Blir dette bra?

Hei,

Jeg er av den svært utålmodige typen :yes: og har noen spørsmål.
Brygget en pilsner på lørdag. denne ble stående i romtemperatur til gjæra tydelig hadde satt igang. Det ble først på Søndag.
Deretter flyttet jeg den til gjærskapet på 11c hvor den står fremdeles. OG var på 1,042 og SG er nå på 1,025. Er dette normalt? Det er tydelig mye kullsyre i ølet og det lukter fantastisk!
Jeg brukte Wyeast Urquell Lager Activator. Det er jo en mini-starter? Hvor lenge er det normalt at dette tar før den er ferdig?

Beklager nybegynnerspørsmålene, men det er ihvertfall rett underforum:)

hei!

Er nybegynner selv men kan gi deg noen svar. Men har nå snart to lagere under beltet. Såvidt jeg har blitt fortalt og lest, bør lagere gjæres i ca 1 mnd eller lengre.
Av en eller annen grun favoriserer amerikanere å omstikke lager-brygg etter ca 7 dager for så å gjære i secondary fermentor i ca 3 uker.
Etter hva jeg har blitt fortalt er dette ikke nødvendig, og man kan godt ha hele stasen stående i samme gjæringskar i over en mnd.

Lagere skal også gjæres ved "kaldere" temperaturer. Dvs. romtemp på 20 er ikke å anbefale. Hvilke temperaturer som er optimale avhengier av gjærtype. Det pleier å stå noe om dette på produsentens side, eller på pakken til gjæret.

Jeg er også en av de utålodige, og synes at ventetiden er grusom! :)

Må bare spørre, men er det ekstrakt eller all-grain brygg?

Alltid fint å få svar! Uansett om det kommer fra nybegynnere eller veteraner!
Jeg har også forstått det slik at de skal lagres en god stund. Men gjæres en hel måned? OIOI, det kan bli vanskelig når jeg allerede er borte og prøvesmaker :D
På gjærpakken sto det nevnt at den skulle stå i romtemp. til det var tegn til liv i låsen, og det ble det. Mulig en dag er litt mye :attevar:

Det er "all-grain", noe annet er for enkelt  >:D

De fleste hr nok gått over til å skippe sekundærgjæring i et separat kar. La ølet stå tre til fre uker i primærkaret før du tapper på fat eller flaser og lagrer det kaldt i noen uker.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Hehe. Kjenner godt til problemstillingen. Jeg sliter selv med å holde fingrene av fatet (bokstavelig talt).

Godt at du bruker all grain.  føler at ølet smaker "tynt" ved bruk av ekstrakt.

Knut1 skrev:
mikslen skrev:
Det er tydelig mye kullsyre i ølet og det lukter fantastisk!

Det er mye liv i gjæren mener du kanskje... :) du har vel ikke tilsatt sukker for å lage kullsyre enda..?

Nei har ikke tilsatt noe, men når jeg tok en prøve av ølet var det helt klart veldig mye kullsyre i det.
Virker som at vannlåsen ikke fungerer slik den skal? Kullsyrespruten sto i fjeset når jeg åpna lokket.

emm hvis det er trykk i gjeringsspannet når du åpner bør du nok bytte gjærlås å rense den som er på nå
Lager har riktignok noe mere kullsyre under gjering men aldri trykk

Det som også er interessant er hvor stort volum du har; Jeg regner kanskje med du lagde 20 liter; Da skal du ifølge vår felles gode venn Mr. Malty bruke 4.5 pakker om gjæren hadde produksjonsdato 1 April. Eller lage en simple starter på 3.5 liter med 2 pakker gjær.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html
Samme mann anbefaler å pitche gjæren på lagerøl et par grader kaldere enn den planlagte gjæringstemperaturen og la den stige til planlagt gjæringstemp. på ca. 48 timer; Fks. pitche gjæren på 10 grader hvis du planlegger å gjære på 12 grader.
Når 3/4 av gjæringen er ferdig anbefales en "diacetyl rest"; dvs. sette ølet på ca. 18 grader for å gjære ut resten og rydde opp i bismaker og annet utøy.

