Bramling cross + Citra = sant?

Jeg tenkte på å blande disse to humlene og lage en APA med utgangspunkt i oppskriften på denne øltypen i Brewing Classic Styles. Da vil det se omtrent slik ut:

OG 1.056, FG 1.013 => ABV 5.7 (kanskje litt lettere, ned mot 5.3)

5kg pilsnermalt
350 gr lys Münchnermalt
350 gr Victory
225 gr hvetemalt

20 gr Bramling + 10 gr Citra ved 30, 15 og 0. Tørrhumle med samme i fem dager. (IBU 44)
Nottingham, gjære relativt kjølig.

Er det noen som har erfaring med å blande disse to humlene - eventuelt med Bramling i kombinasjon med andre lignende amerikanske humler (Cascade)? Tanker om hvordan dette ølet vil bli? Vil jeg få noe som går i retning fruktøl, kanskje:eek:?
 
Sist redigert:
Hei. Jeg var i Manchester for et år siden og ble servert en ale humlet med bramling cross og cascade. Smakte nydelig og en øl jeg gjerne vil brygge noe ala i fremtiden. 2:1 ratio bramling cross og citra høres ikke dumt ut. Da førstnevnte får spille førsteviolin.
 
Har aldri brukt denne humlen tidligere, men denne beskrivelsen får meg til å ville benytte den i en sjokolade/vanilje-porter.
Inspirert av Sol-Is

Dette hørtes jo snadder ut. Kanskje også spe på med litt amarillo i en kald WP for å få litt appelsin/grapefruit? Da har man appelsinsjokolade som møter solis.
 
Jaffa cockies er dritt digg det, men behold sol-isen som den er


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har brygget mye med Bramling Cross, liker smaken av denne. Prøv en combo av BC og Saaz til en Vienna Lager! Ikke typeriktig, men veldig godt!
 
Dette hørtes jo snadder ut. Kanskje også spe på med litt amarillo i en kald WP for å få litt appelsin/grapefruit? Da har man appelsinsjokolade som møter solis.
Har noen fridager, og tenkte jeg skulle brygge dette ølet nå. (Oppskriften befinner seg litt lenger opp i tråden). Og så sitter jeg og smaker på denne ideen. Den kjennes ganske god:). Hvor mye skal jeg slenge i? 10 gr?

Jeg har stående en engelsk pale ale til gjæring, med Nottingham. Så jeg gjør det enkelt; stikker om pale ale'en og pitcher på kaka. Greitt å ha prøvd det, også. Alternativet er å bruke kølschgjær, som jeg har på glass i kjøleskapet. Men det blir vel feil? Jeg vil jo ha ale-karakter på denne.
 
Sist redigert:
Ligger jo en del annet enn bare gjær i bunnen av karet så det er jo en viss fare for at dette setter preg på den nye batchen, men det er ikke sikkert at det gjør noe.
Er vel også en sjanse for overpitch også.
 
Ja, jeg tenkte på at det kunne være et problem med å få over smak fra pale ale'en, som er humlet med EKG. Riktignok er jeg litt nazi på ikke å få med trub, men det henger vel godt med humlesmak i gjæren.Jeg har kokt opp vann til vasking, og så tar jeg ganske enkelt og mesker slik at vørter + gjær med vaskevann gir meg riktig OG til slutt. Skulle ikke være noe problem. Overpitching er ikke så vanskelig å unngå - og vel ikke et stort problem om jeg skulle være litt raus, heller.
Jeg kan jo uansett ikke bare "pitche på kaka" rent bokstavelig. Det sitter alltid en del utriveligheter igjen i sidene på gjæringskaret etter at gjærlaget fra stormgjæringen har lagt seg, og det skal jeg ikke ha det nye ølet i kontakt med.
 
Så lenge du vasker gjæren så skal det nok ikke være noe problem. Trodde du hadde tenkt til å ha fylle vørteren rett på den gamle kaka, i den gamle dunken:p
 
Apa'en med Citra og Bramling Cross ble god, den - og går fort unna, så det må brygges mer:). "God" betyr ikke at den ikke kan bli bedre; jeg vil prøve en variant med litt crystal 70, og jeg vil bytte ut pilsnermalt som basismalt med pale ale-malt (bestmalz). Vurderer også å bytte ut Nottingham med favorittgjæren min til Vestkyst; wlp013. (Så kan jeg bruke apa'en som starter for en solid runde med Vestkyst neste helg:)!)

Da ser det slik ut:
8 kg pale ale
500 gr lys Münich
500 gr Vienna
500 gr Crystal 70
Humle: Citra som bitterhumle, Citra, eller en annen C + Bramling Cross for smak og aroma. IBU 40

No sparge, effektivitet 72%. Meske ved 67, pluss 71 og utmesk på 77

Burde bli 40 liter med OG på 1.055, FG 1.015 og ABV 5.2%

Innspill? Tør jeg kjøre bare Bramling som smak og aromahumle, eller blir det litt lite american? Noen påstår at det vil havne litt mye i retning Fuggles - som jeg ikke er overbegeistret for.
Blir det for mye crystal?
 
Tilbake
Topp