Blichmann spörsmål.

Uv

 
:help: Til disse blichamann kjelene, så får man denne falskbunnen eller silbunnen. Er disse laget mtp mesking i kjelen, og da selvfölgelig montere Autosparge saken i samme kjele for skylling?
eventuelt noen som har erfaring med dette, eller skal jeg kjöre på med en "kjöleboks" ?
 
Under mesking så kommer jeg til og ha meskekjelen på komfyren, da det pr nå er det eneste jeg har. Temperaturen under mesking er jo selvfölgelig viktig, men hvor lett er den og kontrollere manuelt via komfyr, noen som har erfaring med det ? Det blir en 37L som jeg skal isolere på et eller annet vis.
Hvis dette skulle vise seg og bli en utfordring, noen råd? Hvor kritisk er dette og hvilke slingringsmon har man for ting går dit höna sparker mtp temperaturer ?  :bank2:
 
Jeg mesker selv i denne og har den på enkeltstående plate. Funker fint å holde tempen. Kan nok isoleres for å holde temperaturen bedre. Kan god slingre litt med temperatur under meskingen. Det går helst bra.
 
Bare pass på at temperaturen ikke blir for høy, for da ødelegger du noen ensymer (bla, bla, gjesp) osv. :)
Kjekt med et liggunderlag rundt gryta, bare pass på at den ikke smelter mot plata. Kjøleboks er prima saker. Holder temperatur kjempelenge, og lett å bruke.
 
Hmm, tror jeg skal prøve meg på en Blichmann gryte med falskbunn, meske i denne :)
 
Blichmann BoilerMaker er prima til mesking. Stegmesk med resirkulering funker glimrende. Du kan resirkulere manuelt eller med pumpe. Jeg har isolert gryta med liggeunderlag og opplever helt neglisjerbart varmetap under meskingen. Blichmannen er ingen billig løsning, men den er av god kvalitet.
 
Gahr skrev:
Blichmann BoilerMaker er prima til mesking. Stegmesk med resirkulering funker glimrende. Du kan resirkulere manuelt eller med pumpe. Jeg har isolert gryta med liggeunderlag og opplever helt neglisjerbart varmetap under meskingen. Blichmannen er ingen billig løsning, men den er av god kvalitet.
Utvilsomt en fin løsning på induksjon.
Min igloo med herms har samme hviss ikke bedre egenskaper til halve prisen, men den skinner ikke så fint da ;)
 
Isolert med liggeunderlag skinner ikke Blichmannen heller så fint. ;D Det beste med den er at den er av kvalitet, jeg antar at jeg skal klare å ha den så lenge jeg måtte være interessert i å brygge, og at den er designet med brygging i tankene. Løsningene i den (falskbunn, autosparge osv.) er godeog det krever svært lite mekking å få den bruksklar. Eneste minus slik jeg ser det, er at det innebygde termometeret sitter litt høyt, slik at det havner over mesken når man brygger litt svakere øl. JEg bruker et eksternt termometer til måling av mesketemp.
 
Det med plassering av termometer - der det er plassert over krane - gjer at det ofte kan koma litt høgt i mesken.    Mange  ynskjer det slik  - og det skuldast vel at det er slik på Blichmannkjelar og at det dermed er blitt litt "slik skal det vera for å sjå fint/tøft ut". 

Eg trur kanskje det er betre å plassera det på sida av krane slik at ein kan montera det lågare (og utan at det kjem i konflikt med krane).    Eg ser iallefall at det som fins av andre kjelar i området 36 liter - så er forholdet mellom høgd og diameter på kjelen slik at plassering av termometer over kran ikkje er optimal når ein brukar < 5 kg malt.  Det er mogleg at Blichmann har eit anna høve mellom diameter og høgd som gjer at den fungerar betre med mindre malt enn om ein monterar termometer på same måte i ei vanleg 36 liters kjele.  Kva diameter/høgd har denne kjelen mon tru?
 
Har vært inne på tanken med en igloo boks, men det er dette med kobber rørene,  har ikke noen videre erfaring med slikt.  Dessuten ser jo blichmann bra ut, juge om det er vell som og pisse i motvind :)
 
Kjøre fullt blichmann rigg for all- grain vs Speidel Braumeister 20L ? Jeg tipper pr.nå litt mot en Speidel pga plass. Noen for og imot meninger, også sett bort ifra plass?
 
Well, bryggeren er uansett viktig. Speidelen er tross alt ikke så arbeidsbesparende... Om man kan brygge vil man lage godt øl uansett om man bruker Speidel, BoilermMaker, BrauEule, kjøleboks eller annet.

Den største fordelen med Speidel er etter mitt syn enkelheten når det gjelder rigging og bortstuing. Manglene er at det blir vanskelig å lage helt sterke øl uten enten å dobbeltmeske, koke inn eller bruke ekstrattilsetninger. Med en 10 gallon BoilerMaker (eller tilsvarende kjeler) kan du lage 20-25 liter sterkøl direkte. Et fullt oppsett med tre kjeler tar dog en del plass og er ikke særlig billig. Men man trenger jo ikke koke og ha varmtvannet i Boilermaker, tross alt, det finnes langt rimeligere alternativer. Jeg angrer likevel ikke et sekund på at jeg kjøpte en BM. Den gir meg den fleksibiliteten jeg ønsker og funker glimrende til stegmesking. Tror jeg kommer til å ha mitt nåværende utstyr lenge...
 
Tilbake
Topp