American Blonde Ale

Hei,

Jeg har planer om å brygge en blonde ale ganske så snart. Ønsker en lett og forfriskende sommerale som kan drikkes av de fleste. Hadde i utgangspunktet tenkt å bruke kun pilsner malt og hvete men pga. jeg også ønsker OG på under 1045 tenkte jeg at det var nødvendig med litt ekstra malttyper, så den ikke bare blir en litt for tynn/dårlig pilsnerkopi.

Planen er å bruke melanoidin og biscuit malt. Men jeg usikker på hvilke mengdene jeg skal gå for. Er 1 og 2 % av hhv. melanoidin og biscuit malt for lite?

Kunne også trenge en tilbakemelding på mengden av humle.

Volume: 23 liters
OG: 1042
FG: 1010
Alcohol: 4.2 % by vol.
Colour: 7 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 21 IBU
BU/GU: 0.5

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 3690 g 82 %
Flaked Wheat 3 EBC 675 g 15 %
Melanoidin Malt 80 EBC 45 g 1 %
Biscuit Malt 50 EBC 90 g 2 %

Hops
Nelson Sauvin 12% alpha 10 g 60 minutes
Tettnanger 4.7% alpha 20 g 15 minutes
Nelson Sauvin 12% alpha 10 g 5 minutes
Nelson Sauvin 12% alpha 10 g dry hopped

Fermentation
Yeast: Safale US-05
 
Akkurat brygget en ladning med nevnte sett. Det er OG oppgitt til 1.047-1.50, men jeg endte på 1.039.
Hvis jeg har regnet riktig, har jeg havnet på rundt 72% utbytte. Hadde totalt 25l etter kok, trub inkludert.
Var vel ca 4.6kg malt totalt.
Er det riktig, at for å klare oppgitte OG på 47-50 måtte jeg hatt et utbytte på mellom 80 og 90%??
 
Jeg har vært i kontakt med bryggselv ang dette settet og fikk beskjed om at det som står på nettsiden er feil, korrekt OG er: 1043-47

Rart de ikke har endret dette enda.
 
Da er jeg ihvertfall litt nærmere oppgitt OG. Brygger med en BeerBrew30, og tror jeg aldri har vært over 80%. Så da må jeg vel enten bruke mer malt eller spraymalt for å komme opp i riktig OG.
Hvor langt ned skal dette gjære da,
Hvor omtrent bør FG ligge?
 
Brygget 25L Blond Ale Gahr Edition fra BryggSelv ølsettden ble meget populær hos min kone og nå ønsker vi å brygge den igjen
Har søkt på forumet men finner ikke denne oppskriften her og søker nå blandt dere. Er det noen her som kan hjelpe?

Vi har nå startet med å kjøpe både malt og humle inn i større innpakningslik at vi kan justere litt på humle,malt og alc.
På Blond Ale Gahr Edition vil vi prøve med litt mere humlesmak og en litt høyere alkoholprosent (5-5,5%)

Innkjøp av malt,humle og gjær ble gjort når vi tilfeldigvis var i Stavanger,har nå opplevd flere ganger at BryggSelv ikke har tid til å måle opp det vi trenger(pga.mye å gjøre?)så vi har kuttet ut å kjøpe kun der nåmen men det blir jo mye billigere å kjøpe inn i stort og da står vi friere til å mixse litt i oppskriftener noen som har denne gode oppskriften?
 
Ser ut så ingen kan hjelpe meg her

Er det da noen som har en enkel og god oppskrift på engelsk Blond ale dasom dere har testet og er fornøyd med?
Tenkte å brygge 50L blond på søndag så det hadde jo vært kjekt med noe som faller i smak hos fruenhun er ikke så glad i for sterkt humlet brygg og liker den litt tørr
 
Takk for svar Peter Asamme problem her som hos BryggSelv,det står ingenting om mengde malt og humle
Ellers så oppskriften enkel og grei utskål

Skal nå altid finne ei ok oppskrift på Blond Alevar bare veldig fornøyd med Blond Ale fra BryggSelv sitt ølsett. Fint å brygge det samme noen ganger og mixse litt slik at vi blir flinkere på å forstå/skille smak,lukt og fargevi prøver litt til......er det noen som kan hjelpe?
 
