Boilermaker vs SS brew?

Noen formeninger her? SS brew virker som et noe rimeligere alternativ til Boilermaker. Den skal også ha tykkere bunn som er effektiv med induksjon.
 
Har ikke noe store inspill her da har ikke har sett på SS brew. Men mtp induksjon, hvis du skall ha et 3-kjele oppsett og denne er til mesking er det väl vanligst at bruke en konvesjonell kokeplate som enklere kan brukes med en PID hvis du går den veien.
 
Nå er et ikke kjelen, men silbunnen på BoilerMaker som er unik. Kjelen er i grunn en pimpa krabbekoker, mens silbunnen har et unik design som gjør mesking til en fornøyelse.
 
Har ingen erfaring med Boilermaker silbunnen, men ser den har utstansede slisser i steden for hull. Http://www.bryggselv.no/products/falsk-bunn-til-37l-boilermaker
Det gir åpninger som er veldig smale og nesten ikke slipper gjennom kornmateriale. Åpningene utgjør også en forholdsvis liten andel av arealet, så vil tro gjennomstrømningsmotstanden blir forholdsvis høy. Det vil bremse hastigheten på avrenning og sørge for bedre fordeling av skyllevannet.
 
Jevnere skylling gir vel bare høyere utbytte som effekt? Spørsmålet blir da om dette er verdt 1500 spenn ekstra...... o_O
 
Men det eneste du får ekstra med en SS brew-kjele, sammenlignet med en kjele fra Bryggselv, er en pick up-tube/trub dam. Vet ikke om den er verdt 800 kroner ekstra;)
 
Stor SS kjele er vel overpriset det og. Trenger vel ikke mer enn denne hehe :D
 

Vedlegg

  • liten-kjele-til-lekestue.jpg
    liten-kjele-til-lekestue.jpg
    21,6 KB · Sett: 47
Ok. Hvordan hvil man oppleve forskjellen mellom silbunnene til Boilermaker'n og SS brew? sistnevnte har nettingbasert falskbunn.

Strengt tatt så er det ikkje netting men perforert plate. Litt av grunnen til at Blichmann sin silbotn er slik den er skyldast vel truleg også behovet for å få patent på noko - akkurat det behovet er stort i junaiten.

Eg trur ikkje ein skal overdriva kor fantastisk ein slik silbotn er og at den hjelper til bedre fordeling av av skyllevatnet - den trur eg ikkje noko på. Om ein vil ha høg motstand mot gjennomstrøyming kan ein berre redusera opninga på kranen.
 
Jeg har Boilermaker med falskbunn og er strålende fornøyd. Krystallklar vørter og stuck mash er så godt som et ikke-tema (fikk en noe stuck mash når jeg brukte 13kg malt med store mengder havre og rug i en 10gal Boilermaker).
 
Drar opp denne igjen. Helt enig med Odland her. Er strålende fornøyd med 10G Boilermaker! Kjører sirkulasjon med pumpe og pid-styring av en 2kw kokeplate. Tror faktisk jeg aldri trenger å bytte noe som helst. Ever. Med mindre man trenger noe større, og da er det jo bare å bytte til en større, Boilermaker, og beholde resten :D
 
Er det noen med erfaring fra den andre kjelen nevnt her til meskin? SS brewtech med silbunnen. Jeg skal nemlig ha en meskekjele og er usikker på om de ekstra tusenlappene er verd det for en boilermaker. Jeg vet at folk her er strålende fornøyd med Blichmann men har ikke lest erfaring fra meskingen med SS kjelen.
 
Ikke erfaringer med InfuSSion men har kikket mye på den og gjort noen tanker iallefall.

Jeg har brukt G1 og har nå en G2. InfuSSion ser spennende ut mtp at den er dobbeltvegget og da isolerende, perfekt for mesking, og den drainer fra center, det jeg ville sagt imot center drain i bunn er at man får med tåke/minipartikler til kok (jeg er nøye på det).

Hvis termometeret kan kalibreres så er det bra og. Gradert innvendig så der er noen penger spart ifht seglass som også må renses. "Aberet" ifht blichmann er falskbunnen da jeg synes blichmann sin er knallbra, har også brukt "vanlig" falskbunnen tidligere. G2 har også en ny kran som er perfekt til å sette på utgangen av ei pumpe og sette en vanlig kran på kjelen.
 
Jeg tenkte egentlig mest på kjelen til SS med silbunn og ikke InfuSSion, selv om den er meget spennende.

Aha. Hva er prisforskjellen? Har du et godt 1/2 termometer liggende så sparer du penger der iallefall. Koster ikke mye fra eby uansett.

Men FBen, ut fra bildene så ikke helt tett ut ut mot kantene? Men jeg antar at den iallefall burde være det. Og så spørs det hvordan man får på plass FB mtp diptuben.

Og et lite aber mot boilermaker sin fb er at den har lett for å samle luft under seg, men det er enkelt å ikke få noe trøbbel pga det med riktig prosedyre. Hvis du bruker pumpe.
 
Takker @Miguel. Slik ser Fb ut for den vanlige Ss gryta. Det vil si en rundt om 3700 kr for gryte med falskbunn. Ser smug og fin ut ut til kantene, men det er jo rett og slett ei sil, og ikke i nærheten av så fancy og kul som Blichmann bunnen er. Får man like smoothie og klar vørter av denne mon tro?
 
Aha. Det er svart tetting rundt der, da så jeg feil på bildet jeg fant.

Ville telt opp hva du betaler for i begge kjelene vs nytteverdi. F.eks så ser jeg ikke verdien i å betale for det fancy seglasset i BM når gradering gjør det samme. Du får heller ikke med termometer, de er billige fra nett, evt en RTD. Det du betaler for ekstra som ikke trengs i en meskekjele (vil jeg tro) er den gunkstopperen.

Selv så kjøpte jeg ny BM kun pga falskbunnen.
 
Har et ørlite øye til gjennomføringene i slike gryter.
Tror jeg ville valgt påsveiset og ikke pakning og mutter hvis det var mulig.
-Vestbrygg har også noen.
 
Tilbake
Topp