Aleksander_B skrev:
Godt at du bruker all grain.  føler at ølet smaker "tynt" ved bruk av ekstrakt.

Med all respekt: Då har du laga det tynt. Hverken all grain-øla mine eller ekstraktøla mine med steeping smakar tynt. Kan derimot sjølvsagt vere mange andre ting å utsetje på dei...  :jaha:

Aleksander_B skrev:
Godt at du bruker all grain.  føler at ølet smaker "tynt" ved bruk av ekstrakt.

Hadde samme oppfatning når jeg startet med brygging; Senere lærte jeg at det var andre faktorer som spilte inn. Man kan lage kjempebra øl på ekstrakt; Ihvertfall med spesialmalt i tillegg. Er det tynt i smaken er det sjanser for at du har fått villgjær oppi gjæringskaret. (Kan skje den beste) Selv om man har fått villgjær i ølet, er det ikke alltid man legger merke til det umiddelbart og smaksmessig. Men pga. at villgjær gjærer langt ned kjennetegnes ofte dette med "tynn" smak. 

Løsningen for meg ble å alltid jobbe i et trekk-fritt område, skille mellom vasking og desinfisering med StarSan, og strengere temperaturkontroll.

Nå blir denne tråden litt kuppet. Beklager :)
Men ja, for all del, det er nok mest sannsynlig min feil. Men det ble ikke steepet noe, det ble bare brukt ekstrakt til pilsneren.
Men som sagt, jeg er selv nybegynner.

jan ivar skrev:
emm hvis det er trykk i gjeringsspannet når du åpner bør du nok bytte gjærlås å rense den som er på nå
Lager har riktignok noe mere kullsyre under gjering men aldri trykk

Jeg renset gjærlåsen og nå plopper det  :skitbra:
tænk u!
Erlendso skrev:
Det som også er interessant er hvor stort volum du har; Jeg regner kanskje med du lagde 20 liter; Da skal du ifølge vår felles gode venn Mr. Malty bruke 4.5 pakker om gjæren hadde produksjonsdato 1 April. Eller lage en simple starter på 3.5 liter med 2 pakker gjær.
http://www.mrmalty.com/calc/calc.html Samme mann anbefaler å pitche gjæren på lagerøl et par grader kaldere enn den planlagte gjæringstemperaturen og la den stige til planlagt gjæringstemp. på ca. 48 timer; Fks. pitche gjæren på 10 grader hvis du planlegger å gjære på 12 grader.
Når 3/4 av gjæringen er ferdig anbefales en "diacetyl rest"; dvs. sette ølet på ca. 18 grader for å gjære ut resten og rydde opp i bismaker og annet utøy.

Mr. Malty forteller deg at du skal 4,5 pakker om gjæren hadde produksjonsdato 1.April, men det er jo stor forskjell på gjærleverandører på mengde i hver pakke og levende gjær i hver pakke.
Hvilken leverandør har Mr.Malty tatt utgangspunkt i? Det er jo forskjell på en Wyeast og en Whitelabs  :attevar: Så jeg stoler ikke på den kalkulatoren. På pakken til Wyeast står det klart at en pakke er nok til <1.060 og 5 gallon

Slik jeg har forstått det så er en starter kun for å aktivisere gjæren slik at når du pitcher den så går det raskere til gjæringen starter. Eller er det også for å øke gjærkulturen?
Her er jeg åpen for korrektur.
Hvis jeg da bruker Wyeast sin Activator som er en ferdig starter vil jo det være unødvendig og lage en starter?  Ettersom den allerede har aktivisert gjæren.

