Blichmann RIMS Rocket

"The RIMS-Rockett heater assembly clamps right into our HopRockett canister for added versatility and lower cost."

Lower cost? Alt fra blingmann er jo dyrt, men bra dog. Hvorfor vil man clampe den til hoprocket'en?

Hvis du bare skal varme mesken i den er den et satans dyrt leketøy iallefall. Hvis du kan bygge så klarer du å lage en HERMS til under 1/3 av prisen etter tull og frakt vil jeg tro.
 
Eg har ein slik.
Fungerer veldig bra.lett og rengjøre.
ja,det er bare til å bytte støpsel,
Og koble til pid
 
Da fikk jeg svar fra morebeer. De sier 86$ for shipping til Norge. Men han informerer også om følgende:

I know that the RIMS Rocket is usually used with a controller of some sort, such as the Blichmann 240v Electric Control Module, but some people have used this with different controllers.
Unfortunately, Blichmann does not guarantee their electric products in Europe because of differences in electrical standards between there and North America, and due to the fact that their products are not certified in Europe. There is no warranty on their electronic products in Europe. However, I know people in Europe have found ways to use their electronic products there. I just wanted to disclose this information for you.
 
Garantien hadde vel røket i det øyeblikket jeg skiftet støpsel uansett...
 
Støpsel kan man skifte uten at det går ut over garantien. Det har kommet en uttalelse på det fra DSB. Amerikansk utstyr er som regel ikke CE merket, som jo er et krav for at noe skal kunne selges i europa. Litt pussig at de fraskriver seg garantiansvar selv om det skal brukes i europa. 230-volt er 230volt enten det er i usa eller europa.
 
Det er null problem å bruke den i norge, men du burde vurdere å gå fpr en PID og ikke STC-1000. Reasksjonstiden på STCen er såpass mye treigere at det kan oppstå problemer.
 
Litt pussig at de fraskriver seg garantiansvar selv om det skal brukes i europa. 230-volt er 230volt enten det er i usa eller europa.
I statene er det 110-120V som er stamdard, også er det vel 50hz mens vi har 60hz, så det er flere forskjeller, men veldig mye elektronisk utstyr (fex ladere til laptoper og sånt) er jo laget for å brukes på 110-230V uten problemer
 
USA har også 240volt, for større forbrukere. Det er laget slik at everket har en transformator med sentertapping. Dermed vil de for to uttak med 110-120 og 240 dersom du ikke bruker sentertappingen. I tillegg til industrianlegg der de har 440-460Volt trefase. Litt pussig det med 60 Hz. Reagerte første gang jeg hørte summingen i usa, den har en mye høyere tone enn den 50hz brummingen man kan høre hjemme.
 
Noen som har kjøpt denne rims rocketen? Må man bytte støpsel? Finnes det ikke en adapter eller noe man kan kjøpe og bruke om man ikke har lyst å fikle med støpselbytte?
 
Har ikke kjøpt, men den er på innkjøpslista for sommeren/høsten :) Vet ikke om det finnes noe adapter for den type støpsel, da må du nok kanskje fra den typen, via "standard" amerikansk og så et adapter for europeisk standard muligens.

Når det er sagt er det to ledere + jord (sistnevnte er sikkert grønn/gul/gulgrønn - uansette er det merket på støpselet, jeg har samme selv til BoilCoil) så et støpselbytte fikser du ;)
 
Har ikke kjøpt, men den er på innkjøpslista for sommeren/høsten :) Vet ikke om det finnes noe adapter for den type støpsel, da må du nok kanskje fra den typen, via "standard" amerikansk og så et adapter for europeisk standard muligens.

Når det er sagt er det to ledere + jord (sistnevnte er sikkert grønn/gul/gulgrønn - uansette er det merket på støpselet, jeg har samme selv til BoilCoil) så et støpselbytte fikser du ;)

He,he... ok. Takk for tipset.
 
Fikk denne i posten idag, kjempe gira men nå e eg heilt noob når det gjelder elektriske koblinger. Ka støpsel må eg bytte an med? Var jo ekstremt tjukk kabel på an?
 
Du må vel ha eit støpsel som er laga for 16A. F.eks. noko slikt: http://www.clasohlson.com/no/Gripevennlig-støpsel/36-1318 Det plar stå stempla på støpsel kor mange A(mpere) det er laga for. Dette er kanskje også eit alternativ om det er 16A: http://www.clasohlson.com/no/Støpsel-IP44/22-135

Jordingskabel plar å vera gul/grøn og den er i støpsla ofte i midten (som er forbunde med jordingskoblinga på kvar side av støpselet) og så koblar du dei to andre ledningane (ofte svart og blå) til dei kontaktane som går til dei to UNDER støpselet.

Om du ikkje har gjort slikt før er det lurt å ha nokon med deg som kan visa deg dette. Kanskje det fins youtube videoar? Guugl f.eks. "how to connect wires to a plug" så finn du sikkert noko info om det.
 
Heisann og takk for svar. E ferdig kobla nå. Har byttet støpsler før men syns kabelen så skikkelig overkill ut. Var og fant meg et kraftig støpsel på Biltema så nå e an klar te bruk :) klør i bryggefingrene
 
Det er vel kanskje muleg at ein må ha tjukkare kabel i junaiten som berre har 110V - dei har vel minst 32 Ampere som skal gjennom kabelen. Men dette kan vel elektroproffar sei noko om.
 
Stemmer nok det. Siden de bruker 120v må de dytte flere ampere gjennom kabelen gitt samme motstand og da trenger de tjukkere kabel.
 
@Andreaswahl eller andre som har anskaffet seg denne: Noen som har testet og kan poste noen erfaringer? Tenker på flow rate, erfaringer rundt temperaturer i mesken, effektivitet på elementet, osv. :)

Må snart få i gang et RIMS-opplegg, og heller veldig mot denne, så kjekt om noen har formeninger om hvorvidt dette er et OK kjøp eller ei.
 
Tilbake
Topp