Blond? eller Saison? eller en hybrid?

Med en saison gjær blir det vel nærmest en saison, etter min mening. Ville brukt en annen gjær (f.eks WLP530) til en Belgisk blond.
 
https://www.olbrygging.no/products/blond

Hva slags øltype er dette egentlig? Er det innafor å bruke en saisongjær og kalle det en blond? Helt sikkert et kjempegodt øl, er bare interessert i typebetegnelsen :)

Jeg tror det er temmelig vilkårlig hva du kaller lyse belgiske øltyper, og jeg tror du i og for seg kan bruke omtrent hva du vil av belgisk ølgjær, også. Belgierne er visst ikke veldig opphengt i det, etter hva jeg har lest. Kinn lager alle sine belgiske - også saison - med den samme gjæren, Wyeast 3787. Jeg har akkurat laget en Golden Ale - som vel bare er en blond med mer alkohol - med WLP530, som er Whitelabs' versjon av den samme gjæren (den kommer fra Westmalle),og kan varrmt anbefale den til dette ølet. Helt enig med @Holmentoppen der:). WLP 570 er vel også et godt alternativ, tror jeg. Eller WLP500. Eller sikkert mange av de andre, også

Jeg ville i alle fall ikke brukt Belle Saison. Den gir et fryktelig tørt øl, og det tror jeg blir feil her - sjøl om du skal ha god utgjæring. (Dessuten er den gjæren litt skummel. Du skal være ekstremt nøye med renholdet om du bruker den, for du vil ikke ha spor av den noen steder i bryggeriet ditt. Den oppfører seg som en infeksjon i alt øl det kommer det minste s.por av den i.)
 
Tilbake
Topp