Temperaturen jeg startet gjæringen på er hentet fra Wyeast, det sto på pakken anbefalt gjærstart i 21-22 grader deretter ned til 9-13 grader
Hva kan være hensikten med å pitche gjæra ved en kaldere temperatur for så å heve den?

mikslen skrev:
Mr. Malty forteller deg at du skal 4,5 pakker om gjæren hadde produksjonsdato 1.April, men det er jo stor forskjell på gjærleverandører på mengde i hver pakke og levende gjær i hver pakke.
Hvilken leverandør har Mr.Malty tatt utgangspunkt i? Det er jo forskjell på en Wyeast og en Whitelabs  :attevar: Så jeg stoler ikke på den kalkulatoren. På pakken til Wyeast står det klart at en pakke er nok til <1.060 og 5 gallon

Slik jeg har forstått det så er en starter kun for å aktivisere gjæren slik at når du pitcher den så går det raskere til gjæringen starter. Eller er det også for å øke gjærkulturen?
Hvis jeg da bruker Wyeast sin Activator som er en ferdig starter vil jo det være unødvendig og lage en starter?  Ettersom den allerede har aktivisert gjæren.

Temperaturen jeg startet gjæringen på er hentet fra Wyeast, det sto på pakken anbefalt gjærstart i 21-22 grader deretter ned til 9-13 grader
Hva kan være hensikten med å pitche gjæra ved en kaldere temperatur for så å heve den?

Mr. Malty tar utgangspunkt i Whitelabs sine rør og Wyeasts activator pakker. Disse skal i teorien inneholde omtrent lik mengde gjærceller. Produksjonsdatoen er interessant, siden en viss mengde gjær dør etterhvert.

Det er riktig at det står på Wyeast sine activator-pakker at en pakke er nok til 5 gallon <1.060; Men dette betinger at pakken kommer rett ifra fabrikken og gjæren er i tip-top shape, noe som sjelden er tilfelle for oss i Norge. Vi vet heller ikke hvordan gjæren har blitt behandlet på vei hit.

Starteren er dermed ikke kun for å aktivisere gjæren; Du ønsker også å multiplisere antall gjærceller til å passe din vørtermengde. Wyeast sine smack-packs kan pr definisjon ikke kalles en starter, siden de i praksis inneholder kun littegrann næring for å "vekke opp" gjæren.

Gjæringsforløpet bør alltid foregå ved stabil eller lett økende temperatur. Gjærer du varmt først og kaldt etterpå er det store sjanser for at gjæren "gir seg" når temperaturen synker. Varmgjæring i startfasen kan gi fusel og skallebank, avhengig av gjærtype. Dessuten gir lavere gjæringstemperatur i startfasen et renere øl uten så mye bismaker som om du skulle gjæret varmt. Etter 3/4 gjæringsforløp kan det være lurt å øke temperaturen et par grader; Da vil gjæren mer effektivt rydde opp i diacetyl og en del andre bismaker. Når ølet er ferdig utgjæret og du er klar for flasker eller fat kan du imidlertid sette det kaldt noen dager; Fks. ved 2 grader. Dette for å felle ut det meste av gjæren slik at du får et klarere øl.

I utgangspunktet er det ca samme celleantall i white labs og wyeast sine pakkar. Det er kansje nok med ein pakke til 19l når pakken er heilt fersk og OG ikkje er for høg. Er ikkje gjæren heilt fersk, er det å anbefale å bruke kalkulatoren for å rekne ut kor mykje den må formeirast, ev. kor mange pakkar du treng. Lager treng grovt sett dobbelt så mykje gjær som ale.

Er ingen lagerbryggar men det er alltid lettare å kontrollere tempen når ein startar litt under anbefalt temp, då gjæringen utviklar veldig mykje varme. Startar du høgt kan tempen løpe litt løpsk rett og slett, og det kan vere vanskeleg å få den ned igjen før stormgjæringa er over.

Men, øl blir det nok uansett ;)

Erlendso skrev:
mikslen skrev:
Hvilken leverandør har Mr.Malty tatt utgangspunkt i? Det er jo forskjell på en Wyeast og en Whitelabs  :attevar: Så jeg stoler ikke på den kalkulatoren. På pakken til Wyeast står det klart at en pakke er nok til <1.060 og 5 gallon

Hvis jeg da bruker Wyeast sin Activator som er en ferdig starter vil jo det være unødvendig og lage en starter?  Ettersom den allerede har aktivisert gjæren.

