1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Blande europeisk og amerikansk humle

En tråd i 'Råvarer' startet av TorfinnS, 15 Okt 2018.

1. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

jeg sitter med inntrykk av at amerikanske humler er mer aromatiske enn europeiske humletyper. Hvordan er det da å blande slike typer? Vil europeiske humler kommer helt i skyggen av de amerikanske humlene? Tenker her på c typene blant annet. Vil citra og saaz eller ekg være en ok kombinasjon, for eksempel? Har noen restehumler som jeg tenkte å bruke i en reste ipa. Blant annet amarillo, ekg, fuggles,perle og crystal.

2. Ølhund80

Ølhund80
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg synes Cascade og EKG er en knall kombo. Europeiske humler er mer delikate, så det gjelder å finne rett mengde i forhold til hverandre, da amerikanske humler er stikk motsatt...ofte overveldende i smak og aroma og blir veldig fort dominerende...

TorfinnS og Finn Berger liker dette.
  3. Forvirret

Forvirret
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Klipp og lim fra en annen tråd;

Hei jeg skal lage 7fjell småtøs, det jeg lurer på etter og sett på siden dems er humle skjema
    Hops:
    Summit @ 60 min. to hit target IBU
    0,89 g/l Saaz @ 15 min.
    0,22 g/l Amarillo @ 15 min.
    0,89 g/l Saaz @ 2 min.
    0,22 g/l Amarillo @ 2 min.

TorfinnS og Finn Berger liker dette.
  4. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Her er nettopp det jeg er ute etter. 4 deler saaz og en del amarillo. Kanskje man kan bruke dette som en tommelfingerregel? 4:1 europeisk/amerikansk. Bekrefter det inntrykket jeg har hatt av humle.

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Interessant den kombinasjonen av saaz og amarillo med fire ganger så mye av saaz som amarillo. Har ikke smakt småtøs, men det ser godt ut:).

Har også brukt cascade og ekg, og det fungerer fint. Samme med cascade og bramling cross.

Det er vel bare å prøve seg fram. Men du skal nok bruke en god del mer av de europeiske, og særlig av de tyske edelhumlene. Amarillo og Cascade er gode kandidater blant de amerikanske. Jeg er litt mer usikker på Citra - men jeg veit jo ikke.

#5 Finn Berger, 15 Okt 2018
    Sist redigert: 15 Okt 2018
    TorfinnS liker dette.
  6. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har faktisk brygget småtøs tidligere. Det er et meget godt og lettdrikkelig (sommer) øl.

7. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

10971A05-31B9-4CFF-B72C-B239265D73F8.png Her er humleskjema til nøgne ø global pale ale. Her har da de amerikanske overtaket? 5g ekg vs 80g cascade. Vil ikke ekg drukne helt?

Finn Berger liker dette.
  8. PeddyOfficer

PeddyOfficer
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er "min" oppskrift på GPA. Basert på https://forum.norbrygg.no/index.php?posts/221126.

Uansett tror jeg hovedpoenget med GPA er "global" og ikke forholdet mellom humletypene (innenfor rimelige grenser). For min del gidder jeg ikke kjøpe så mange typer når så lite skal brukes.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

9. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enig. Uhyre merkelige greier:confused:.

10. RETBergen

RETBergen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

EKG er en nobelhumle og skal da gi smaksbidrag i større lagringstid enn amerikanske flyktige humler. Noe å ta med seg kanskje.

TorfinnS liker dette.
  11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Tipper EKG er symbolsk, for å få med "Europa".

Finn Berger, erikraude og TorfinnS liker dette.
  12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Åpenbart - og jeg klarer ikke å ikke synes at det er en jxxxx dårlig idé:(.

13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Men du jobber vel ikke i markedsavdelingen? :)

Finn Berger liker dette.
  14. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei - som @Staro bemerket i et innlegg i en annen tråd, så ville jeg gjort det dårlig som prostituert:p.

Staro, RealGone og erikraude liker dette.

Del denne siden