Braumeister 50L

Fikk nettopp Speidels Braumeister 50 liter i hus nå. Noen som vet hva minimumskapasiteten er på denne?

Bjorf
 
Bjorf skrev:
Fikk nettopp Speidels Braumeister 50 liter i hus nå. Noen som vet hva minimumskapasiteten er på denne?

Bjorf
Gratulere med Speidel.
Det var eit artig spørsmål. Dei fleste er mest opptatt av kor mykje det kan pressast ut av ein 50 liter Speidel. Eg anar at du vil køyra nokre små test brygg for ikkje å "kasta" bort for mykje malt og humle.
Eg ar aldri tenkt over kor lite det kan bryggast i Speidelen. Du må i alle fall ha nok veske til at du fyller maltrøyret + litt til så pumpene ikkje tek inn luft. Har ikkje målt rominnhaldet på maltrøret. Normalt fyller eg opp med 57 til 60 liter vatn. Vil ut frå det tru at det er vanskeleg å gå under 25 til 30 liter. Det er ikkje så mykje som kan gå galt i brygginga bortsett frå programeringa av meskeprogrammet og at det kjem malt utafor maltrøyret. Då stoppar fort pumpene og då er det ikkje så mykje å gjera 
Første gongen eg brygga på Speidel gjekk det i surr med grader og minuttar. Måtte til slutt avbryta og gå i manuell. Du kan "trena" på programeringa utan å start brygginga. Evt, kan du berre køyra eit brygg på berre vatn for å utforska. Speidelen hugsar siste program frå gang til gang, så om du ikkje vel å køra samme program på alle brygga, så må du justera meskeprogrammet for kvart brygg. Skal ikkje skryta på meg den store erfaringa med Speidel, - har berre 7 til 8 brygg bak meg, men det går veldig greitt og ølet vert etter min vurdering veldig bra.
Lykke til.
 
Takk for svar.
Tenkte å lage noen 25-30 liters brygg innimellom. Hvis dette er for lite for bryggeriet, vil jeg redusere kapasitet ved eksempelvis plassere et materiale som fortrenger 10 liter væske eller få laget meg ett kortere gjæringsrør. (Speidel har laget ett rør for inntil 20 literbrygg og for lite for meg).

mvh
Bjorf
 
Bjorf skrev:
Takk for svar.
Tenkte å lage noen 25-30 liters brygg innimellom. Hvis dette er for lite for bryggeriet, vil jeg redusere kapasitet ved eksempelvis plassere et materiale som fortrenger 10 liter væske eller få laget meg ett kortere gjæringsrør. (Speidel har laget ett rør for inntil 20 literbrygg og for lite for meg).

Mvh
Bjorf

Hei

Minuminskapasitet er 13L i 20l versjonen og 32l i 50l versjonen.


Speidel sitt "lille" maltrør er beregnet for 25l, ikke 20l. Jeg har bestilt dette fra petit for noen uker siden.
Gratulerer i Speidel-adelen :)
 
Takk for svar.
Hva kostet det mindre røret hos Petit? Forstod på han at de ikke ville få inn røret før til sommeren. Tror jeg får mekket et rør, litt større enn det på 20/25 liter, hos en blikkenslager e.l. Speidels rør blir for lite for en 25 liters batch med høy OG.
Alternativt, har du tro på å benytte medfølgende rør og lage en ekstra rist, slik at man plasserer noe som for trenger 10-15 liter mellom de to nederste ristene. Kunne tenke meg fylle med plastkuler e.l. Må sørge for god gjennomstrømming og stoff som ikke avgir smak.

mvh
Bjorf
 
Bjorf skrev:
Takk for svar.
Tenkte å lage noen 25-30 liters brygg innimellom. Hvis dette er for lite for bryggeriet, vil jeg redusere kapasitet ved eksempelvis plassere et materiale som fortrenger 10 liter væske eller få laget meg ett kortere gjæringsrør. (Speidel har laget ett rør for inntil 20 literbrygg og for lite for meg).

Mvh
Bjorf
Trur eg ville gått for eit mindre maltrør. Pumpene i Speidele er ikkje av dei mest heftige, så eg vil tru det er lite som skal til for at gjennomstrømminga i røyret kan verta påverka i negativ lei. Det skal ganske mykje kuler til for å fortrenga 10 liter, og så skal samtidig vera plass til nok malt i røyret. Du får avgi rapport om du iverkset prosektet-
 
Bjorf skrev:
Takk for svar.
Hva kostet det mindre røret hos Petit? Forstod på han at de ikke ville få inn røret før til sommeren. Tror jeg får mekket et rør, litt større enn det på 20/25 liter, hos en blikkenslager e.l. Speidels rør blir for lite for en 25 liters batch med høy OG.
Alternativt, har du tro på å benytte medfølgende rør og lage en ekstra rist, slik at man plasserer noe som for trenger 10-15 liter mellom de to nederste ristene. Kunne tenke meg fylle med plastkuler e.l. Må sørge for god gjennomstrømming og stoff som ikke avgir smak.

