Bli kvitt bunnfall i flasker (For spessielt intresserte)

Riis'en

Dommer
Noen som har lurt på hvorfor Champagne ikke har bunnfall?  :confuzed:

:lessmile:
Jo, fordi den lagres på hodet, slik at all gjæren samler seg i flaskehalsen. Og når den har klarna helt åpnes flaskene slik at "Gjærproppen" kan fjærnes forsvarlig. Dette skjer i lave tempraturer slik at man beholder kullsyra. Så er det bare å korke på nytt og nytes når det måtte passe.
Denne teknikken kan vel strengt tatt også brukes med øl?  :idea:
 
Denne teknikken som Riis'en "halvkveder" funker best hvis korken er hul. Man setter flaskene på hodet og legger de oppi en bøtte med is, eller oppned i frysen til slammet har frosset. Så er det å dra ut korken, og etterfylle flasken fra en annen flaske i gjen. Man mister litt av væsken når man gjør dette. Ikke spør meg mer. Jeg har ingen erfaring med dette. Jeg har bare lest om det.
 
Har jobbet mye med dette.
Har beg. å tappe øl på 0,5 liters plastflasker og heller ølet opp i en halvliter mugge. Blir jo kvitt bunnfallet i glassene og ølet ser ok ut ved servering.
Har forsøkt og tappe om disse flaskene på nye 0,5 l flasker og tilsatt en liten dose sukker for kullsyren.
Dette funker brukbart, men man jo litt bunnfall på nytt etterhvert.
Det skal være noen filtre ( petit engros ) som kan filtrere vekk bunnfallet, har noen erfaring med disse ?
Blir smaken også redusert ?
 
Som beskrevet i linken over, så er trikset å helle over øl på nye flasker -uten- å tilsette sukker for kullsyren. Ølet må derfor være så kaldt som mulig uten å ha blitt til is. Da vil ølet miste minst mulig kullsyre når man heller over til nye flasker og vil resultatet bli øl som er klart og (nesten) like kullsyret som før. Som kompensasjon for dette kan man velge å ha litt mer enn vanlig kullsyre i det opprinnelige ølet slik at man havner på riktig nivå etterpå. Jeg har prøvd dette og jeg var fornøyd med resultatene, men ølet ble aldri gammelt nok til at det hadde sjanse til å bli oksidert.  ;)

Dersom man skal filtrere så trenger man filterhus, filtercartridger, fat, slanger og CO2 på flaske. Dette kan også gi bra resultater og man har mindre risiko for at ølet oksideres pga kontakt med luft/O2.
 
Tilbake
Topp