Bøker om øl (ikke ølbrygging)

Jogeir

Norbrygg-medlem
Hei,

Har etterhvert et godt lite utvalg av bøker om ølbryging. Det er også mange gode tips om slike bøker i flere tråder her.
Men jeg ønsker å lære mer om øl generelt og gjerne om historie, kjente bryggerier og kjente øl. Liker den typen bøker som går litt i dybden istedenfor en opplisting av forskjellige øl med en kort beskrivelse.
Har forstått det slik at "World guide to beer" av Michael Jackson er en klassiker, men er den like aktuell idag?

Jeg er sikker på mange her inne sitter med gode forslag.
 
Man walks into a pub ser ut som underholdende ølhistorie. Den er nå på ønskelisten.

Noen andre forslag? Er det world guide to beer som fortsatt gjelder?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Bumper denne en siste gang.
Ingen andre som har forslag til gode bøker. Ser det er noen få norske bøker i sjangeren ølguide i bokhandler. Noen av disse som kan anbefaler?

Har til nå følgende på ønskelisten:
- Man walks into a pub
- Great beer guide
- Craft beer world
- Boutique beer
- Pocket beer guide 2014
 
Where to begin...

Richard W. Unger: "Beer in the Middle Ages and the Renaissance" (historie)
Ian S. Hornsey: "A History of Beer and Brewing" (history)
Martyn Cornell: "Amber, Gold and Black; The History of Britain's Great Beers" (history)
Pete Brown: "Hops and Glory" (historie/reiseskildring)
Michael Jackson: "Michael Jackson's Beer Companion" (innføring i øltyper)
Ronald Pattinson: "Porter!" (historie/teknisk info om historisk ølbrygging, fra blog)
Ronald Pattinson: "Brown Beer" (historie/teknisk info om historisk ølbrygging, fra blog)
Ronald Pattinson: "Mild!" (historie/teknisk info om historisk ølbrygging, fra blog)
Jef van den Steen: "Trapist. Het bier en de monniken" (om trappistbryggeriene, på nederlandsk)
 
Må jo prøve meg. :) Selv om dette er et gammelt innlegg og boka mi ikke en ren ølhistorie. Så kunne jeg godt ha tenkt meg å at forlaget fikk distribuert litt bedre så jeg slapp å fronte boka her og der. Men litt sunt også: Altså: "Copeland. Ølbryggeren ved verdens ende". For å ikke være for reklamerende, er jo lista til Gahr helt sikkert å foretrekke hvis man vil skaffe et godt overblikk. Skjønt nederlandsk kan jo bli i overkant, og da kan det være plass til en til. :)
 
Tilbake
Topp