Mvh
Bjorf

Jeg har ikke fått prisen enda. Han slang med et rør på en ekstrabestilling han hadde for noen uker siden, jeg tror desverre bare han bestillte opp ett rør. Som Pedal sier hadde jeg nok kjøpt et rør fra Petit. De koster sikkert ca 1000kr. Den minumumskapasiteten jeg skrev om tidligere er informasjon som Svante ved humlegården hadde fått fra Speidel selv. Jeg har ikke prøvd om dette faktisk stemmer.
 
Vedr. kapasitet på Braumeisteren fikk jeg oppgitt fra Speidel:
For standard maltrør er minimumskapasitet 8 kg malt/42 liter
For lite maltrør er minimuskapasitet 4 kg malt/20 liter og maksimumskapasitet 6 kg malt/30liter.

Har kun fått testet "bryggeriet" én gang og fikk meget lav utnyttelse av malt, 55%. Hadde kanskje for mye malt (12-13kg) og malten kanskje for kompakt.
Man kan vel kanskje snu den øvre rista, slik at røret i senter peker nedover? Da øker volumet i maltrøret med ca 5 liter.

Bjorf
 
Bjorf skrev:
Vedr. kapasitet på Braumeisteren fikk jeg oppgitt fra Speidel:
For standard maltrør er minimumskapasitet 8 kg malt/42 liter
For lite maltrør er minimuskapasitet 4 kg malt/20 liter og maksimumskapasitet 6 kg malt/30liter.

Har kun fått testet "bryggeriet" én gang og fikk meget lav utnyttelse av malt, 55%. Hadde kanskje for mye malt (12-13kg) og malten kanskje for kompakt.
Man kan vel kanskje snu den øvre rista, slik at røret i senter peker nedover? Da øker volumet i maltrøret med ca 5 liter.

Bjorf
Skeptisk :neinei:
Kan vere ein risiko for at rista kjem så høgt opp att maltkorn pressar seg over kanten på maltrøyret. Om det skjer vil pumpene stoppa ganske fort. Dersom du er villig til å forska på dette så må me få rapport. Eg veit at fleire slit med dårlegare utbytte om dei pressar inn for mykje malt i røyret. Sjølv har eg ikkje gått over 13 kg.
 
Det er ikke noen god ide og snu den øverste rista, jeg gjorde det på jomfrubrygget med det resultat att masse malt kom ut langs kanten. Vi har og fylt røret helt fult med malt. Da løsnet den nederste rista og alt var en forferdelig suppe i speidelen når røret blei løftet ut, vil tro det var ca 15 kg malt i røret da.
Tror utbyttet henger mye sammen hvordan malten er knust, bruker du monstermill eller crankandstein mølle, bør opningen ikke være mye over 1mm. Har ikke målt opningen, men stilte den inn etter gefylen. Har nå utbytte på ca 85%. Det går og stoppe midt i mesken og røre litt i maltet og. Ikke å anbefale vist du brygger med mye hvete.  :biersmile:
 
Gratulerer med "smykket".
Det virker for meg at jo mere malt man har i røret (i alle fall på 20 l), jo oftere må man stoppe prosessen og røre/løse opp malten. Når man nærmer seg maks malt (6 kg) blir malten så sammenpresset etter kort tid at pumpa har problem med å skylle igjennom og utbytte faller drastisk uten omrøring. Det er en link på forumet ett sted om noen dansker med 20 l. De har laget en slags røre-anordning de kan bruke uten å ta en pause.
Jeg har mye maltrester i karet etter at maltrøret er fjernet. Jeg bruker et dørslag for å fjerne det grøvste. Andre med samme problem og eventuelt løsning?
:skaal2:

janh
 
Jeg har bare brygget tre ganger med Speidelen, men har ligget på 83-89% i utbytte. Siste gangen hadde jeg 5,7kg.i maltrøret, men merket ikke at pumpen hadde problemer.
Bruker å røre i malten to ganger under meskingen. Bruker Barley Crusher til å male malten med, og da med en innstilling på 0,96mm.

