Bøye kobber

Gikk på en kobberrørsmell i dag. Holder på å konstruere en liten HERMS og hadde kjøpt inn 5 meter kobberrør fra Biltema (Ø 10mm). Fikk fjernet hvit isolasjon og alt så fint ut...helt til jeg begynte å skulle bøye til. Gikk selvfølgelig ikke, ble knekkdannelser over hele linjen.
Siden det er en ganske liten beholder så blir jo diameteren på selve spiralen ganske liten og da greide jeg ikke å unngå knekkdannelser.

Noen tips?
 
Bøyde du på frihånd? Jeg tror det kan gå lettere om du finner noe sylindrisk å bøye røret rundt, så trykket fordeler seg noenlunde jevnt.
 
Bøyde du på frihånd? Jeg tror det kan gå lettere om du finner noe sylindrisk å bøye røret rundt, så trykket fordeler seg noenlunde jevnt.
Brøve først å bøye rundt en tjukk kjevle, men fikk det ikke til. Deretter frihånd og da gikk det som det måtte...:cool:
 
I og med at det blir såpass krapp bøy (liten radius), er det absolutt best å fylle med sand først. Kan også hjelpe på å bruke litt varme (liten propanbrenner til skismøring e.l.) hvis du har tilgang til det. (Men da hjelper det lite med is...) Prøv også å få tak i så tynnveggede rør som mulig. Eller rustfritt stål. Og lykke til!!
 
Hvis du ikke har lyst på sand i rørene fungerer også salt. Har ikke erfaring med sand, men salt får man jo løst opp med vann om det sitter fast.
 
Biltema har småsekker med veldig fin sand (ikke sandblåsesand). Tror det var sand beregna til fuging. Ellers, om du har tilgang til dreiebenk kan du få et fantastisk pent resultat.
Ikke bruk salt! Et sant helvete å få ut igjen. Komprimert salt løser seg IKKE lett opp i vann.
 
Biltema har småsekker med veldig fin sand (ikke sandblåsesand). Tror det var sand beregna til fuging. Ellers, om du har tilgang til dreiebenk kan du få et fantastisk pent resultat.
Ikke bruk salt! Et sant helvete å få ut igjen. Komprimert salt løser seg IKKE lett opp i vann.

Merkelig at folk har problemer. Har ikke bøyd så lange rør med salt i, men har laget mye krappere vinkler. Dunking og rennende vann gjorde susen for meg på det saltet som ikke rant ut umiddelbart. Hvis sand fungerer bra (jeg liker ikke tanken på sand som kan ripe opp innsiden av røret) er det jo bare å kjøre på med det! :)
 
Da går vi på med krum hals igjen!
Kjøpt ny kobber, faktisk 2x5 meter siden jeg greide å ta med to ruller ved en feil. Har også kjøpt veldig fin sand som skal prøves. Gjør meg klar til banning og sverting....men en coil skal jeg ha!
 
Neeiii, tenkte vel heller at siden du kjøpte 10m, at du kunne spare deg for en skjøt. Har sjøl en DIY HERMS på 3 KW med 5m 12mm kobberrør. Fungerer fantastisk, også som kjøler.
 
Tilbake
Topp