Å mannen han gjekk seg i bjørkeskog...! :) No veit eg kva eg skal bruke helga til! :) Har plenty med bjørk på tomta :)
 
Miguel skrev:
Mitt prosjekt stoppet i døra da jeg kun har 220V drill og skjøtekabelen ikke var lang nok.
Du kan hugge av en gren og. Bøy den ned så det drypper i noe.
Gjorde dette når jeg var guttunge. Bjørkesaft kalte vi det.
 
Miguel skrev:
Mitt prosjekt stoppet i døra da jeg kun har 220V drill og skjøtekabelen ikke var lang nok.

Mitt stoppet da jeg kom på at det mangler bjerketrær på holmene ute i Kristiansund  ;D

Satser på at sevjen holder seg til påske, når jeg kommer meg på hyttetur  :)
 
Jeg har en bock med bjørkesirup fra forrige vår på flaske nå. Kokte ned ca 40-50 liter ned til 7 dl, som jeg hadde i dobbel decocted single munic-malt. OG70,FG20. Det skal jeg gjøre i år også, men jeg håper jeg klarer å samle mer før løvet spretter. Det er inmari veldig kjempegodt!!! Det tok litt tid å koke ned, men det var det jammen værdt! Anbefales!
 
Tilbake
Topp