Bjorleik 2012

Gahr

Norbrygg-medlem
Da er sted og dato for Bjorleik 2012 fastsatt.

Tid: 29. september 2012, kl. 16.00-00.00.
Sted: Laksevåg Kajakklubb, Bergen.
 
Satt opp i kalenderen.

Gleder meg allerede til masse deilig øl, flotte folk og ikke minst "Return of Bangers & Mash".
 
Så får vi se om det blir pølse og mos denne gangen, da. Eirik holdt på å jobbe seg ihjel på kjøkkenet, så det spørs om ikke menyen endres til noe som gjør at innsatsen i større grad kan settes inn dagen før. ;D Men det er jo lov å komme med ønsker. (Bare man ikke nødvendigvis forventer at de skal etterkommes!)
 
Valg av tema til Bjorleik..... Tja, det begynner jo etterhvert å bli en del ulike konkurranser rundt om, og siden Bjorleik alt har begynt med "uvanlige" tema som eksperimentelle øl og session beers, - så vil jeg ærbødigst foreslå at Bergensregionen prøver å rendyrke denne retningen.  Dvs at vi holder oss på de "smale" temaene. Foreløbig er jo antall deltakere også begrenset, så om vi favner for vidt blir det en vanskelig oppgave å bedømme de mot hverandre.  I tillegg vil det kanskje funke som en ekstra motivasjon til å prøve å lage noe som ikke er så vanlig?

Et lite knippe forslag:

Altbier og Steambeer.
Cream Ale , Blonde Ale, Kølsj og Amerikansk Hveteøl.
Skotsk og Irsk Ale, - kanskje holde unna den sterkeste varianten.
Tradisjonell Bokk og Maibokk
Weizen og Roggenbier
Saison og Biere de Garde
Røykøl

Eller om en skal forlate BJCP klassifiseringen:

"Imperial" beers av alle vanvittige varianter
Øl med lokale og selvdyrkede/innhøstede ingredienser

Kanskje de siste egentlig var omfattet av temaet i 2010. Men altså, et avgrenset tema med øl en ikke brygger hvert eneste år......
 
Som sagt har det ikke blitt diskutert hva som bli temaet, men det blir definitivt en avgrensning, og den vil nok fortrinnsvis helle mot det litt smale og/eller eksperimentelle.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Som sagt har det ikke blitt diskutert hva som bli temaet, men det blir definitivt en avgrensning, og den vil nok fortrinnsvis helle mot det litt smale og/eller eksperimentelle.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Fint om det blir gitt litt bedre tid fra en velger hva det skal konkurreres i og til konkurransen avholdes. April/Mai er en fin tid, spesielt om man skal dra inn undergjærede sorter :brygging:
For min del kunne det gjerne vært en andel med faste typer slik at en kunne få lov å utvikle produkter og få en kvalifisert bedømmelse av brygget/bryggene.

Når det gjelder maten, hva med en god hjemmelaget lapskaus? Eller så kan en vel dra en "tysk en" - eisbein & sauerkraut, kostnaden øker noe så det får en vurdere opp mot prisen for deltakelsen på arrangementet. Såvidt som jeg kunne se fra kjøkkenets beholdning av utstyr skulle det være greit å lage mat til 60 personer og stiller gjerne om det er behov for bistand. Har rørt i ei gryte før - dog uten fagbrev..  ;)
 
Etter hva jeg har fått høre fra Odland så må jeg sette av denne datoen.
Har visst gått glipp av en av årets større begivenheter. :)

Kan bare si; Jeg gleder meg stort!  :biersmile:
 
Skikkelig Chili Con Carne med corn bread kan også lages ferdig dagen før. Bare ikke lage for sterkt slik at vi står igjen med lammede smaksløker. Det er humlebombenes jobb.
 
Odland skrev:
Skikkelig Chili Con Carne med corn bread kan også lages ferdig dagen før. Bare ikke lage for sterkt slik at vi står igjen med lammede smaksløker. Det er humlebombenes jobb.
Enig i ønsket om CCC, men ikke farlig å dra på med Chillien for ingenting er værre enn en "lapp CCC" - det er omtrent som dau lunken pils. :p
 
Nå har chili con carne allerede blitt servert før (en suksess, forøvrig), men ønskene skal tas med i beregningen.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Krydderøl kunne vært spennende ja, eller generelt øl med smakstilsettninger. Det er jo mildt sagt mange med kreative idéer til hva man kan tilsette i øl...
 
Jeg synes lagere, kanskje begrenset til lyse lagere, kunne være et interessant tema. Det er øltyper som generelt er undervurdert av ølnerdene, uvanlig å brygge og ei solid utfordring.
 
gustavf skrev:
Jeg synes lagere, kanskje begrenset til lyse lagere, kunne være et interessant tema. Det er øltyper som generelt er undervurdert av ølnerdene, uvanlig å brygge og ei solid utfordring.

Jeg er enig med Gustav
 
Forslag til tema: Norske bryggetradisjoner.   

Stjørdalsøl, Vossabrygg, Mjød, osv...  Bruk av div. krydder som for eks. pors, einebær, malurt, lyng, osv... Malting og røyking av korn.

Sikkert mykje å læra av å sjå nærare på eigne tradisjoner vil eg tru.
 
Tilbake
Topp