Boil in bag versus mash tun, sliter med å se fordelen her?

Hei

Kjører boil in bag prinsippet, der malt blir kokt i pose i gryta for å få ut godsakene. Jeg har keramisk topp og tykkbunnet kokekjel.  Bagen tar ikke i bunnen når jeg mesker. Jeg har sett at mange lager til de mest krative meskekonstruksjonene. Men varmt vann som renner ifra øverste kar og nedi kar nummer to som rummer malten. Som renner derifra ned til kar nummer tre som er kokekjelen. De regulerer flow for å få en kontinuerlig vask av malten. De snakker om maltseng, og veskebaner under maltsengen. Avrennings filter og "pårenning" rørforgrener og masse andre saker. De jeg egentlig lurer på er, blir de mer vellsmakende øl av dette tid og energikrevende mer arbeidet? De eneste fordelen jeg kan se er, at du kan få mer stivelse utav malten din. Men, malt koster ikke rart for en halvkilo. Ser ikke hvordan jeg kan forsvare tid og energi og mer arbeidet i denne møysommelige prosessen. Vist de blir høyere kvalitet øl av det, da er jeg interresert :yes: . Men, for litt økt effetivitet?  :noway: Hva synes du? Har du prøvt begge deler?
 
Nå koker man ikke malten, men for å svare på det du lurer på så tar det ikke noe særlig lengre til å resirkulere mens du mesker. Vørteren/sluttproduktet vil også bli klarere om man resirkulerer vørteren.
Nå svarer jeg kanskje på noe du ikke lurte på, men å meske på forskjellige temperaturer gir også flere fordeler enn å bare få større utbytte. Skumfasthet er vel en av dem.
 
Alle systemer har jo sine pros og cons. Personlig skippet jeg biab fordi jeg trodde jeg kom til å trenge så mye mer kapasitet enn det jeg hadde utstyr til. Men den gang ei, hvis du er fornøyd med det oppsettet du har er det jo absolutt ingen nødvendighet å endre på noe. Det enkleste er ofte det beste.

Selvfølgelig kan det være lettere å gjennomføre meskeskjemaer med flere meskesteg osv på andre systemer, høyere effektivitet osv. Men du kan lage ufattelig godt øl med biab, så, valget er ditt :)

Etter en stund kommer du nok til å endre på dette uansett, bare fordi det er slik menn bedriver hobbier, kjøper nye ting så fort den nyeste gadgeten er på innsiden av postkontorets dører. Så ikke stress for mye med det :p
 
Egentlig er dette et godt spørsmål. Jeg brygger selv med en kjølebag til mesken der jeg har bordgjennomføring, kuleventil og var klar for manifoil eller bazookafilter. Endte opp med hive ei gardin nedi og kjøre "Biab"-tanken bare i kjølebag. Vil jeg tape noe smaksmessig på å gjøre det på denne måten anna enn evt utbytte? Jeg taper jo selvsagt litt av manne-faktoren som jeg ville fått om jeg hadde gjort det mer fancy. Ei gardin i en kjølebag er liksom ikke såå bling... :)
 
labbeleif skrev:
Hei

Kjører boil in bag prinsippet, der malt blir kokt i pose i gryta for å få ut godsakene. Jeg har keramisk topp og tykkbunnet kokekjel.  Bagen tar ikke i bunnen når jeg mesker. Jeg har sett at mange lager til de mest krative meskekonstruksjonene. Men varmt vann som renner ifra øverste kar og nedi kar nummer to som rummer malten. Som renner derifra ned til kar nummer tre som er kokekjelen. De regulerer flow for å få en kontinuerlig vask av malten. De snakker om maltseng, og veskebaner under maltsengen. Avrennings filter og "pårenning" rørforgrener og masse andre saker. De jeg egentlig lurer på er, blir de mer vellsmakende øl av dette tid og energikrevende mer arbeidet? De eneste fordelen jeg kan se er, at du kan få mer stivelse utav malten din. Men, malt koster ikke rart for en halvkilo. Ser ikke hvordan jeg kan forsvare tid og energi og mer arbeidet i denne møysommelige prosessen. Vist de blir høyere kvalitet øl av det, da er jeg interresert :yes: . Men, for litt økt effetivitet?  :noway: Hva synes du? Har du prøvt begge deler?

Maaange flere muligheter mot lite jobb og generelt mindre manuelt arbeid og mer ryddig, er min erfaring.
 
Du får mer kontoll over de forskjellige parameterene, men  om du får bedre øl av den grunn skal jeg ikke si noe om. Skal heller ikke si det er mindre å vaske, for det virker som om det er mer å vaske og rengjøre med flere kjeler, slanger og pumper! Mer lyd kommer det også. Selve bryggeprosessen er derimot enklere, men ikke nødvendidvis mindre å tenke på, åpner jeg feile koblinger underveis sendes vørter både hit og dit. Det er derimot mulig å brygge mange flere liter vørter, og det er vel hovedgrunnen til alt det ekstra for min del. Når jeg først skal bruke 6-8 timer på å brygge øl skal jeg jaggu sitte igjenn med noen liter også. 
 
Tilbake
Topp