Skjønner ikke at du har mye malt i karet Jan, jeg har så og si ingenting i karet når jeg har fjernet maltrøret. Det er jo samme utstyret :confuzed:
 
Jeg også har fått "umulige" utbytter med min 50l. Jeg har vært på over 90%, men ligger nå jevnt på ca 84%. Jeg bruker ca 12-13kg hver gang. Jeg har brukt Rice hulls for å lette mesken og det fungerer godt. Løfter du opp maltrører og skyller med varmt vann eller tilsetter du bare brygget rent vann for å få ønsket volum?. Om du ikke skyller, men bare sper ut stamvørteren blir utbyttet griselavt. Om du skyller noe av godsakene ut blir utbyttet straks mye bedre.

På bloggen min kan du se noen bilder av hvordan jeg bruker speidelen. Bildene er riktignok i motsatt rekkefølge, men fremdeles mulig å tyde.
http://ringnesherre.blogspot.com/2009/02/lenge-siden-jeg-har-postet-na.html
Her er også en erfaringstråd om brygging med speidel.
http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1961
 
Jeg henger opp maltrøret og skyller med ca.83-85gr. varmt vann. Tror nok det har noe med utbytte og gjøre ja.
 
Takk for god info Fei. Fått endel inputs som kan være nyttige på neste brygg. Lurer egentlig bare på hva "Rice hulls" er og hvordan den brukes.

mvh
Bjorf
 
Rice hulls er skallet som er utenpå riskorn - mao det som fjernes for å få polert ris. Brukes som tilsetning i mesken for å forhindre at denne tetter seg under skylling.
 
Forstår at man øker utbytte ved at man under bryggingen rører i mesken for å unngå "kanaler". Mener jeg engang også har lest at dette ikke gjelder for mesking av hvetemalt. Kan noen bekrefte dette?
Skal meske ca 25kg malt 50/50 av hvete og pilsner og må derfor meske to ganger med min 50L Braumeister. Antar det vil være en fordel å meske hveten sammen med pilsnermalten og ikke hver for seg.

Ellers ser jeg at noen har problemer med tyngde og søl når maltrøret heves. Etter Braumeisteren ble tatt ibruk, har jeg for min del ikke søl i det hele tatt sammenlignet med tidligere metoder. Jeg anskaffet en talje som jeg heiser maltrøret ut av kjelen, svinger det ut på siden, senker det og tømmer i en dunk. Taljen er liten og rimelig på Biltema (kr 59.90):
 
Bjorf skrev:
Antar det vil være en fordel å meske hveten sammen med pilsnermalten og ikke hver for seg.

Disse må meskes sammen. Hvete har nemlig ikke noe ytterhinne som gir en god maltseng. Altså et brygg på bare hvete ville gitt en 'stuck mash'.
 
"
Det virker for meg at jo mere malt man har i røret (i alle fall på 20 l), jo oftere må man stoppe prosessen og røre/løse opp malten. Når man nærmer seg maks malt (6 kg) blir malten så sammenpresset etter kort tid at pumpa har problem med å skylle igjennom og utbytte faller drastisk uten omrøring. Det er en link på forumet ett sted om noen dansker med 20 l. De har laget en slags røre-anordning de kan bruke uten å ta en pause.
Jeg har mye maltrester i karet etter at maltrøret er fjernet. Jeg bruker et dørslag for å fjerne det grøvste. Andre med samme problem og eventuelt løsning?"

Jeghar akkurat kjørt mitt første brygg med 50 l spidelen jeg fikk på mandag. Utnyttelsen var ikke så mye å skryte av, 73%, men jeg fikk nok ikke
rørt nok opp i malten og tok bare en omrøring. Er det noen av dere som har prøvd å bruke sånn rørepinne som danskene foreslo? Tror vel det trengs to stykker i så fall.
De hadde også fått laget fimaskede silplater i rustfritt. Det virker besnærene i forhold til  sildukene. Jeg brukte humleposer. Er det noen av dere som bruker humla rett
i ? Problemer i så fall?
 
Her har nok knusing av maltet mye og si. Jeg bruker kun sildukene og har ikke stoppet underveis for og røre rundt i mesken, har hatt et jamnt utbytte på ca 80. Er ikke mye malt rester igjen etter skylling heller. Brygget sist søndag og hadde 13 kilo malt i røret, vi har og prøvd med 15kg, men da er det fare for att nederst risten faller ut, da blir det bare rot :).
Har prøvd med humle blomst rett i 1 gang og aldri mer, pumpene gikk tett tvert under kjøling. Bruker kun pellets nå.
 
Tilbake
Topp