Blichmann Brew Easy

Dette så helt konge ut! Trist at jeg nettopp har kjøpt ny kokekjele....
 
For de som ikke har sett denne videoen, så gir den et lite innblikk i hvertfall:

Er spent på reviews og priser i Norge.
 
Ei ulempe med eit slikt system er vel at ein må meska lenger sidan vørteren er tynnare (all væske er med frå starten). Her skyller ein heller ikkje - ein sirkulerar mesken kontinuerleg. (Eg og andre med meskekjele gjer forsåvidt det same når vi meskar i ein kjele - men vi har litt mindre ekstra væske = det som er i slangar og under silbotnen). I Speidel/BB30 har ein væska som er rundt silrøret og så plar ein vel løfta opp maltrøret og så tilføra skyllevatn - om den eine metoden eller den andre gjev høgast effektivitet veit eg ikkje.

Stegmesking vil vel også ta lenger tid sidan det er meir væske som må varmast opp. På den andre side så skal jo same væskemengden uansett varmast opp så det ein tidsmessig taper får ein jo igjen. Og så kan det vel tenkjast at om ein skulle meska eit steg på 52 og så på 66 -så vil det jo bli ein del lenger mesketid i området 52-66 - men slikt får dei sprenglærde på området diskutera. Øl blir det som oftast uansett .

Speidel har framleis den fordel at den er kompakt og har ein kontrollar som kan litt meir enn enn PID styringa til Blichmann sitt "tower of power". Og Speidel har pumpe som det er hyggjeleg å vera attmed i ein time eller meir utan hørselvern.
 
Eg har planer om nedskalering av oppsettet mitt heime, når me kjem i gang med vvb bryggeriet vårt. Tenkte faktisk på ein liknande løysing her ein dag. Vert jo et kompakt og greit oppsett å ha på vaskerommet.
 
I USA kostar 240V versjonen 574 USD som vel ender opp på ca. 3600 NOK før frakt og MVA og med nærmar det seg 5000 NOK - det er jo ein del for ein PID kontrollar med SSR som er bygd inn i ein stålboks - som dei fleste kjøper hjå han E.Bay til 20-30 USD. Derimot vil eg tru at Gass-versjonen kanskje er noko for dei som meskar med gass - fins vel kanskje ikkje så mange andre alternativ enn personleg overvaking.

Når ingen av dei Blichmann-godkjende forhandlarane her i landet fører produkta - så skuldast vel det at dei ikkje trur at marknaden er der.
 
Det har nok ikke noe med markedet å gjøre desverre, men det er Brouwland (https://www.brouwland.com/en) som står for import av Blichmann til Europa, og i følge Bryggselv så er de avhengige av at de tar det inn/får det på lager, før vi vil se BrewEasy og Tower Of Power i norske butikker.
 
Lurer på hvordan effektiviteten på dette er kontra en Bratberg, man sparer i det minste litt tid om effektiviteten er akseptabel. Noen som har anskaffet seg en? Tenker dette kan lages med en kjøleboks og en gryte, om det står ved siden av hverandre trenger man vel bare en ekstra pumpe.
 
I følge Blichmann selv, så ligger effektiviteten typisk rundt 68-72%, altså ikke spesielt imponerende, men jeg har fulgt med en del på amerikanske forum og der sier de at med vannjustering så kan man få betydelig høyere...opp mot en 80%. For min del så synes jeg det høres litt merkelig ut at det skal gi så store utslag. Sist jeg sjekket med Bryggselv så trodde de ikke at Breweasy kom til Europa før i 2016.

I teorien så er de ikke noe i veien å bygge en Breweasy ved hjelp av Blichmann deler...men jeg tror dette vil bli fryktelig dyrt.

Prinsippet bak Breweasy er ikke noe nytt eller grensesprengende. Samme kan, som du sier, brukes ved hjelp av kjøleboks og gryte uten problemer. Om man vil bruke en pumpe eller vil gå for en Blichmann Tower of Power løsning er kun snakk om hvor mye penger man er interessert i å bruke. Tower of Power kan selvsagt brukes på andre kjeler og utstyr enn Blichmann sitt.