Jærbrygg skrev:
Brygget 25L Blond Ale Gahr Edition fra BryggSelv ølsettden ble meget populær hos min kone og nå ønsker vi å brygge den igjen
Har søkt på forumet men finner ikke denne oppskriften her og søker nå blandt dere. Er det noen her som kan hjelpe?

Vi har nå startet med å kjøpe både malt og humle inn i større innpakningslik at vi kan justere litt på humle,malt og alc.
På Blond Ale Gahr Edition vil vi prøve med litt mere humlesmak og en litt høyere alkoholprosent (5-5,5%)

Innkjøp av malt,humle og gjær ble gjort når vi tilfeldigvis var i Stavanger,har nå opplevd flere ganger at BryggSelv ikke har tid til å måle opp det vi trenger(pga.mye å gjøre?)så vi har kuttet ut å kjøpe kun der nåmen men det blir jo mye billigere å kjøpe inn i stort og da står vi friere til å mixse litt i oppskriftener noen som har denne gode oppskriften?
Flere forslag ?
 
Jærbrygg skrev:
Jærbrygg skrev:
Brygget 25L Blond Ale Gahr Edition fra BryggSelv ølsettden ble meget populær hos min kone og nå ønsker vi å brygge den igjen
Har søkt på forumet men finner ikke denne oppskriften her og søker nå blandt dere. Er det noen her som kan hjelpe?

Vi har nå startet med å kjøpe både malt og humle inn i større innpakningslik at vi kan justere litt på humle,malt og alc.
På Blond Ale Gahr Edition vil vi prøve med litt mere humlesmak og en litt høyere alkoholprosent (5-5,5%)

Innkjøp av malt,humle og gjær ble gjort når vi tilfeldigvis var i Stavanger,har nå opplevd flere ganger at BryggSelv ikke har tid til å måle opp det vi trenger(pga.mye å gjøre?)så vi har kuttet ut å kjøpe kun der nåmen men det blir jo mye billigere å kjøpe inn i stort og da står vi friere til å mixse litt i oppskriftener noen som har denne gode oppskriften?
Flere forslag ?


Fant ei side her http://brewtoad.com/search?utf8=%E2%9C%93&search=blonde+ale
 
Måtte gi opp oppskriften jeg var ute etter

Har nå laget en oppskrift selv:

              007 Bond Blond
All Grain 25L.    ABV: 5,4%.  OG: 1,052.  FG: 1,011.      IBUs:16,4.    IBU Color: 8,8 EBC

5,71 kg Pale malt  3,9 EBC
0,26 kg Caramel/krystalmalt 29,6 EBC
Hop:
14,1 gram Simcoe 18,4 IBUs
Yeast:
1,5 pk US-05
Dry hop 7 days:
28,3 Amarillo Gold
28,3 Simcoe

Gjæres ved tempratur 18 grader i 11 dager,siste 3dager ved 21 grader.
Tenkte å brygge denne om 2 dager

Er det noen som har innspill,kommentar eller andre tips
 
Har en Centennial Blonde til gjæring.

http://www.homebrewtalk.com/f66/centennial-blonde-simple-4-all-grain-5-10-gall-42841/
Ble brygget på fredag (6 dager siden). Kom til å tenke på om det hadde gjort seg med litt tørrhumle?
Planen er at dette skal være et lettdrikkelig øl, som "de fleste" kan like. Ifølge oppskriften skal det ikke være noe tørrhumle, men ser at ølet kanskje kan bli vel kjedelig.
Av humle har jeg Cascade, Centennial og Columbus.
Forslag?
 
Tilbake
Topp