Blow off tube

Måtte jo, som jeg har nevnt i noen andre tråder, benytte meg av blow off tube i går.
Å i dag når jeg ser muggen som jeg la slangen over i, at det har dannet seg et tykt gjærlag på bunn.
Tanken var om dette var noe man muligens kunne benytte seg av.

Nå ligger den i en blanding med sterkrens, å uten lokk, så det blir ikke denne gangen.
Men hvist man danner en slags inretning som kan samle opp denne gjæren på en brukbar måte, kunnne det vert en god ide?
Synes å ha lest at en av de bedre metodene å samle gjær på er å skumme av toppen mens det gjærer, men dette gir en stor fare for infeksjon.
Vil jo tro man får mye renere å friskere gjær fra dette, uten allt annet bunnfall (humlerester, protein)
 
Jeg mener at det finnes noen bryggerier i Belgia som gjør dette. Tipper da at man kan la blowoff-tuben henge i et annet (mindre) gjæringskar med egen gjærlås. Fyll karet med CO2 på forhånd.

Er man forsiktig så kan man også høste gjær rett fra brygget med en sterilisert skje av noe slag. Denne gjæren på toppen, den såkalte kräusen, egner seg godt og du kan brygge et nytt brygg før det forrige brygget er ferdiggjæret.
 
Var noe slikt jeg tengte.
Skal prøve å mekke noe slikt til neste brygg jeg setter så ser vi hvor det går.
Da blir det jo bare morro med blowoff :brygging:
Kan jo kanskje tyne gjæringskarret en del ekstra, kanskje bare ha 3l headspace e.l.
 
Tilbake
Topp