Blir dette sterkt nok?

Duckboot

Norbrygg-medlem
#46 Sint Vår

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 26,92 l
Post Boil Volume: 23,92 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l
Bottling Volume: 20,00 l
Estimated OG: 1,065 SG
Estimated Color: 18,6 EBC
Estimated IBU: 20,9 IBUs
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
4,50 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 1 75,0 %
0,50 kg Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC) Grain 2 8,3 %
0,50 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 3 8,3 %
0,50 kg Brown Sugar, Dark (98,5 EBC) Sugar 4 8,3 %
25,00 g Perle [8,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 20,9 IBUs
20,00 Items Dried Carolina Reaper (Boil 15,0 mins) Spice 6 -
8,00 Items Dried Bhut Jolokia (Boil 15,0 mins) Spice 7 -
1,0 pkg Abbaye (Danstar #) Yeast 8 -

Sint Vår fordi jeg regner med at den bør godgjøre seg noen måneder før at den kan drikkes.

(Ikke se så skeivt på maltsammensetningen - Det var det jeg hadde tilgjengelig)
 
"sterkt nok" er jo ganske individuellt. Er veldit glad i sterk mat / chili-sauser, men i øl har jag egentlig bare prøvd habanero sculpin og den smakte helt jævelig, chillien tok over allt men mulig den bare var uballansert (og en hjemmelaget øl).

Det var en 1 gallon batch med 1 Carolina Reaper og det blev for lite hvis man først skall lage med DEN chillien. Man kjenner en svak hint og litt hette i ettersmaken. Neste gang blir det nok ~3 stykk istedet, men jag ønsker ikke at det skall ta over ølen.
 
Vurderte litt frem og tilbake her. Og reduserte til 10 Carolina Reaper og 6 Bhut Jolokia. Dumpa det i nå akkurat. Det lukter innifanden så sterk chili nede i bryggerommet nå...
 
"sterkt nok" er jo ganske individuellt. Er veldit glad i sterk mat / chili-sauser, men i øl har jag egentlig bare prøvd habanero sculpin og den smakte helt jævelig, chillien tok over allt men mulig den bare var uballansert (og en hjemmelaget øl).

Det var en 1 gallon batch med 1 Carolina Reaper og det blev for lite hvis man først skall lage med DEN chillien. Man kjenner en svak hint og litt hette i ettersmaken. Neste gang blir det nok ~3 stykk istedet, men jag ønsker ikke at det skall ta over ølen.
Jeg prøvde en Duppel her for en stund siden. Sødmen balanserer glimrende opp mot Chilien der. Men da prøvde jeg 5 Reaper på 20L, og personlig synes jeg det var litt i minste laget. Men så er jeg av den opfatningen at mat smaker glimrende når man balanserer på smertegrensen.
 
Hadde 2 habanero i kok, og 2 i DH på siste ipa. Totalt ca 80g. Dette ble sterkt nok, til at det overdøvde både mango, malt og humle. Men brant ikke noe særlig.
 
Tilbake
Topp