Mr. Malty tar utgangspunkt i Whitelabs sine rør og Wyeasts activator pakker. Disse skal i teorien inneholde omtrent lik mengde gjærceller. Produksjonsdatoen er interessant, siden en viss mengde gjær dør etterhvert.

Det er riktig at det står på Wyeast sine activator-pakker at en pakke er nok til 5 gallon <1.060; Men dette betinger at pakken kommer rett ifra fabrikken og gjæren er i tip-top shape, noe som sjelden er tilfelle for oss i Norge. Vi vet heller ikke hvordan gjæren har blitt behandlet på vei hit.

Starteren er dermed ikke kun for å aktivisere gjæren; Du ønsker også å multiplisere antall gjærceller til å passe din vørtermengde. Wyeast sine smack-packs kan pr definisjon ikke kalles en starter, siden de i praksis inneholder kun littegrann næring for å "vekke opp" gjæren.

Gjæringsforløpet bør alltid foregå ved stabil eller lett økende temperatur. Gjærer du varmt først og kaldt etterpå er det store sjanser for at gjæren "gir seg" når temperaturen synker. Varmgjæring i startfasen kan gi fusel og skallebank, avhengig av gjærtype. Dessuten gir lavere gjæringstemperatur i startfasen et renere øl uten så mye bismaker som om du skulle gjæret varmt. Etter 3/4 gjæringsforløp kan det være lurt å øke temperaturen et par grader; Da vil gjæren mer effektivt rydde opp i diacetyl og en del andre bismaker. Når ølet er ferdig utgjæret og du er klar for flasker eller fat kan du imidlertid sette det kaldt noen dager; Fks. ved 2 grader. Dette for å felle ut det meste av gjæren slik at du får et klarere øl.

Takk for oppklarende svar! Nå begynner ting å gi litt mening her  :skitbra:
Jeg har ett gjæringsskap med kontrollerbar temperatur så neste gang skal jeg starte gjæringen ved 10 grader og deretter øke til 12 og se om det er noe forskjell i smak eller klarhet.
Mythbusters eat my shorts :D

Har også gått til innkjøp av ett starter-kit. Må bare bygge magnetplata.

protto skrev:
I utgangspunktet er det ca samme celleantall i White Labs og Wyeast sine pakkar. Det er kanskje nok med ein pakke til 19l når pakken er heilt fersk og OG ikkje er for høg. Er ikkje gjæren heilt fersk, er det å anbefale å bruke kalkulatoren for å rekne ut kor mykje den må formeirast, ev. kor mange pakkar du treng. Lager treng grovt sett dobbelt så mykje gjær som ale.

Er ingen lagerbryggar men det er alltid lettare å kontrollere tempen når ein startar litt under anbefalt temp, då gjæringen utviklar veldig mykje varme. Startar du høgt kan tempen løpe litt løpsk rett og slett, og det kan vere vanskeleg å få den ned igjen før stormgjæringa er over.

Men, øl blir det nok uansett ;)

Takk for tipset! Skal prøve ut dette i helgen. Så mye tid og penger som går med i dette prosjektet så blir det ikke aktuelt og si at det ikke er drikkende uansett sluttresultat :D
Ihvertfall ikke så høyt at dragen hører det, slikt kan det blir bråk av.

Kontrollerte SG på første batch i dag. Jeg brukte kun en pakke med Wyeast Activator på denne.
Det var nede på 1,010. Har litt søtsmak enda. Den skal få stå i 1 uke til på gjærdunken totalt 3 uker, og deretter en uke på fat.

Har ikke fått tid til å kontrollere forrige helgs batch foreløpig.

Har bestilt ett Starter kit fra NorthernBrewer.com som jeg skal bruke til mitt neste brygg. Det blir en Belgisk Wit, med Whitelabs WLP400

Tilbake
Topp