Blichmann quickcarb erfaringer?

Morten Bergsaker

Norbrygg-medlem
Vet det et mange måter å hurtig karbonere øl på, men lurte på om noen hadde erfaring med blichmann quickcarb? På henholdsvis 12 og 19 L Cornelius fat, forskjell på tider?
 
Ikke erfaringer med den, men har bygget akkurat det samme selv.
Ølet tar ikke opp mye CO2 etter 40 min, men etter 1t er den hvertfall ferdig.
Det digge er at den ikke overkarbonerer. Så kan stå i 4-5timer uten at det blir for mye.

Edit: bruker bare 19L, så vet ikke om det eventuelt går raskere med mindre fat
 
Sist redigert:
Har sett en del av disse DIY løsningene og er jo mye billigere. Iforhold til 12 og 19 liter fat var det gøy å få bekreftet at det ikke over karboneres selv om det er mindre volum. Takk for svar

Sent from my J9110 using Tapatalk
 
Har du deleliste / lenke til øvrige deler. Tenker spess. på inline CO2/O2 utstyr?
Fint om vi andre slipper å lete når du allerede har gjort det :)
 
Skal mekke en liste. Er noen endringer jeg ville gjort om jeg skulle byggd på nytt (min ble bygd for over 2 år siden)
eb15045c1671b6803e6b2ae9a5f50cb0.jpg


Finner bare fort tilsvarende deler, kan lønne seg å lete etter rimeligere.

Stein:
1/2" MPT Inline Carbonation Aeration Diffusion Oxygen Stone 2 Micron 1/4"Barb Homebrew
NOK 77.74 31% Off | 1/2" MPT Inline Carbonation Aeration Diffusion Oxygen Stone 2 Micron 1/4"Barb Homebrew

T stykke:
1/2" Tee 3 way Female Stainless Steel 304 Threaded Pipe Fitting NPT
NOK 13.74 23% Off | 1 PC New 1/2" Tee 3 way Female Stainless Steel 304 Threaded Pipe Fitting NPT

2 stk Pushfit koblinger til t stykke
Hurtigkobling m 1/2" NPT x 3/8" - BryggSelv

4 stk nippel i passe dim for slangen: (denne er ikke nødvendig vis riktig)
Hurtigkobling 3/8" stem x 5/16" nippel - BryggSelv


Balllock koblinger med pushfit

Plast øl slange mellom Stein og en slik som kobling for gass:
Stainless steel Carbonation Cap w 5/16" Barb, Ball Lock Type, fit soft drink PET bottles, Homebrew Kegging
NOK 42.37 20% Off | Stainless steel Carbonation Cap w 5/16" Barb, Ball Lock Type, fit soft drink PET bottles, Homebrew Kegging

+ ptfe tape

Tror det skal være det viktigste


OBS: ikke start pumpen om kobling er stengt på utgangen. Pumpen lager et *** trykk om den møter motstand. Husk slangeklemmer (noe jeg har driti meg ut på så spruten sto)
 
Sist redigert:
Takk
M

PS
Stem / nippel er laget for å settes på, og ikke tas av... Den er derfor ikke egnet til hurtigkobling. JG er egentlig ikke egnet som hurtigkobling :)
 
Hei er ny på blichmann quickcarb så spørr her er det mulig og bruke dette på fat som eg har allerede har kjørt quickcarb på? Det vill sei eg har kjørt det i 40 minutt var nøgd med co2 i ølet men no synes eg det virker noe tamt. Kan eg koble det opp på nytt og kjøre det på nytt. Ca 1 uke sida eg karbonerte fatet.
 
Tilbake
Topp