Brennt bunn i GF -Hvordan få løst det opp?

ADale

Norbrygg-medlem
Lagde Vossaøl, som jo koker lenge, det satte seg i bunnen og jeg måtte tømme for å få trykt inn reset-switch (Moro..)
Har i ettertid forsøkt å vaske bort det brennte matrialet med PBW i høye konsentrasjoner med det går ikke bort. Er det da lut som er neste?
 
Takk, skal prøve med stålull. Det gjør vel ikke noe med litt riper?
Jeg har brukt vanlig svint før, og den er ganske grov, og da brant det seg lettere der seinere. Dessuten er stålull på rustfritt ikke særlig bra, sies det, da biter fra stålulla vil sette seg i ripene og starte rustutvikling. Iallefall gikk jeg grundig over ripene etter svinten med mye finere stålull, typ 0000, og det hjalp. Ville fortrinnsvis prøvd å unngå det. Vindusskrape funker bra på gjennombløtt gugg.
 
Jeg har brukt vanlig svint før, og den er ganske grov, og da brant det seg lettere der seinere. Dessuten er stålull på rustfritt ikke særlig bra, sies det, da biter fra stålulla vil sette seg i ripene og starte rustutvikling. Iallefall gikk jeg grundig over ripene etter svinten med mye finere stålull, typ 0000, og det hjalp. Ville fortrinnsvis prøvd å unngå det. Vindusskrape funker bra på gjennombløtt gugg.
ja, får vel prøve det. Men mener lut også kan brukes, eller er ikke det bra i en GF?
 
Er ikke alltid at jeg må finne frem ulla men har enda ikke sett antydning til noe rust og jeg har vel hatt maskinen i 5-6 år nå
 
Lagde Vossaøl, som jo koker lenge, det satte seg i bunnen og jeg måtte tømme for å få trykt inn reset-switch (Moro..)
Har i ettertid forsøkt å vaske bort det brennte matrialet med PBW i høye konsentrasjoner med det går ikke bort. Er det da lut som er neste?
Kaustic tar det meste. Svak utblanding og la det stå over natta
 
Om det er noe fastbrent etter vanlig vask, pleier jeg å helle i nok Starsan til at det dekker bunnen. Neste dag er det løst opp, og bunnen er skinnende blank. Tipper at lut gjøre samme jobben som syre.
 
Vasker og skraper først på vanlig måte. Om det er fastbrent, så pleier å varme opp PBW utblandet ihht pakka til 60 grader. La det virke en stund. Bruk hansker til å vaske/skure det rent. Oppvaskbørste, nylonskrubb og evt stålull klarer å få bukt med det til slutt.
 
Pulver til oppvaskmaskin funker også.
Bløtla bunnen med det og glemte hele greia. Reiste på jobb 14 dager og da jeg kom hjem hadde alt løst seg opp og det var omtrent bare å skylle det vekk.
 
Har forsøkt starsan i flere dager, ble litt bedre, og jeg kan sakte men sikkert skrape vekk med barberblad, men det går veldig sakte og jeg er redd jeg lager store dype riper. Kan noen si med 100% sikker het at kaustisk soda fra Biltema (lut), kan brukes i den kjelen der? Hvis ikke må jeg vel bruke PBW på 60 grader som beskrevet over, men det har jeg allerede prøvd.
 
Tilbake
Topp