American Blonde Ale

Alle tre er utmerket som tørrhumle, og passer godt sammen. Columbus er nok den med mest særpreg. Kan ha en aroma av sitrus, ananas, kvae, granskog og marihuana, mens de to andre er streitere sitrus-humler. Oppskriften er jo ellers skikkelig pysete, så jeg ville ikke brukt mye tørrhumle. Det ville gitt et helt annet øl.
 
Ja då er det satt 60 liter øl med Mike's blond ale lastet ned fra Beersmith 2målet er å få til et lyst og lett drukket øl for damer og herrer.
Vi vil nå prøve denne oppskriften en del ganger slik at vi kan lære den å kjenneog etter vært tilpasse smak og aroma slik vi vil ha den.
Jeg tror dette er fin måte å lære på.

Har lest meg litt opp på Blond ale og det sies at Blond ale er en fin måte å gå fra pils til ale påbåde min kone og mine venner som vanligvis drikker pils var meget fornøyd med blond ale som vi har brygget til nå. Vi satser på lav bitterhet,lys farge og frisk aroma

Ser det er mange her på forumet som etterlyser ale som kan minne om pils og da må jeg si at de Blond ale vi har brygget til nå er en sterk kandidat til pilsnerlingnende øl

Oppgradering kommer når brygger er ferdig og testet
 
Denne ble veldig god, og ble spesielt godt mottatt blant "nybegynnere" og pilsdrikkere. Et veldig lettdrikkelig øl som "alle" kan like. Passer perfekt til en varm sommerdag. Erfarne øldrikkere vil nok synes at den er noe kjedelig. Har nettopp flasket en oppfølger til denne, med IBU30 og 15g Centennial og 15g Cascade som tørrhumle. Satser på noe mer bitterhet og aroma på denne.
 
Høres bra ut. Har allerede to Brown Ale, en IPA og en "Imperial Wit" klare, så noe lett og sommerlig (og lav %) er greit å ha klar til VM.
 
Hei.
Hva ble resultatet av den? Hva brygget du i? Har smakt et par Blonde og har virkelig fått sansen for det.
 
Har du testet,ble dette i nærheten av orginalen ?
Jeg har lett etter samme oppskrift som deg uten resultat.
Vis noen skulle ha orginaloppskriften ville det vert kjekt med en kopi :)
 
Denne ble veldig god, og ble spesielt godt mottatt blant "nybegynnere" og pilsdrikkere. Et veldig lettdrikkelig øl som "alle" kan like.
Vurderer å sette en batch av denne ifm. en event med gutta, og lurte på dine tanker rundt hvorvidt dette er et "bøtte nedpå"-øl? Kan alltids sette en pils selvfølgelig, men har vært nysgjerrig på å prøve denne oppskriften lenge, og kunne tenke meg noe litt annet enn vanlig lager samtidig som det må funke utpå kvelden når det meste uansett er perler for svin... hva tror du?
 
  • Like
Reaksjoner: LC
Vurderer å sette en batch av denne ifm. en event med gutta, og lurte på dine tanker rundt hvorvidt dette er et "bøtte nedpå"-øl? Kan alltids sette en pils selvfølgelig, men har vært nysgjerrig på å prøve denne oppskriften lenge, og kunne tenke meg noe litt annet enn vanlig lager samtidig som det må funke utpå kvelden når det meste uansett er perler for svin... hva tror du?
Dette funker garantert helt fint som et "bøtte nedpå-øl". Vi delte en batch og tørrhumlet den ene dunken (23 l.) med 15 g. hver av Cascade og Centennial. Synes den med tørrhumle ble absolutt best av de to, og fremdeles farlig lettdrikkelig (3 uker etter flasking).
 
Ja, vet ikke om jeg hadde hatt tid til en ordentlig pils engang da jeg har en Weiss foran i køen også. Men høres bra ut, tipper jeg prøver meg på denne. Ingen dum idé fra @torgea heller, mulig jeg splitter batchen og tørrhumler den ene.

Takker for innspill.
 
Argh... slutt nå, hadde jo bestemt meg :p

Litt skeptisk, kölsch-gjær altså? Har riktignok brukt wlp029 før, men til Kölsch(!). Og galena er en humle jeg har null erfaring med, er kanskje ingen krise å bytte den med noe annet siden den er primært bitterhumle eller?

Kanskje kjøre denne og splitte batchen på wlp029 og us-05... isj, så mange ting man har lyst til å prøve og så kort tid å gjøre det på :-/
 
Vurderer å brygge en American Blonde til påske. Dette blir første forsøk på å lage en egen oppskrift, så jeg tar gjerne innspill. Målet er å få en litt tørr lys øl, med ren smak av lys malt og amerikanske humler, uten at det skal bli veldig humledominert. Legger ved beersmith screenshot. Er jeg på rett spor her, eller helt på viddene?
 

Vedlegg

  • Screenshot_2015-01-27-18-02-32.png
    Screenshot_2015-01-27-18-02-32.png
    230,4 KB · Sett: 92
Tilbake
Topp