American Blonde Ale

Litt OT: ser på OG og FG på dette ølet og det er oppgitt til alkohol på 4,7 %men når jeg bruker beersmith 2 får den 4,2% som resultat. Har jeg regnet alkohol feil hele tiden ?

Men liker at en legger ut så mye info at en kan brygge ølet sjøl, blir det kanskje en liten tøs her au snart


Easybrew
 
Skal rydde litt i varelageret, og tok utgangspunkt i Nøgne Ø sin oppskrift på Blonde. Nøgne bruker WLP400, men jeg ønsker en "renere" smak og tenker å bruke WLP100 eller US05 (fersk hvis jeg rekker å lage starter).

Jeg er litt usikker på om humlesammensetningen vil funke sånn noenlunde, og setter stor pris på kommentarer hvis noen har fornuftige innspill.

Brew Method: All Grain
Style Name: American Pale Ale
Boil Time: 90 min
Batch Size: 60 liters (fermentor volume)
Boil Size: 70 liters
Boil Gravity: 1.042
Efficiency: 70% (brew house)

STATS:
Original Gravity: 1.048
Final Gravity: 1.011
ABV (standard): 4.86%
IBU (tinseth): 19.34
SRM (morey): 4.25

FERMENTABLES:
10.5 kg - German - Pilsner (79.5%)
2 kg - German - Wheat Malt (15.2%)
700 g - United Kingdom - Cara Malt (5.3%)

HOPS:
33 g - Aurora, Type: Pellet, AA: 6.1, Use: Boil for 90 min, IBU: 9.83
84 g - Hallertau Mittelfruh, Type: Pellet, AA: 3.75, Use: Boil for 5 min, IBU: 2.87
84 g - Cascade, Type: Pellet, AA: 7, Use: Boil for 5 min, IBU: 5.35
84 g - Styrian Goldings (Bobek), Type: Pellet, AA: 1.7, Use: Boil for 5 min, IBU: 1.3

MASH GUIDELINES:
1) Temperature, Temp: 65 C, Time: 45 min, Amount: 55 L
2) Temperature, Temp: 72 C, Time: 15 min, Amount: 55 L
Starting Mash Thickness: 3 L/kg

OTHER INGREDIENTS:
0.5 tsp - Whirlfloc, Time: 15 min, Type: Other, Use: Boil
1.5 tsp - Gjærnæring, Time: 15 min, Type: Other, Use: Boil

YEAST:
White Labs - California Ale Yeast WLP001
Starter: No
Form: Liquid
Attenuation (avg): 76.5%
Flocculation: Medium
Optimum Temp: 20 - 22.78 C
Fermentation Temp: 20 C
Pitch Rate: 1.0 (M cells / ml / deg P)
 
Kjøpte et sett Blond fra Ølbrygging.no som jeg er i gang med.
Er forholdsvis ny, prøvd BB30 noen ganger før og lurer veldig på om dette kan gå bra.
7 kilo malt er det i dette settet til 25 liter.....
Noen som har erfaringer å dele?
Noen som har erfaring med Ingefær i denne?
 
Du tenker på om kjelen er stor nok? Vel, 7 kg malt og 21 liter vann vil fylle litt mer enn 25,5 liter, og noe særlig mer på du ikke plass til. Av det der blir det neppe mer enn 10 liter til koking, så du må skylle med 23 liter til for å få ut til sammen 32 liter til koking, og det trenger du i alle fall hvis du vil ha 25 liter til gjæring. Kanskje litt mer?

Kjekk kalkulator: http://www.rackers.org/calcs.shtml Skroll ned til "Can I mash it" for å kalkulere volum av malt + vann.
 
Brukte 23 liter vann til meskin og det gikk fint.
Når jeg bruker humlepose kan jeg bare fylle på med ny humle etterhvert som de forskjellige typene skal på eller må jeg ha en pose til hver type?
 
Har nok sine grunner for at det er gjort, kölschen de selger het vel gahr edition før og om jeg ikke husker helt feil?
 
Tilbake
Topp