Kunne vært intressant og sett hva prisen på Breweasy ville blitt ved å bestille det i fra USA. Tror ikke det blir billig det heller.
 
Hvis det ikke er veldig viktig å kunne stable de oppå hverandre så er det jo ikke en stor sak å bygge dette selv. En Boilermaker med falskbunn og Auto-sparge, kokekjele og pumpe er alt som trengs. Meskeeffektiviteten er vel den eneste ulempen med BrewEasy og andre no-sparge systemer. John Palmer skrev noe om at det trengs 20-25% ekstra malt for no-sparge for å kompansere lav effektivitet, med det er uten resirkulering, BrewEasy ligger som nevnt på cirka 10% lavere effektivitet, så omregnet i kroner er det vel en 25kr ekstra eller noe slikt for en 25liter batch, ikke hele verden. Et pluss er at fordi man ikke skyller så sparer man tid og eliminerer risiko for overekstrahering og tanniner.
 
Driver å sysler med tanken på å lage noe eget bryggeutstyr etterhvert, så tenkte denne teknikken kunne være noe. Men kanskje mer spennende å lage 3 kjelers oppsett.
 
Jeg har planer om å bygge dette selvt, har foreløpig bare meskekjelen og pumpe, men blir utvidet med kokekjele og temperaturstyring via ArdBir i en gang i sommer.
 
Hadde vært artig å prøve og bygge ja. Bruker jeg kjeler kan jeg alltids utvide med en tredje om det skulle bli aktuelt.
 
Er i bunn å grunn slik mitt oppsett fungerer, har speidel 50l og en 15g blichmann meskekjele.
Har pumpe på speidelen som pumper vørter opp i meskekjele, og vørter renner ned i speidelen igjen.
Føler dette er ett ganske allsidig system.
På vanlige øl bruker jeg bare speidelen som den er, men på høy OG eller hvis jeg skal kjøre stor batch bruker jeg meskekjelen i tillegg, har også en kappet vvb med element som jeg kan koke i ved siden avspeidelen hvis jeg vil.
Effektivitet ligger på jevnt 85%.
Men med dette oppsettet blir jo speidelen en ganske dyr rimsbeholder, men siden jeg hadde den fra før og petit kjørte kampanje på førstegenerasjons blichmann kjele gjorde jeg det slik.
Trenger ihvertfall ikke å oppgradere til noe annet på en stund.
27AFF069-9D6B-4EEC-B3BA-B78CD2556129-440-000000CF65A534BF.jpg
 
Skyller du i tillegg da, eller får du 85% uten å skylle? Jeg har en Bratberg, så kunne laget noe lignende.
 
Skyller i tillegg, måten jeg skyller på er nok fyfy for mange, kobler slange fra autosparge til krana på vaskerommet og bruker vann fra vvb, skyller til ønsket kokevolum.
Mine smaksløker er ikke finpusset nok til å kjenne forskjell på vann fra vvb kontra oppvarmet kaldtvann så jeg ser ikke poenget med å ha egen kjele for skyllevann.
 
Jeg hadde ALDRI brukt kobber rør/kjele i kontakt med varmt vann, ikke for smakens skyld men fordi det er giftig !
Alt kobber vi ser brukt på bryggerier er bare til pynt !
 
Det stemmer ikke. Kobber kan trygt brukes på varm side i brygging . Hvorfor du trekker frem dette i denne tråden er et annet spørsmål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hei Øyvind T.,
For å ta det siste først, jeg nevner dette i denne tråden fordi Pedersen (i innlegget før meg) skriver at han bruker vann fra varmtvannsberederen!
Hvis du tror at kobber trygt kan brukes til "varm siden" i brygging må jeg stille deg et spørsmål,
Hvorfor bruker ikke bryggerier kobber i kontakt med varmtvann og hvorfor tror du absolutt alt av kjeler til matlaging er fortinnet innvendig?
 
Tilbake
Topp